Dovrebanen 100 år
17.september er det nøyaktig 100 år siden Kong Haakon 7. foretok den offisielle åpningen av Dovrebanen. På samme dato 100 år senere blir det en høytidelig markering av jubileet, inkludert togtur over Dovre med damp!
Lok type 26a nr 411 er restaurert gjennom 30 års arbeid og prøvekjørt nå i september for bruk i jubileumstoget på Dovrebanen, men nå blir det bare loket 271 som brukes som damplok. (Foto: Øystein Grue)
Markeringen av 100-årsjubileet skjer flere steder på strekningen gjennom helgen, på Hjerkinn vil H.K.H Kronprins Haakon avduke en plakett på samme sted hans oldefar Kong Haakon åpnet banen for 100 år siden. Se detaljert jubileumsprogram på Bane NORs nettside for jubileet. På Hjerkinn blir det også innlegg ved samferdselsminister Knut Arild Hareide, jernbanedirektør Knut Sletta, konsernsjef Gorm Frimannslund og riksantikvar Hanna Geiran.
Dovrebanen
Det var den 158 kilometer lange strekningen Dombås – Støren og den 51 kilometer lange ombygde strekningen Støren – Trondheim som ble åpnet 17.september 1921. I dag er Dovrebanen det offisielle navnet på hele den 450 kilometer lange strekningen fra Eidsvoll til Trondheim. Med åpningen i 1921 fikk landet en ny normalsporet stambane mellom landsdelene og banen har i 100 år vært hovedforbindelsen mellom Østlandet og Trøndelag. Dovrebanen fikk elektrisk drift i 1970.
Fra åpningen av Dovrebanen 17/9-1921. Kong Haakon 7. ses ved bautaen. (Foto: Norsk jernbanemuseum)
Det er Bane NOR i samarbeid med Jernbanedirektoratet, Dovre kommune, Oppdal kommune, Rennebu kommune, Midt-Gauldal kommune, Trondheim kommune og Norsk jernbanemuseum som står bak togturen.
Planen var at Lok 411 sammen med lok 271 skulle trekke jubileumstoget på Dovrebanen, men 411 ble siste liten tatt ut av toget. Nå blir det damplok 271 og El 13 som brukes som trekk-/skyvkraft (Foto: Øystein Grue).