Hjem Aktuelt Tarald Ødegård Foss tildeles bærekraftsprisen ved NMBU

Tarald Ødegård Foss tildeles bærekraftsprisen ved NMBU

For beste masteroppgave innen bærekraft og samferdsel

Tarald Ødegård Foss er årets vinner av bærekraftsprisen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Prisen deles ut til den masteroppgaven som på en fremragende måte kombinerer faglig kvalitet med løsninger som fremmer bærekraft innen samferdselssektoren.

Masteroppgaven

Mobildata og maskinlæring som beslutningsstøtte i transportanalyse: En sammenligning av prediktive modeller for reisefordeling

Transportmodellering handler om å estimere reiseaktivitet basert på forklarende variabler. I Norge benyttes hovedsakelig den statiske firetrinnsmodellen RTM, blant annet basert på reisevaneundersøkelser. Denne tilnærmingen har begrenset evne til å håndtere dynamiske forhold, usikkerhetsestimering og samspill mellom arealbruk og transportetterspørsel.

Taralds oppgave adresserer et identifisert kunnskapshull ved å utforske hvordan mobildata og maskinlæring (ML) kan benyttes strategisk som beslutningsstøtte i transportanalytiske sammenhenger. Studien undersøker samtidig påstander fra tidligere forskning som antyder at maskinlæringsmodeller kan være bedre egnet for prediktiv transportanalyse enn dagens logitmodeller.

I oppgaven sammenlignes dype nevrale nettverk (DNN) med trebaserte modeller: Random Forest og XGBoost. Modellene evalueres ut fra prediktiv presisjon, robusthet og praktisk anvendbarhet, med flermålsanalyse (MCDA) som rammeverk. Resultatene viser at DNN oppnår høyest forklaringsgrad (R² = 0,76), men Random Forest gir jevnt over best resultater på tvers av kriteriene. Studien gir et konseptuelt bevis for nytten av å kombinere mobildata og maskinlæring i transportanalyse. Tarald har også utviklet et beslutningsverktøy som anvender de trente modellene på simulerte caser, hvor endringer i distanse og arbeidsplasser brukes til å estimere omfordeling av reiser. Resultatene viser hvordan ML-modeller kan beregne effekten av politiske og infrastrukturelle tiltak.

Juryens begrunnelse

Oppgaven er velskrevet, godt strukturert og kommuniserer sin hensikt tydelig. Bruk av KI og nye datakilder for å forbedre transportmodellene er et viktig metodebidrag til samferdsel, og kan bidra til mer presis transportplanlegging fremover. Det er derfor en glede å kunne overrekke prisen for beste masteroppgave innen samferdsel ved NMBU til Tarald Ødegård Foss.

Kontaktperson

Petter Aanonsen