
Plan for nasjonale verkstedbehov
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en plan for nasjonale verkstedbehov. Planen beskriver verkstedkapasiteten for hele jernbanesektoren, og hvordan vi kan løse ulike problemstillinger for manglende kapasitet ved verkstedene.
Om planen
- Jernbanedirektoratet fikk i supplerende tildelingsbrev 14/2024 i oppdrag om å utarbeide en plan for nasjonale verkstedbehov.
- Planen gjelder for persontog, godstog og skinnegående arbeidsmaskiner, og har et tidsperspektiv frem mot 2036.
- Jernbanedirektoratet har hatt tett dialog med Bane NOR, Norske tog, person- og godstogoperatørene og diverse andre aktører innen jernbanesektoren i arbeidet med planen.
- Planen ble levert Samferdselsdepartementet 15. september.
- Jernbanedirektoratet skal videreføre arbeidet med planen ved å innarbeide verksteder som et eget oppfølgingspunkt i gjennomføringsplanen for Nasjonal transportplan som vi oppdateres årlig.
Dagens situasjon
Det er ulike utfordringer for persontog, godstog og skinnegående maskiner når det gjelder verksteder. Hovedutfordringen for persontogene er at det har skjedd en utvikling i kjøretøyparken. Dette gjør at mange av de vedlikeholdssporene som man tidligere kunne bruke, ikke lenger er tilstrekkelige. Denne problemstillingen vil forsterke seg ettersom det innføres nye togsett både på lokal-, region- og fjerntogstrekningene. Jernbanedirektoratet vurderer situasjonen knyttet til verkstedkapasitet for persontog som kritisk.
Godstog og skinnegående arbeidsmaskiner har en litt andre utfordringer, men de aktørene direktoratet har snakket med, beskriver situasjonen som svært kritisk. Dette er aktører som opererer på kommersiell basis der betalingsevnen er begrenset i et svært presset marked. Per nå benyttes det mye ad hoc-løsninger som holder aktørene flytende. Dette innebærer at de reiser ut og vedlikeholder der arbeidsmaskinen geografisk befinner seg. Men aktørene beskriver at dagens situasjon ikke er bærekraftig på sikt.
Jernbanedirektoratets oppfatning er at det trengs sterkere koordinering av sektoren knyttet til verkstedplasser.
Anbefalinger
I planen beskriver Jernbanedirektoratet en rekke tiltak som kan gjennomføres:
- På kort sikt foreslår vi at det gjøres en analyse på hvordan sporene kan oppgraderes og bemannes på en bedre måte. Utfordringen med denne analysen er at den foregår på tvers av kommersielle aktører, og vi har ikke lykkes med å innhente tilstrekkelig med data til å gjøre analysen i denne omgang. Basert på resultatene av denne analysen bør det gjøres enklere tiltak.
- På lenger sikt mener Jernbanedirektoratet at det bør etableres et nytt verksted, og at arbeidet med lokalisering og størrelse på dette verkstedet bør starte snarlig.
- Det må bygges verksted i tilknytning til innføring av nye fjerntog på Nordlandsbanen. Utfordringen her er at det har en stor kostnad og at prosessen har trukket ut i tid. Jernbanedirektoratets anbefaling om å etablere verksted i Bodø var til dels basert på at dette var det verkstedet hvor det med størst sannsynlighet kunne være klart til trafikkstart for de nye fjerntogene. Hvis det etableres tilfredsstillende midlertidige løsninger for perioden fra trafikkstart til nytt verksted står klart, ser Jernbanedirektoratet fordeler ved å etablere verksted for nye fjerntog på Marienborg.
- Hvis lokverkstedet i Fjellstallen i Lodalen skal avvikles, så må det etableres tilsvarende kapasitet på en annen lokasjon slik at det er sikret kontinuitet i vedlikehold av elektriske godslokmotiver.
Last ned planen
Jernbanedirektoratet har også utarbeidet faktaark for verkstedene som beskriver de enkelte verkstedene.