Jernbanedirektoratet har i en supplerende utredning anbefalt å videreutvikle konsepter som er spesifikt tilpasset de enkelte toglinjene på Østlandet. Både lengre tog og toetasjes tog er alternativer som må utredes nærmere.
I arbeidet med nye trafikkavtaler samler Jernbanedirektoratet inn et bredt kunnskapsgrunnlag for å sikre et godt og helhetlig togtilbud. Direktoratet etterlyser nå informasjon om interesse for kommersiell drift av alle strekninger i Norge, med unntak av Flåmsbana.
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
Jernbanedirektoratet har i samarbeid med Trafikverket utarbeidet fire oppsummerende notater om status og fremtidsutsiktene for grensekryssende jernbane mot Sverige.
Årets første kundetilfredshetsundersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser en klar fremgang i tilfredsheten hos de reisende på Østlandet. SJ Norge har fortsatt har de mest fornøyde passasjerene på landsbasis.
Jernbanedirektoratet ber nå om informasjon fra togoperatørene om interesse for kommersiell drift av Flåmsbana. Informasjonen skal brukes til å kartlegge behovet for en ny trafikkavtale for persontogtilbudet på Flåmsbana fra desember 2027.
Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for å etablere et lokaltogtilbud i Trondheim. Konklusjonen er at det vil være mer å hente for samfunnet ved å utvikle togtilbudet på Trønderbanen.
Arbeidene med å sikre og utbedre skadene på Otta bru på Dovrebanen vil pågå fram til midten av april, ifølge Bane NORs prognose. Jernbanedirektoratet er i tett dialog med SJ Norge og godstogselskapene og vurderer løpende konsekvenser for gods- og passasjertrafikken.
Jernbanedirektoratet arrangerte i samarbeid med Bane NOR og Åmot kommune lørdag 4. januar en markering til minne om Åsta-ulykken på Rørosbanen. Det var da 25 år siden to tog kolliderte ved Åsta sør for Rena og 19 mennesker mistet livet. Det var mange som møtte fram og det ble en verdig markering av den tragiske ulykken.
Passasjerene som reiser langs Dovrebanen, Rørosbanen, Bergensbanen og Gjøvikbanen er langt mer fornøyd enn passasjerer i andre deler av landet. De minst fornøyde passasjerene reiser med region- og lokaltog på Østlandet.
Jernbanedirektoratet har levert en omfattende rapport til Samferdselsdepartementet, med mer enn 50 tiltaksområder som vil bedre punktligheten og stabiliteten i togtrafikken.
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en ny veileder for samfunnsøkonomiske analyser i jernbanesektoren.