Strategi for ikke elektrifiserte strekninger
Denne utredningen kartlegger ulike driftsformer for ikke-elektrifiserte strekninger.
Om utredningen
- Jernbaneverket fikk i oppdrag å utrede konsekvensene
av å elektrifisere gjenstående dieselstrekninger, det vil si Røros- og Solørbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Bratsbergbanen. Denne utredningen er et svar på dette oppdraget. - Utredningen ble levert desember 2015.
- Utredningen er utført med bistand fra SINTEF.
Når transportsektoren skal kutte klimagassutslipp, er elektrisk strøm det mest kjente alternativet for å oppnå nullutslipp. Nå skjer det en rivende utvikling på annen fossilfri energi. Spørsmålet er om denne er egnet til å drive tog slik at man slipper å bygge kostbare Kontaktlednings-anlegg.
Utredningen anbefaler at elektrifisering av Røros- og Solørbanen bør vurderes umiddelbart i det aktuelle arbeidet med godsstrategi for Jernbaneverket. Elektrifisering av Nordlandsbanen og Raumabanen anbefales vurdert i samband med neste rullering av NTP.
Last ned utredningen
Fant du det du lette etter?
Takk for din tilbakemelding!
Takk for din tilbakemelding!
Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.