Ofte stilte spørsmål
Nedenfor finner du en liste over spørsmål som ofte blir stilt i forbindelse med konkurranseutsettingen av persontrafikken med tog. Spørsmål om dette kan også stilles til post@togkonkurranse.no.
Spørsmål om dette kan også stilles til post@togkonkurranse.no.
Spørsmål og svar
-
Dersom all dokumentasjon er på plass vil det som hovedregel ta tre uker fra søknaden er mottatt til den er behandlet. Det kan ta noe lenger tid under ferieavvikling eller ved andre uforutsette hendelser.
-
Ja, vi forventer ikke at man skal ta denne kostnaden dersom man ikke blir valgt som operatør.
-
Hvilke selskaper som er prekvalifisert vil ikke bli kunngjort. Heller ikke hvor mange selskaper som er prekvalifisert blir kunngjort. Vedrørende konkurransene, så vil det heller ikke her bli kunngjort hvem som deltar i disse.
-
Alle tilbud vil evalueres på bakgrunn av fastsatte evalueringskriterier for den enkelte konkurranse.
-
Det blir etablert en standard prosedyre for endringsordre. Denne prosedyren vil inngå i kontrakten.
-
Reglene i arbeidsmiljøloven kapittel 16 om arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse gjelder, jf. jernbanelovens §8g.
-
Det er konkurranse om sporet som er hovedregelen, det vil si at man konkurrerer om å få enerett til sporet. Det er noen få unntak i trafikkpakkene som er kunngjort, se konkurransegrunnlag for den enkelte konkurranse for detaljer.
-
Kjøper vil fremforhandle avtaler med lokale administrasjonsselskap, som f.eks. Kolumbus og AtB. Disse avtalene vil valgt leverandør være forpliktet til å følge. Gjennom avtaleperioden vil valgt leverandør kunne videreutvikle samarbeidsavtalene etter fastsatte regler.
-
Tilbyderne er selv ansvarlige for hvordan vedlikeholdet utføres, herunder valg av utfører. Kjøper vil sørge for at valgt operatør eller deres underleverandør(er) får tilgang til de nødvendige vedlikeholdsbasene. Materielleier vil leie ut materiellet med vedlikeholdshistorikk og et fastsatt vedlikeholdsprogram.
-
Det er etablert et nasjonalt salgs- og billetteringssystem (Entur) som alle togselskaper som vinner trafikkpakker pålegges å benytte. I tillegg til dette obligatoriske systemet vil togselskapene kunne stå fritt til å utvikle egne salgskanaler for å utvikle kundegrunnlaget.