330 tonn bru skiftet ut ved Egersund
Helgens operasjon med utskifting av bru og fjerning av jernbanefyllingen i Launessundet ved Egersund har gått etter planen, opplyser Bane NOR. Dermed åpnet Sørlandsbanen igjen som planlagt sent mandag kveld.
Den nye brua ble bygget ferdig hos Aker Solutions i Egersund og ble fraktet på lektere derfra inn til Launessundet, der to store kranfartøyer løftet den inn i jernbanetraseen. Hele operasjonen er gjennomført på 96 timer. I løpet av sommeren ble det utført forberedende arbeider på Launes. Det ble bygget nye betonglandkar i begge ender, i tillegg til et nytt betongfundament på midten. Den nye brua er 54 meter lang og veier 330 tonn.
Sørlandsbanen krysser Launessundet på tre bruer. I 2016 ble brua Launes 1 skiftet ut og nå var turen kommet til Launes 3. Den midtre brua, Launes 2, trenger ikke å skiftes ut. Launes 1, som ble byttet i fjor, og Launes 3 var begge svekket av korrosjon og måtte derfor skiftes ut. Bruenes fundamenter hadde også flomskader etter storflommen høsten 2015.
Det er Aker Solutions som har kontrakten på både byggingen av den nye brua og gjennomføringen av selve operasjonen. Kontrakten har en verdi på om lag 65-70 millioner kroner.
Det hører også med til historien at Bane NOR nå har bestemt seg for å ta kostnadene ved å sikre gangbrua på stedet. Gangbrua tilhører Egersund kommune og ligger i en mye brukt turvei. Dermed kan gangbrua åpnes igjen for gående og syklende om tre-fire uker.
Fakta:
Dette er utført i løpet av 96 timer:
- Fjerning av kontaktledningsanlegget
- Eksisterende skinnegang og bru heist bort
- Gamle landkar og masse fjernet for å gjøre plass til ny bru.
- Fjerning av masse for å øke vanngjennomstrømningen under ny bru
- Ny bru heist inn
- Nytt spor i pukkballast lagt på den nye brua
- Kontaktledningsanlegget reetableret, inkludert to nye master