Lanserer ny strategi for godstrafikken

– Vi lanserer en bredere og mer optimistisk godsstrategi enn hva kanskje mange forventer. Vi ser at jernbanen kan utvikle løsninger som både er kommersielt og samfunnsøkonomisk forsvarlig. Det vil bidra til å overføre gods fra veg til bane, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Godstog på Dovrebanen nord for Oppdal. (Foto: Njål Svingheim)
Godstog på Dovrebanen nord for Oppdal. (Foto: Njål Svingheim)

Strategien er utviklet i samarbeid med næringslivet og gis som innspill til Samferdselsdepartementets arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029, som skal legges frem til våren.

– Kjernen i godsstrategien er på kort sikt å øke utnyttelsen av og ytelsen på det nettverket vi har. På lengre sikt ønsker vi å utvikle jernbanen til et mer fleksibelt nettverk enn dagens linjesystem, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Spesifikk satsing - klart markedsbehov
Mange tiltak er allerede satt i verk. Satsningen rettes inn mot spesifikke områder hvor det eksisterer et klart markedsbehov for jernbanens tjenester og hvor det er kommersielt grunnlag for å utvikle et konkurransedyktig togtilbud:

  • Kombitransporten: Raskt sikre konkurransedyktige løsninger
  • Industrigods: Få industrigodset tilbake på jernbane
  • Skognæringen: Utvikle fremtidsrettede løsninger for skognæringen
  • Internasjonale godsstrømmer: Forbedre linjer til Sverige og Europa

Lønnsomt for samfunnet
En målrettet satsing på gods på jernbane er lønnsomt for samfunnet. I samferdselsetatenes grunnlagsdokument til NTP 2018-2029 er det anslått at en godssatsing på 20,2 mrd. kr. i perioden vil være samfunnsøkonomisk lønnsom. Pågående utredninger av konkrete tiltak viser et betydelig verdiskapningspotensiale innen godstransport på jernbane:

  • Alnabru: Planlegge og påbegynne første byggetrinn for å sikre stabilitet, effektivitet og kapasitet
  • Terminalen i Bergen: Oppgradere terminalen for økt effektivitet og kapasitet
  • Multi-funksjonell terminal Oslo nord/Hauerseter: Ny kombi-, vognlast- og tømmerterminal
  • Godskonsept Vestfold-Telemark: Realisere regionalløsning for gods på bane
  • Terminalløsning Drammen: Realisere en ny terminalløsning i Drammen
  • Terminaltiltak Nordlandsbanen: Tiltak for å øke markedstilbud for industrigods og fisk
  • Terminaler for Skognæringen: Nye og relokaliserte tømmerterminaler
  • Kryssingsspor: En pakke linjetiltak for å realisere flere lengre tog og robustisering av banene

Følgende tiltak er av strategisk avgjørende betydning og må prioriteres for utredning og planarbeid i første NTP-periode:

  • Elektrifisering Hamar-Elverum-Kongsvinger
  • Tilsvinger i Elverum og Kongsvinger
  • Ny terminal Trondheim
  • Ny multi-funksjonell terminal Østfold
  • Kapasitetsøkende tiltak Ski-Sarpsborg
  • Kan overføre 1,75 millioner tonn fra veg

– Med det utgangspunktet vi har i nettverk og løsninger ser vi at det er realistisk å utvikle en jernbane som tar en sterkere rolle i godstransporten enn i dag, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Jernbanen kan realistisk ta 10 millioner tonn mer i 2030. 1,75 millioner tonn av dette overføres fra veg. Godsstrategien er bygget opp rundt fire hovedelementer av tiltak, med underpunkter:

  • En pålitelig og punktlig jernbane
    • Vedlikehold og fornying av infrastrukturen – felles satsning med persontrafikken
    • Planlegging og styring av trafikk – bedre planlegging og operativ styring av trafikk
    • Beredskap og avvikshåndtering – operativ kapasitet og prosesser
  • Kapasitet og effektivitet i fremføringen
    • Kryssingsspor og dobbeltspor – øke kapasitet og toglengder, og redusere fremføringstid
    • Lengre tog – ruter og løsninger for lengre tog opp mot 650 – 740 m
    • Optimaliserte godsruter – optimal utnyttelse og redusert fremføringstid
  • Tilgjengelige og effektive terminaler
    • Terminalstruktur – etablering av nye terminaler
    • Terminalkapasitet – oppgradering og utvidelse av eksisterende terminaler
    • Effektiv terminaldrift – løsninger som effektiviserer terminaldriften
  • Et utvidet og sammenkoblet nettverk
    • Nye banekoblinger – bygging av nye spor og baner, herunder tilsvinger
    • Elektrifisering – elektrifisering av strekninger av særskilt viktighet for gods
    • Havne-, side- og industrispor – knytte jernbanen til store godsstrømmer

Lenke til rapporten: Godsstrategi for jernbanen