Numedalsbanen
Numedalsbanen er i dag formelt et skiftespor underlagt Kongsberg stasjon. Banen har en omfattende trafikk av tømmer- og flistog og er i drift fra Kongsberg til Flesberg, en strekning på 30,5 kilometer. Opprinnelig var Numedalsbanen Kongsberg–Rødberg 92 kilometer lang.
Fakta om Numedalsbanen
- Banelengde i drift: 30,45 km
- Opprinnelig lengde: 91,84 km, Kongsberg–Rødberg
- Dieseldrift
- Sidespor i drift: Svene pukkverk og Flesberg tømmerterminal
- Formelt et skifteområde, Kongsberg stasjon
- Åpningsår: 1927
- Åpnet med nytt svilledekke til Flesberg: 2016
- Tilknyttede baner: Sørlandsbanen
Fra 1. januar 1989 ble persontrafikken på Numedalsbanen lagt ned, sammen med trafikken på Valdresbanen og Kragerøbanen. Numedalsbanen beholdt godstrafikken på strekningen Kongsberg–Rollag, men i praksis er det strekningen opp til Flesberg som har vært i bruk siden. Trafikken har variert, men fra 2015 har det vært en kraftig vekst.
Etter en avsporing ble det besluttet å legge inn nye sviller på hele den 30 kilometer lange strekningen. Dette har gjort det mulig med en omfattende trafikk av tømmer- og skogprodukter. Trafikken går hovedsakelig fra Flesberg til mottakere i Sverige.
Det ble gjennomført signaltekniske arbeider på Kongsberg stasjon i 2023. Dette førte til at togene fikk en enklere og mer effektiv kjøring fra Sørlandsbanen til og fra Numedalsbanen. Samtidig ble tømmerterminalen på Flesberg fornyet og banens vegsikringsanlegg oppgradert.