Jernbanedirektoratet Nyheter Hvorfor blir det ikke flere stopp på Brakerøya?

Fakta om saken

Hvorfor blir det ikke flere stopp på Brakerøya?

Et ekstra togstopp på Brakerøya kan medføre flere forsinkelser og følgefeil på jernbanen slik det er i dag. Når flytogets ruter blir innlemmet i en felles rutemodell for Østlandet om drøyt to år, gir det helt andre muligheter. Da vil forholdene ligge bedre til rette for flere togstopp på Brakerøya.

Vi i Jernbanedirektoratet er enige i at Brakerøya er et viktig stoppested som kan gi mange pasienter, ansatte og besøkende en raskere og enklere reise til sykehuset.

Analyser og tester av togtilbudet

Våre transportanalytikere, ingeniører og samfunnsøkonomer regner og tester en rekke ulike rutemodeller for hele Østlandet for å komme fram til et togtilbud som gir mest nytte for flest mulig. I denne kabalen må vi veie ulike alternativer opp mot hverandre. Flere avganger og stopp gir et bedre tilbud for de som bruker den enkelte stasjonen, men kan også gi flere forsinkelser og et mindre forutsigbart togtilbud for alle. Og vi vet at alle forsinkelsene i togtrafikken er veldig belastende for de reisende.

Vi har analysert potensialet for flere stopp på Brakerøya etter at sykehuset har åpnet, og regnet på ulike scenarioer hvor også prognoser for fremtidig befolkningsvekst er med i beregningene. Selv med vekst i befolkningen, vil antallet passasjerer på Brakerøya være beskjedent sammenliknet med passasjertallene for de største knutepunktene på Østlandet.

Presset kapasitet gjennom Oslotunnelen

I dag kjører det 24 tog i timen gjennom Oslotunnelen hver vei. Det er maksimalt av hva som er mulig. På grunn av at kapasiteten er så høyt utnyttet, er hvert møte mellom gods- og persontog nøye planlagt på alle strekningene. Helt ned på sekundet – inn mot Drammen fra sør og vest og videre mot Oslo, og fra nord og øst gjennom Oslo og videre forbi Drammen.

Hvis det skjer én liten forsinkelse i rushtiden, vil det forplante seg i hele systemet – langt utover Østlandet. Et ekstra togstopp på Brakerøya innebærer at vi «mister» tre minutter. Det høres lite ut, men disse minuttene har veldig mye å si for avviklingen av togtrafikken på Østlandet. Hele 40 prosent av forsinkelsene skyldes såkalte følgefeil, som er tog som venter på andre tog. Vi har i dag en minimal buffer av tid til å hente inn små forsinkelser som oppstår, særlig i rushtiden.

Nye muligheter i 2028

Når flytogets ruter blir innlemmet i en felles rutemodell for Østlandet om drøyt to år, gir det helt andre muligheter. Da vil forholdene ligge bedre til rette for flere togstopp på Brakerøya. I mellomtiden følger vi med på utviklingen av reisestrømmene til og fra Brakerøya. Vi er i tett dialog med fylkeskommunen om hvordan toget og øvrig kollektivtilbud til sammen kan gi et godt offentlig transporttilbud til innbyggerne. Allerede i dag er det flere busslinjer som betjener det nye sykehuset.

Kart med stasjonene på Drammen- og Askerbanen
Stasjonene på Drammenbanen og Askerbanen, hvor Brakerøya stasjon er merket med rødt.

Les også: Slik utvikler og forbedrer vi togtilbudet

Hver dag passerer rundt 150.000 mennesker gjennom Oslo S. Konsekvensene for samfunnet blir store når forsinkelser oppstår.

Slik utvikler og forbedrer vi togtilbudet

For å utvikle togtilbudet og realisere forbedringer, må alle nødvendige innsatsfaktorer i jernbanesystemet henge sammen i en helhet. De viktigste innsatsfaktorene er infrastruktur, kjøretøy og trafikkavtaler.