Tinnosbanen

Tinnosbanen er 39 kilometer lang fra Hjuksebø til Tinnoset. Strekningen Hjuksebø – Notodden er 10 kilometer og det er bare denne delen av banen som har ordinær trafikk. Opprinnelig inngikk Tinnosbanen sammen med Bratsbergbanen i Norsk Hydros transportlinje fra Rjukan til Herøya.

Notodden stasjon, Tinnosbanen. (Foto: Njål Svingheim)

Den eldste delen av banen er strekningen Notodden – Tinnoset som åpnet i 1909. I 1917 åpnet så strekningen Porsgrunn – Hjuksebø – Notodden. Norsk Hydro anla en transportlinje fra Rjukan til Herøya i Porsgrunn for transport fra sin produksjon av kunstgjødsel på Rjukan. For uten jernbane inngikk også jernbaneferge over Tinnsjøen i transportlinjen. Fram til 1917 var det også båttransport på kanalene fra Notodden ned til Skien. Da Norsk Hydro la ned kunstgjødselproduksjonen på Rjukan i 1991, ble det også slutt på togtrafikken nord for Notodden.

I dag har Tinnosbanen åtte lokaltog i hver retning mellom Notodden og Grenland på hverdager. Banen utgjør et viktig bindeledd mellom byene i Telemark, og en del av togene har forbindelser til og fra Sørlandsbanen på Nordagutu.

Tinnosbanens infrastruktur og bygninger er fredet og inngår sammen med Rjukanbanens anlegg og Tinnsjøfergene i Unescos verdensarvliste over viktige kulturminner.

I handlingsprogrammet for jernbanesektoren er det lagt opp til at strekningen fra Notodden stasjon og ned til Notodden kollektivterminal skal elektrifiseres slik at togene kan kjøres dit og få bedre korrespondanse med busser og kortere gangavstand til sentrum av byen.

Fakta:

  • Banelengde: 38,88 km
  • Banelengde i ordinær drift: 9,48 km
  • Stasjoner og holdeplasser med persontrafikk: 2
  • Elektrisk drift
  • Fjernstyring (Hjuksebø – Notodden)
  • Tilknyttede baner: Sørlandsbanen