Klart for godstog på Raumabanen igjen

25.april starter det nye norske selskapet Onrail opp med godstrafikk mellom Oslo og Åndalsnes. Tre år etter at Green Cargo la ned sin godstrafikk på Raumabanen blir det nå daglige avganger i begge retninger. -Dette blir utrolig spennende sier Henning Aandal i Onrail.

Onrail starter nå med godstrafikk på Raumabanen. Selskapet disponerer både el- og diesellok. (Foto: Mona Samdahl)

-Vi har holdt med å planlegge dette i ett år og det er derfor veldig godt å

komme i gang. Vi har stor tro på markedsgrunnlaget for godstrafikk på Raumabanen og skal kjøre avganger hver kveld fem dager i uka fra henholdsvis Alnabru og Åndalsnes.  -For at vi skulle kunne starte opp med dette så måtte vi være trygge på at godskundene ville komme tilbake til jernbanen. Nå har vi fått nødvendig trygghet for oppstarten og har solgt en stor andel av plassene på togene på forhånd. -Vi har likevel plass til flere og håper og tror togene etter hvert blir helt fullsatt, sier Henning Aandal.

Fra veg til bane
Onrails godstog kjøres med faste togstammer bestående av 12 kombivogner. Disse har plass til 24 semitrailere eller 48 containere, forteller Aandal. Kapasiteten vil dermed tilsvare 10.000 vogntog på veiene årlig som nå kan flyttes fra veg til bane.

Henning Aandal er gründer og har selv bakgrunn som
lokfører. (Foto: Onrail)

Godstogene vil gå fra Alnabru klokken 18.42 søndag til torsdag med ankomst Åndalsnes klokken 02 om natten. Dermed blir det mulig å få fram godset til alle Mørebyene tidlig på morgenen. Motsatt veg er avgangen fra Åndalsnes klokken 21.35 med ankomst Alnabru i Oslo klokken 06.40. Onrail har anskaffet tre lokomotiver og skal kjøre med el-lok (type RC4) mellom Alnabru og Dombås. På Raumabanen trekkes togene av tidligere danske TMe-lok. Selskapet har ansatt både lokførere og terminalarbeidere i Åndalsnes. -Vi i administrasjonen er også lokførere selv og vi legger stor vekt på å holde kostnadene til administrasjon på et lavt nivå, sier Henning Aandal.

En av hovedårsakene til at Green Cargo innstilte sin godstrafikk på Raumabanen var for øvrig all usikkerheten rundt fjellet Veslemannen som stadig førte til at banen måtte stenges på grunn av rasfare. Nå har fjellet rast ut denne usikkerheten er ryddet av veien.