KVU Grenlandsbanen
Jernbaneverket anbefaler sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i konseptvalgsutredningen (KVU) for Grenlandsbanen.
Denne utredningen er flere år gammel. Innholdet kan derfor være utdatert.
Om utredningen
- I 2014 vedtok Samferdselskomiteen på Stortinget å be Jernbaneverket om å lage en konseptvalgutredning (KVU) for mulig sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.
- Utredningen ble overlevert Samferdselsdepartementet sommeren 2016.
- Januar 2017 ble høringssvarene oppsummert i en høringsrapport.
Ideen om å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen med en bane gjennom Grenland har eksistert i mange år. De to hovedideene med Grenlandsbanen er å binde sammen byene langs kysten og å forkorte reisetiden mellom Kristiansand og Oslo.
Det ble sist gjennomført en utredning for Grenlandsbanen i 1997 – 1999. Da ble ulike traseer mellom Porsgrunn og Gjerstad/Brokelandsheia vurdert, traseer det er tatt hensyn til i så vel fylkesdelsplaner som hos berørte kommuner. Med bakgrunn i utbyggingen av dobbeltspor på Vestfoldbanen ba Samferdselsdepartementet i 2014 om en ny vurdering av hva som er eventuelle lønnsomme jernbaneinvesteringer for samfunnet i Grenlandsområdet.
I konseptvalgutredningen (KVU) anbefaler Jernbaneverket sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen for Grenlandsbanen.
- Reisetiden Oslo-Kristiansand kan bli redusert til 3 timer og 23 minutter.
- Antallet reisende med tog vil øke betraktelig.
- Grenlandsregionen vil bli styrket.
I rapporten anbefaler Jernbaneverket videre planlegging av det midtre alternativet via Porsgrunn og med stopp i Tangen (Kragerø) for fjerntogtrafikken.
Jernbaneverket anbefaler at det bygges dobbeltspor. To spor gir muligheter for å kjøre flere tog, noe som bidrar til at lønnsomheten øker. Raskeste reisetid mellom Kristiansand og Oslo kan bli redusert fra dagens 4 timer og 28 min til 3 timer og 23 minutter.
Last ned hovedrapport
Last ned høringsrapport
Fant du det du lette etter?
Takk for din tilbakemelding!
Takk for din tilbakemelding!
Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.