Dagens og fremtidig togmateriell
Togmateriellet i Norge eies av det statlige selskapet Norske tog. De leier ut togmateriellet til togselskapene som kjører togene i de ulike trafikkavtalene. Jernbanedirektoratet sikrer gjennom avtalen med Norske tog at togselskapene har tilgang til egnede kjøretøy.
Dagens togmateriell
Togmateriellet fordelt i trafikkavtalene
11 fjerntog
2 regiontog
12 lokaltog
Togtyper: EL18, 5, WLAB2, 73A, 72 og 69H.
13 fjerntog
33 regiontog
0 lokaltog
Togtyper: EL18, 5, WLAB2, 73A, Di4, 76, 92 og 93.
8 fjerntog
10 regiontog
0 lokaltog
Togtyper: EL18, 7, WLAB2 og 75-2.
0 fjerntog
141 regiontog
53 lokaltog
Togtyper: 69 C, D og H, 70, 72, 74, 75 og 75-2.
Mer informasjon om togmateriellet
-
Oversikt over typer tog På norsketog.no får du en oversikt over de ulike togtypene innen motorvognsett, personvogner og lokomotiver.
-
Typer tog på ulike strekninger På norsketog.no ser du hvilke persontog som normalt brukes på de ulike banestrekningene i Norge.
















Hvordan er tilstanden på dagens togmateriell?
Det er flere tog i trafikk som har overskredet det som kalles teknisk/økonomisk levealder. Dette fører til problemer i togtrafikken i form av for å få togsett i trafikken, togsett som blir stående på linjen med feil, og redusert reiseopplevelse for passasjerene. Det er både behov for å skifte ut eldre togsett og behov for å anskaffe flere tog for å øke kapasiteten.
Hvordan blir det i fremtiden med nye tog?
Det er bestilt nye tog for både lokal-, region- og fjerntogtrafikk. Dette er effektpakker som er prioritert og igangsatt av regjeringen.
Effektpakken innebærer innfasing av nye og mer kapasitetssterke lokaltog i Oslo-området på linjene L1 og L2, til erstatning for kjøretøy som har passert sin levetid. De nye lokaltogene er både lengre og høyere enn de som fases ut, og derfor er det behov for ombygging og tilpassing av eksisterende infrastruktur.
Effektpakken innebærer innføring av nye og mer kapasitetssterke regiontog på Østlandet, mellom Østfold og Oslo S/Stabekk. De nye regiontogene har andre egenskaper enn kjøretøyene som i dag trafikkerer på disse strekningene, og denne forskjellen utløser infrastrukturtiltak langs Østre linje.
Effektpakken innebærer innfasing av nye fjerntog og nødvendige tilpasninger i infrastrukturen. De nye fjerntogene som er bestilt vil i første omgang vil erstatte dagens loktrukne fjerntog som trafikkerer på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen. De nye fjerntogene vil ha et bredere sovetilbud enn dagens, med både liggestoler, 2- og 4-sengskupeer.
Dette er antallet bestilte tog per i dag:
I gjennomføringsplanen for realisering av Nasjonal transportplan 2025–2036 får du en nærmere beskrivelse om kjøretøyene i de ulike trafikkavtalene. Der står det også beskrevet mer om bestilte kjøretøy og fremtidige kjøretøybestillinger.