Kart over effektpakker og tilbudsforbedringer
På denne siden får du en oversikt over effektpakker og tilbudsforbedringer fordelt på de ulike jernbanestrekningene i henhold til statsbudsjettet 2025.
Trykk på jernbanestrekningene for å se hvilke effektpakker og tilbudsforbedringer som finnes på de ulike strekningene, og klikk deg videre for å lese mer om disse.
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Innfasing av nye kjøretøy – fjerntog
-
Rassikring og bedret reisetid på Vossebanen (Arna–Stanghelle)
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Ikke prioritert i budsjett
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Ingen effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Nullutslipp i byområdet og innføring av nye kjøretøy på Trønder- og Meråkerbanen
-
Innfasing av nye kjøretøy – fjerntog
-
Flere og raskere tog på Dovrebanen: To regionekspresstog i timen Oslo–Hamar
-
Flere tog på Trønderbanen
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Annen tilbudsforbedring under planlegging
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Annen tilbudsforbedring under planlegging
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Ikke prioritert i budsjett
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Innfasing av nye kjøretøy – lokaltog
-
Økt kapasitet for kombigods Oslo–Narvik via Sverige
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Annen tilbudsforbedring under planlegging
-
Integrering av flytogtilbudet og regiontogtilbudet på Østlandet (integrering av tilbringertjenesten)
Ikke prioritert i budsjett
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Ingen effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Innfasing av nye kjøretøy – lokaltog
-
Innfasing av nye kjøretøy – regiontog
-
Flere og raskere tog på Østfoldbanen (Oslo–Moss)
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Ingen effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Ikke prioritert i budsjett
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Ingen effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Flere og raskere tog på Vestfoldbanen (Drammen–Tønsberg)
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Innfasing av nye kjøretøy – fjerntog
-
Rassikring og bedret reisetid på Vossebanen (Arna–Stanghelle)
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Ikke prioritert i budsjett
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Ikke prioritert i budsjett
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Nullutslipp i byområdet og innføring av nye kjøretøy på Trønder- og Meråkerbanen
-
Innfasing av nye kjøretøy – fjerntog
-
Flere og raskere tog på Dovrebanen: To regionekspresstog i timen Oslo–Hamar
-
Flere tog på Trønderbanen
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Nullutslipp i byområdet og innføring av nye kjøretøy på Trønder- og Meråkerbanen
-
Flere tog på Trønderbanen
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Ikke prioritert i budsjett
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
-
Nullutslipp i byområdet og innføring av nye kjøretøy på Trønder- og Meråkerbanen
-
Flere tog på Trønderbanen
-
Innføring av ERTMS på samtlige banestrekninger
Prioritert for planlegging t.o.m. budsjett 2025
Ikke prioritert i budsjett
Tilbudsforbedringer i tidligfase
Effektpakker/tilbudsforbedringer på denne strekningen
Prioritert og igangsatt
Hva er tilbudsforbedringer og effektpakker?
Tilbudsforbedringer er samlebetegnelsen på små og store endringer og forbedringer i togtilbudet, både for person- og godstrafikken. Mindre forbedringer kan for eksempel være utløsning av en opsjon i trafikkavtalene, som gir én ekstra avgang en av helgedagene. Det kan også være endringer i ruteplanen, som gir et nytt stoppmønster. Eksempelvis der enkelte stasjoner får færre stopp enn tidligere selv om tilbudet ellers er uendret.
Store forbedringer i togtilbudet skjer først og fremst gjennom realisering av effektpakker. For å realisere store forbedringer, trengs flere innsatsfaktorer. De viktigste innsatsfaktorene er infrastruktur, kjøretøy og kjøp av persontransport. Til sammen vil disse gi en eller flere effekter for togtilbudet, og de utgjør en effektpakke. Jernbanedirektoratet lager strategiene for utviklingen av togtilbudet, inngår avtaler og koordinerer aktørene i sektoren for å få de nødvendige innsatsfaktorene på plass til rett tid.