
Tarald Ødegård Foss tildeles bærekraftsprisen ved NMBU
For beste masteroppgave innen bærekraft og samferdsel
Tarald Ødegård Foss er årets vinner av bærekraftsprisen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Prisen deles ut til den masteroppgaven som på en fremragende måte kombinerer faglig kvalitet med løsninger som fremmer bærekraft innen samferdselssektoren.
Masteroppgaven
Mobildata og maskinlæring som beslutningsstøtte i transportanalyse: En sammenligning av prediktive modeller for reisefordeling
Transportmodellering handler om å estimere reiseaktivitet basert på forklarende variabler. I Norge benyttes hovedsakelig den statiske firetrinnsmodellen RTM, blant annet basert på reisevaneundersøkelser. Denne tilnærmingen har begrenset evne til å håndtere dynamiske forhold, usikkerhetsestimering og samspill mellom arealbruk og transportetterspørsel.
Taralds oppgave adresserer et identifisert kunnskapshull ved å utforske hvordan mobildata og maskinlæring (ML) kan benyttes strategisk som beslutningsstøtte i transportanalytiske sammenhenger. Studien undersøker samtidig påstander fra tidligere forskning som antyder at maskinlæringsmodeller kan være bedre egnet for prediktiv transportanalyse enn dagens logitmodeller.
I oppgaven sammenlignes dype nevrale nettverk (DNN) med trebaserte modeller: Random Forest og XGBoost. Modellene evalueres ut fra prediktiv presisjon, robusthet og praktisk anvendbarhet, med flermålsanalyse (MCDA) som rammeverk. Resultatene viser at DNN oppnår høyest forklaringsgrad (R² = 0,76), men Random Forest gir jevnt over best resultater på tvers av kriteriene. Studien gir et konseptuelt bevis for nytten av å kombinere mobildata og maskinlæring i transportanalyse. Tarald har også utviklet et beslutningsverktøy som anvender de trente modellene på simulerte caser, hvor endringer i distanse og arbeidsplasser brukes til å estimere omfordeling av reiser. Resultatene viser hvordan ML-modeller kan beregne effekten av politiske og infrastrukturelle tiltak.
Juryens begrunnelse
Oppgaven er velskrevet, godt strukturert og kommuniserer sin hensikt tydelig. Bruk av KI og nye datakilder for å forbedre transportmodellene er et viktig metodebidrag til samferdsel, og kan bidra til mer presis transportplanlegging fremover. Det er derfor en glede å kunne overrekke prisen for beste masteroppgave innen samferdsel ved NMBU til Tarald Ødegård Foss.
Kontaktperson



