Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
Den store trafikken på Østlandet foreslås delt inn i to konkurransepakker. (Foto: Njål Svingheim)
Det anbefales å legge til grunn en topakkeløsning hvor trafikkpakke fire består av linjene på Østfoldbanen, Gjøvikbanen samt L1 med trafikkstart i desember 2022 samtidig med åpning av Follobanen. Trafikkpakke fem blir linjene som i dag trafikkerer 10-minutters systemet i Oslokorridoren, med anbefalt trafikkstart etter ferdigstillelse av ombygd Drammen stasjon i 2024.
Endelig pakkeinndeling og fremdriftsplan skal etter planen publiseres i forbindelse med fremleggelse av statsbudsjettet for 2020 i oktober.
Rapporten med anbefalt forslag er nå oversendt Samferdselsdepartementet.