Konstruksjonsunderlag for signalanlegg for jernbane
Bane NOR bygger hvert år nye jernbaneanlegg og gjør flere ombygginger av eksisterende anlegg. Store deler av de utvendige arbeidene må utføres i togfrie perioder og det kreves derfor nitid planlegging.
Planprosessen omfatter såkalt "detaljplan" der anleggets virkemåte og fysiske plassering utarbeides.
Oppgaven går ut på å lage detaljplantegninger for signalanlegget for ombygging av Kolbotn stasjon, fra 3-spors til 2-spors stasjon med endrede plattformer og tilpasset stoppmønster.
Oppgaven omfatter følgende trinn:
– Innhente SOSI kartgrunnlag for det relevante området
– Innhente eksisterende sporplan og ny sporplan som LandXML
– Forstå sporplantegninger, kunne granske sporplanen i RailCOMPLETE.
– Koble sporene med sporveksler til en kjørbar modell.
– Gjøre seg kjent med sentrale deler av Bane NORs Teknisk Regelverk for spor, signal og skilt.
– Utarbeide 2D-modell basert på LandXML sporplan, med lyssignaler, isolerte skjøter, sporfelt, baliser, drivmaskiner. Oppnå innsikt av hva disse komponentene gjør i anlegget.
– Utarbeide bestykning av utvendig anlegg i form av tegninger og tabeller laget med RailCOMPLETE.
– Utarbeide 3D-modell for spor og signalanlegg som DWG og som IFC.
– Bli kjent med DWG og IFC viewer programvare.
Forutsetninger:
– Tillatelse fra Bane NOR til å benytte foreliggende data for Kolbotn stasjon ombyggingen i opplæringsøyemed.
– AutoCAD / Civil 3D lisens og grunnkunnskaper med dette verktøyet.
– Tilgang på sporplaner i LandXML format.
– RailCOMPLETE lisens og grunnkunnskaper med dette verktøyet.
Antatt arbeidsomfang:
– Egenstudier: 30 timer ("Slik fungerer jernbanen", Teknisk Regelverk, Novapoint, RailCOMPLETE, studere eksisterende jernbanetegninger).
– Veiledning: 6 til 8 seanser à 1 til 2 timer.
– Utarbeide 2D-modell: 20 timer.
– Utarbeide 3D-modell: 10 timer.
– Utarbeide 2D-tegninger og tabeller som byggeunderlag: 20 timer.
Totalt foreslått omfang: 90 timer.
– Mulig tillegg: Utarbeide såkalte "forriglingstabeller" for styring av logikken i sikringsanlegget (20 timer).
– Mulig kombinasjon: En student lager kontaktledningsanlegget, mens en annen student lager signalanlegget.
– Mulig rekkefølge: En student lager sporplaner i første semester, mens signalanlegg / kontaktledningsanlegg lages i neste semester.
Foreslått veileder:
Claus Feyling
Daglig leder
Railcomplete AS
claus.feyling@railcomplete.com
+47 – 9082.4018