Retningslinjer og indekser til NTP 2025-2036
Transportvirksomhetene har utarbeidet felles retningslinjer og indekser for virksomhetenes bruk av transportmodeller og samfunnsøkonomiske analyser i Nasjonal transportplan 2025-2036. Dette er viktig for å sikre beslutningsrelevante, konsistente og sammenlignbare analyser.
Retningslinjer for transport- og samfunnsøkonomiske analyser
Tiltakene som skal analyseres i Nasjonal transportplan vil være av ulik art og detaljeringsgrad. Det kan være enkeltprosjekter, strekninger og/eller pakker av tiltak. Verktøyene har ulike styrker og svakheter, som gjør at de i større eller mindre grad egner seg til å estimere effekter av de ulike tiltakene. Under finner du en kort beskrivelse av de mest sentrale retningslinjene forbundet med transportmodellberegninger.
| Transporttilbudet i referansealternativet | Skal inkl. bundne prosjekter som er i gang eller som er tildelt midler i budsjettet 2023. |
| Beregningsår | 2030 & 2060 |
| Avhengighet mellom prosjekter | Bygging av en bundet parsell kan legges inn som en forutsetning for beregning av neste parsell. |
| Inndata, tilleggsmatriser og delmodeller | Finnes på NTP Transportanalyser sitt eRoom. |
| Kalibrering og validering av RTM | Kalibreres og valideres mot rammetall fra RVU 2018/2019. |
| Bompenger referanse og tiltak | Se vedlegg i hoveddokumentet. |
| Koding av tiltak | Kodes ved bruk av prosjektert geometri for horisontalkurvatur og vertikalkurvatur. |
Virksomhetene kan benytte tilleggsmodeller eller forenklede analyser for å belyse nytte- og kostnadseffekter som ikke er innarbeidet i de samfunnsøkonomiske modellene. Under følger en kort beskrivelse av de mest sentrale retningslinjene forbundet med samfunnsøkonomiske analyser.
| Diskonteringsår | 2025 |
| Åpningsår | Planlagt åpnet i perioden: 2029 Planlagt oppstart i perioden: 2037 |
| Prisår | 2023-kroner til prioriteringsoppdrag, oppdateres deretter til 2024-kroner |
| Investeringskostnader | Settes lik forventningsverdien |
| Levetid | Settes prosjektspesifikt, se vedlegg for nærmere beskrivelse. |
| Verdsettingsfaktorer | Rapporter/underlag kan finnes på samfunnsøkonomisiden. Offisielle tidsverdier ligger inne i gjeldende transportmodeller og nytte-/kostnadsverktøy. |
| Realprisjustering | Siste tilgjengelige perspektivmelding. Følgende blir realprisjustert: – Tidskostnader for personer – Ulempekostnader – Verdien av et statistisk liv og personskader – Støykostnader |
| Kalkulasjonsrente | I henhold til R109/21 |
| Politiske mål | Belyses med de ulike alternative framskrivingene. |
Indekser
Under følger den årlige utviklingen av indekser til bruk i virksomhetenes analyser til NTP 2025-2036 gitt som endring fra året før. Alle tallene er hentet fra SSB.
| År | KPI | BNP per innbygger | BKI for anlegg | Drift og vedlikehold |
|---|---|---|---|---|
| 2017 | 1,018 | 1,039 | 1,035 | 1,046 |
| 2018 | 1,027 | 1,041 | 1,043 | 1,056 |
| 2019 | 1,022 | 0,977 | 1,023 | 1,017 |
| 2020 | 1,013 | 0,944 | 1,010 | 1,032 |
| 2021 | 1,035 | 1,169* | 1,069 | 1,073 |
| 2022 | 1,058 | 1,009* | 1,142 | 1,129 |
| 2023 | 1,049* | 1,020* | 1,030* | |
| 2024 | 1,011* | 1,020* | 1,030* | |
| 2025 | 1,018* |