Ny parsell på Vestfoldbanen tatt i bruk

Mandag 28. november ble den nye deltrekningen Holm - Holmestrand - Nykirke tatt i bruk på Vestfoldbanen. Et nytt viktig skritt i intercityutbyggingen er fullført.

Første tog ankom nye Holestrand stasjon tidlig på morgenen 28.november. (Foto: Freddy Samson Fagerheim)

Etter å ha vært stengt for vanlig trafikk i fire uker, ble Vestfoldbanen åpnet igjen mandag 28 november 2016. Nå er 14, 3 kilometer nytt dobbeltspor forbi Holmestrand tatt i bruk sammen med den nye stasjonshallen inne i fjellet.

Den nye parsellen ligger i forlengelsen av den 17 kilometer lange dobbeltsporet fra Kobbervik til Holm slik at det nå er sammenhengende dobbeltspor fra Kobbervik sør for Drammen til Nykirke, til sammen 31,5 kilometer.  12 kilometer av det nye dobbeltsporet ligger inne i fjellet forbi Homestrand. Her er nå den gamle banen med trasé fra 1882 gjennom Holmestrand sentrum erstattet av nytt dobbeltspor for hastigheter opp til 250 km/t. Byggingen av den nye parsellen tok til i 2010. I 2011 åpnet parsellen Barkåker - Tønsberg som er 5,8 kilometer lang og inkluderer tunnelen gjennom Frodeåsen som bringer banen rett inn til Tønsber stasjon nordfra.

Neste prosjekt som åpner på Vestfoldbanen blir nå den vel 22 kilometer lange nye banen fra Farriseidet ved Larvik til Porsgrunn. Denne banestrekningen vil korte reisetiden Grenland - Vestfold - Oslo med 24 minutter og erstatte en utslitt og rasfarlig bane langs Farrisvannet. Planlagt videre utbyggingsrekkefølge på Vestfoldbanen framgår av  Bane NORs nettsider.

Gigantisk fjellhall
Holmestrands nye jernbanestasjon er bygd inne i en gigantisk fjellhall. Den har heis fra toppen av Holmestrandfjellet, 70 meter ned til stasjonshallen. Nærmere 90% av Holestrands befolkning bor oppe på "fjellet". Utenfor blir det kollektivterminal og parkering. Fjellheisen skal etter planen stå ferdig i løpet av desember. Stasjonshallen har fire spor, den er 30 meter bred og fra toppen av skinnene opp til taket er det 12 meter. Tog skal kunne passere på de midtre sporene i 250km/t, uten at der ubehagelig for de som oppholder seg på plattformene.

Offisiell åpning
17.desember 2016 er det offisiell åpning i Homestrand. der har både statsminister erna Solberg og samferdselsminister Ketil Solvik - Olsen varslet sin deltakelse. Fra ruteendringen 12.desember blir det satt inn to nye eskpressavganger på Vestfoldbanen i hver retning. Disse togene vil ikke stoppe mellom Tøsnberg og Nationalthetret og få en kjøretid på ca en time Tønsberg - Oslo. dette vil også føre til bedre plass på de ordinære avgangene.

Fakta om Holm - Nykirke

  • Lengde 14,3 km dobbeltspor
  • 12,3 km i tunnel
  • Dimensjonert for 250 km/t
  • Kostnadsramme: 6,6 milliarder 2016-kr
  • To innganger til stasjonen (tre, medregnet heisen)
  • 13 rømningstunneler, inkludert stasjonsinngangene
  • Dobbelsporet tunnel: 133 m2 utsprengt tunnelprofil
  • Ny stasjon inne i Holmestrandfjellet
  • Fjellhall: 500 m2 utsprengt tunnelprofil (opp til 600 m2 inkl. kjellerrom)
  • Fjellhallen er 870 meter lang, 30 meter bred og 12 meter høy innvendig
  • Fjellheis på 70 meter
  • Plattforlengder: 250 meter
  • 26 planoverganger nedlegges på den gamle linjen
  • Gir økt kapasitet
  • Ny kollektivterminal
  • Redusert reisetid med 5 minutter
  • Anleggsstart sommeren 2010
  • Etterarbeider, bl.a ved gamle Holmesrand stasjon vil på i 2017

De siste sporarbeidene fullføres på Fegstad inne i den nye tunnelen sør for Holmestrand. (Foto: Anne Mette Storvik)