Jernbanedirektoratet Jernbanen i Norge Dagens og fremtidig togmateriell

Dagens og fremtidig togmateriell

Togmateriellet i Norge eies av det statlige selskapet Norske tog. De leier ut togmateriellet til togselskapene som kjører togene i de ulike trafikkavtalene. Jernbanedirektoratet sikrer gjennom avtalen med Norske tog at togselskapene har tilgang til egnede kjøretøy.

Dagens togmateriell

Lokaltog
75
Regiontog
186
Fjerntog
32
Flytog
23

Togmateriellet fordelt i trafikkavtalene

Trafikkpakke 1 Sør

11 fjerntog
2 regiontog
12 lokaltog

Togtyper: EL18, 5, WLAB2, 73A, 72 og 69H.

Trafikkpakke 2 Nord

13 fjerntog
33 regiontog
0 lokaltog

Togtyper: EL18, 5, WLAB2, 73A, Di4, 76, 92 og 93.

Trafikkpakke 3 Vest

8 fjerntog
10 regiontog
0 lokaltog

Togtyper: EL18, 7, WLAB2 og 75-2.

Trafikkavtaler Østlandet 1 og 2

0 fjerntog
141 regiontog
53 lokaltog

Togtyper: 69 C, D og H, 70, 72, 74, 75 og 75-2.

Mer informasjon om togmateriellet

Hvordan er tilstanden på dagens togmateriell?

Det er flere tog i trafikk som har overskredet det som kalles teknisk/økonomisk levealder. Dette fører til problemer i togtrafikken i form av for å få togsett i trafikken, togsett som blir stående på linjen med feil, og redusert reiseopplevelse for passasjerene. Det er både behov for å skifte ut eldre togsett og behov for å anskaffe flere tog for å øke kapasiteten.

Hvordan blir det i fremtiden med nye tog?

Det er bestilt nye tog for både lokal-, region- og fjerntogtrafikk. Dette er effektpakker som er prioritert og igangsatt av regjeringen.

Dette er antallet bestilte tog per i dag:

Nye lokal- og regiontog
55
Nye fjerntog
17

I gjennomføringsplanen for realisering av Nasjonal transportplan 2025–2036 får du en nærmere beskrivelse om kjøretøyene i de ulike trafikkavtalene. Der står det også beskrevet mer om bestilte kjøretøy og fremtidige kjøretøybestillinger.