
Banebrytende bidrag til jernbane og vinterdrift
Beste vegfalige og jernbanefaglige masteroppgave delt ut på NTNU
To fremragende masteroppgaver er hedret med pris for beste faglige bidrag innen jernbane og vei ved NTNU i Trondheim. Årets vinnere har levert arbeid som kombinerer høy akademisk kvalitet med stor praktisk nytte – og som begge har potensial til å påvirke fremtidens infrastruktur.
Jernbanefaglig pris: Ny innsikt i ballastinspeksjon
Thea Nesse Molvik mottar prisen for beste jernbanefaglige masteroppgave for sitt arbeid «Mot ein meir påliteleg praksis for ballastinspeksjon i jernbaneinfrastrukturen». Oppgaven tar for seg et kritisk, men ofte undervurdert område i jernbanefaget – inspeksjon av ballast, som er avgjørende for sporstabilitet og sikkerhet.
Gjennom en omfattende datainnsamling, basert på hele 34 intervjuer med ballastinspektører – altså 98 % av alle i Norge – har Molvik skapt et solid kunnskapsgrunnlag som både forskningen og praksisfeltet kan bygge videre på. Hun har utviklet intervjuguiden selv, gjennomført alle intervjuene, transkribert materialet og analysert det ved hjelp av NVivo. Arbeidet er metodisk nyskapende, blant annet gjennom bruk av fotoevaluering, der inspektører vurderer identiske bilder – en tilnærming som gir ny innsikt i vurderingspraksis og har internasjonalt potensial.
Oppgaven har allerede fått bred oppmerksomhet, blant annet gjennom publisering i Byggeindustrien, og en konferanseartikkel er akseptert for presentasjon ved BCRRA 2026 – en ledende internasjonal arena for jernbaneforskning. Juryen fremhever Molviks evne til å kombinere teknisk forståelse med samfunnsnytte, og hennes arbeid gir Bane NOR et verdifullt grunnlag for å forbedre standarder og digitalisere inspeksjonspraksis.
Vegfaglig pris: Innovasjon i vinterdrift
Martin Haarstad mottar prisen for beste vegfaglige masteroppgave for sitt arbeid «Fjerning av restkjemi på rullebane ved sweeperbørste». Oppgaven utmerker seg som en unik studie innen vinterdrift, et praktisk og viktig fagfelt med stor betydning for både flyplasser og høystandard gang- og sykkelveger.
Gjennom avanserte laboratorieforsøk har Haarstad bidratt med ny forståelse av kjemikaliebruk og restfjerning, og hans eksperimentelle arbeid holder høy kvalitet. Juryen fremhever hans selvstendighet, praktiske ferdigheter og teoretiske innsikt, samt en høy grad av originalitet og kreativitet i utviklingen av nye løsninger.
Oppgaven inngår i forskningsprosjektet SmartKjemi, som har som mål å optimalisere kjemikaliebruk på flyplasser. Resultatene har både nasjonal og internasjonal relevans, og kan bidra til mer bærekraftig vinterdrift.


