KVU Oslo-Navet - fra nav til nettverk
Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter AS står samlet bak anbefalingen om å utvikle et kollektivnettverk med hyppige avganger og god kapasitet. Anbefalingen vil gjøre kollektivtrafikken i hovedstadsområdet rustet til å ta veksten i persontrafikken, sammen med gåing og sykling.
Mandag 23. november 2015 ble konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo (KVU Oslo-Navet) overlevert fra jernbanedirektør Elisabeth Enger, vegdirektør Terje Moe Gustavsen og administrerende direktør i Ruter AS, Bernt Reitan Jenssen, til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen; byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg og fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli.
Om anbefalt konsept
Hyppige avganger:
Kollektivtrafikken må ha hyppige avganger. Med det menes et rutetilbud på dagtid med:
- avganger minimum hvert 5. minutt i indre by
- avganger minimum hvert 10. minutt på metro, trikk og buss i ytre by i Oslo
- avganger minimum hvert 10. minutt på buss i sentrale områder i Akershus og på S-bane fra Asker, Lillestrøm og Ski
- avganger minimum hvert 30. minutt på regionale ruter på jernbanens ytterstrekninger, InterCity-strekninger og regionbusser i Akershus
- rutetabellene samordnes slik at regiontogene får avganger hvert 10. minutt fra knutepunktstasjonene på fellesstrekninger
Utbygging i tre faser:
Fase 1 | Utvikle dagens kollektivsystemer best mulig fram mot 2030
- Kapasitetstiltak metro og jernbane
- Trikk Ring 2 Majorstuen–Bryn
- Tiltak for buss, trikk, gåing og sykling
Fase 2 | Et moderne metrotilbud innen 2030
- Ny metrotunnel Majorstuen– Bryn via Stortinget
- Knutepunktutvikling
- Byggestart for deler av jernbaneanleggene
- Ny regiontogstasjon Bryn
Fase 3 | Et styrket lokal- og regiontogtilbud fram mot 2040
• Ny jernbanetunnel Oslo S–Nationaltheatret–Lysaker/Bislett
• Ny jernbanetunnel Bislett–Alnabru-området (S-bane)
Ventede investeringskostnader* (mrd.kr):
- Jernbanetunnel Oslo S–Nationaltheatret–Lysaker/Bislett 19,6
- Jernbanetunnel Bislett–Sagene–Økern–Alnabru-området 8,8
- Regiontogstasjon i Romeriksporten på Bryn 3,9
- Metrotunnel Majorstuen–Bislett–Stortinget–Grünerløkka–Bryn 16,2
- Trikk Ring 2 Majorstuen–Carl Berners plass–Helsfyr–Bryn 2,2
- Trikk Bryn–Økern–Sinsen (Hovinbyen) 1,6
- Øvrige tiltak jernbane, metro, trikk 9,6
- Knutepunkter, sykkeltiltak og framkommelighet buss og trikk 9,2
- Påslag usikkerhet 3,0
- Ventet totalkostnad* 74,1
*Kostnadsestimatene på et så tidlig planstadium er svært usikre og er samlet sett anslått å ha en nøyaktighet på om lag +/- 40 prosent.
Hovedrapport med vedlegg
- Oslo-Navet Hovedrapport.pdf
- Oslo-Navet Kortversjon.pdf
- Oslo-Navet Samfunnsøkonomisk analyse K3A.pdf
- Oslo-Navet Usikkerhetsanalysen infr_str_ tilleggsrapport K3A Vedlegg 7b.pdf
- Oslo-Navet Kostnadsestimat K3A 120815 N.pdf
- Oslo-Navet Teknisk-økonomisk plan vedlegg 8.pdf
- Oslo-Navet Tegninger teknisk-økonomisk plan N.pdf
- Oslo-Navet Trafikk og transportanalyser Tilleggsberegninger Vedlegg 9.pdf
- Oslo-Navet Hefte hovedtrekk 130815.pdf
- Oslo-Navet Prosess vedlegg 11.pdf
- Oslo-Navet Second opinion N.pdf
- Oslo-Navet S-bane N.pdf
Delrapport 1
Delrapport 2
Delrapport 3
Delrapport 4
- Oslo-Navet Konseptanalyse delrapport4.pdf
- Oslo-Navet Samfunnsøkonomisk analyse Vedlegg 6.pdf
- Oslo-Navet Ikke prissatt konsekvenser i anleggsfasen N.pdf
- Oslo-Navet Ikke prissatte kultur-natur-nærmiljø N.pdf
- Oslo-Navet Ikke prissatt støy og vibrasjoner N.pdf
- Oslo-Navet Usikkerhetsanalyse nytte og samfunnsøkonomi Vedlegg 7a.pdf
- Oslo-Navet Usikkerhetsanalysen infr_str_ tilleggsrapport K1-K4 Vedlegg 7b.pdf
- Oslo-Navet Kostnadsestimat K1-K4 260315 N.pdf
- Oslo-Navet Trafikk- og transportanalyser Vedlegg 9.pdf
- Oslo-Navet Gåing og sykling i konseptene Vedlegg 13.pdf
- Oslo-Navet Byutvikling og bymiljø vedlegg 14.pdf
- Oslo-Navet RAMS-analyse N.pdf
- Oslo-Navet Nullvektsmålet - Rolledeling N.pdf
- Oslo-Navet Transportanalyser - forutsetninger og premisser - N.pdf
- Oslo-Navet Inconsistencies N.pdf
Spesialanalyser
- Oslo-Navet Godstrafikk på jernbane vedlegg 10A.pdf
- Oslo-Navet spesialanalyse Optimalisering av personbiltrafikken Vedlegg 10B.pdf
- Oslo-Navet Spesialanalyse Kapasitet og rullende materiell Vedlegg 10C.pdf
- Oslo-Navet spesialanalyse Innerstrekningene av HB, ØB og DB - Vedlegg 10E.pdf
- Oslo-Navet spesialanalyse Baner som ikke inngår i IC (Ytterstrekninger) - Vedlegg 10F.pdf
- Oslo-Navet spesialanalyse Bussterminaler - Vedlegg 10G.pdf
- Oslo-Navet Kapasitetsanalyse - Godstrafikk gjennom Oslo Navet N.pdf
- Oslo-Navet Samtidig utbygging og rekkefølge Vedlegg 10d.pdf
Grunnlag teknisk økonomisk plan
- Oslo-Navet Konvensjonelle drivemetoder N.pdf
- Oslo-Navet Utfordringer og erfarnger med driving av tunneler i Oslo-området N.pdf
- Oslo-Navet Tunnelboremaskiner N.pdf
- Oslo-Navet Vurdering av tidligere konsepter og løsninger N.pdf
- Oslo-Navet Jernbaneløsninger N.pdf
- Oslo-Navet Trikkeløsninger N.pdf
- Oslo-Navet Bussløsninger N.pdf
- Oslo-Navet T-baneløsninger N.pdf
- Oslo-Navet Utvidelse av Lysaker stasjon N.pdf