
Tilskuddsordning for langdistansebuss
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en rapport som vurderer en mulig tilskuddsordning for langdistansebusser. Rapporten ble sendt på høring 8. september, med høringsfrist 20. oktober.
Om utredningen
- Jernbanedirektoratet har i supplerende tildelingsbrev nr. 14 2024 fått i oppdrag å vurdere en eventuell tilskuddsordning for langdistansebusser.
- Rapporten er sendt på høring 8. september, med høringsfrist 20. oktober.
- Samferdselsdepartementet får endelig rapport innen 1. november.
Problembeskrivelse
Fylkeskommunene har ansvar for kollektivtilbudet internt i sitt fylke. I flere fylker kjøres det ruter over lange distanser, men tilbudet er i varierende grad koordinert for lange reiser over fylkesgrensene. Staten har ansvaret for tilbudet både der det finnes jernbane og for kjøp av flyruter i enkelte fylker. Kommersielle aktører tilbyr et langdistansebusstilbud over fylkesgrenser, men bare der det er kommersielt lønnsomt. Resultatet er at deler av Norge står uten et landbasert langdistansekollektivtilbud. Dette er det grunnleggende problemet som skal løses.
Vurderte løsninger
Jernbanedirektoratet har vurdert følgende tilskuddsmodeller som de mest aktuelle, i tillegg til nullalternativet, som er en videreføring av dagens situasjon:
Navn | Forklaring |
---|---|
Nullalternativ | Videreføring av dagens situasjon, uten støtte til etablering av langdistansebusstilbud. |
1. Produksjonstilskudd | Invitasjon til busselskap om å søke om tilskudd til å drive langdistansebuss som går fra A til B på forhåndsdefinert strekning som staten har definert. Busselskapet mottar et fast beløp i tilskudd per utførte avgang. |
2. Samarbeidstilskudd | Fylkeskommuner (min. 2 stk.) kan gå sammen om å søke om tilskudd til å etablere et nytt langdistansetilbud eller samordne eksisterende tilbud til langdistansebuss. Fylkeskommunene konkurranseutsetter driften av langdistansetilbudet. |
3. Passasjertilskudd | Invitasjon til busselskap om å søke om tilskudd til å drive langdistansebuss som går fra A til B på forhåndsdefinert strekning som staten har definert som viktig. Busselskap mottar et fast beløp i tilskudd per langdistansepassasjer, men begrenset opp til et øvre tak på samlet tilskudd. |
4. Trafikkpakker | Jernbanedirektoratet inkluderer langdistansebuss som en utvidelse av trafikkpakker for fjerntog. Avtaler om langdistansebuss inngås etter gjeldende regelverk enten som felles kontrakter med togtilbudet, eller som egne kontrakter |
Anbefaling
Utredningsarbeidet viser at deler av landet ikke har tilgang på et miljøvennlig kollektivtilbud for lange reiser og at en utvidelse av kollektivtilbudet for lange reiser vil kreve at det offentlige griper inn. Utredningen viser at en offentlig tilskuddsordning kan være et målrettet og kostnadseffektivt virkemiddel for å få etablert langdistansebusstilbud på strekninger som er i grenseland for lønnsomhet.
Jernbanedirektoratet anbefaler at en nasjonal tilskuddsordning bør bygge på prinsippene av modell 1. produksjonstilskudd. Modell 3. passasjertilskudd kan også vurderes.
Les høringsutkastet
Send inn høringsinnspill
Har du innspill til høringsutkastet, send det inn til postmottak@jernbanedirektoratet.no. Merk e-posten «Høringsinnspill tilskuddsordning for langdistansebuss».