Jernbanen digitaliseres

Norsk jernbane skal bli en av de fremste i verden på digitalisering. I løpet av våren har Bane NOR tildelt tre teknologikontrakter for det nye signalsystemet ERTMS på til sammen 10 milliarder kroner.

(Illustriasjonsbilde: Brian Cliff Olguin)
Det er Siemens som har fått den absolutt største kontrakten – på totalt 7,5 milliarder kroner.  -Dette er en av de største teknologikontraktene i Norge, og det skjer på jernbanen. –  Vi opplever en stor økning antall reisende på jernbanen, og signalsystemet ERTMS vil gjøre at enda flere vil kunne stole på jernbanen som et pålitelig transportmiddel, sa Solvik-Olsen.

Må fornyes

 – Behovet for fornyelse er drivkraften bak ERTMS-prosjektet. Anleggene er installert fra femtitallet og utover. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Totalt har vi i dag 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter, som med ERTMS i prinsippet skal kunne erstattes av ett datarom, sa konserndirektør Sverre Kjenne, som leder Digitalisering og teknologidivisjonen i Bane NOR.

– ERTMS gir oss blant annet økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog, økt punktlighet grunnet færre feil og automatisk håndtering av avvik. Over tid vil systemet dessuten gi økt kapasitet med automatisk kjøring av tog samt dynamisk avstand mellom togene, framholdt Kjenne.

Les mer om digitalisering av jernbanen