Tiltak for å bedre driftsstabiliteten og kundeopplevelsen ved avvik
Hver enkelt aktør i jernbanesektoren jobber daglig med en rekke tiltak for å bedre driftsstabiliteten og kundeopplevelsen ved avvik på jernbanen. På denne siden finner du tiltaksplanen som viser hva sektoren jobber med.
Hvem har ansvaret for de ulike tiltakene?
Jernbanedirektoratet har ansvaret for å koordinere aktivitetene i jernbanesektoren, og sikrer et best mulig samspill mellom jernbaneaktørene:
Bane NOR har ansvaret for drift og vedlikehold av infrastrukturen, trafikkstyringen og ruteplanen.
Norske tog anskaffer, eier og forvalter togmateriellet som er leid ut til togselskapene.
Persontrafikkoperatørene har ansvaret for persontrafikken på de ulike jernbanestrekningene.
Entur samler data for all kollektivtrafikk, og utvikler og drifter felles salgs- og billetteringsløsninger gjennom Entur-appen.
Rapport med tiltak og tiltaksplaner
Rapportering på tiltaksplanene
Jernbanedirektoratet leverte oktober 2025 en rapportering på tiltaksplanene hvor vi har vurdert måloppnåelsen med en systematisk gjennomgang av tiltakene med beskrivelse av status og effekt.
Oppsummering av tiltak og resultater
Tiltak og resultater for bedre driftsstabilitet:
- Forbedre drivmaskiner på sporveksler rundt Oslo S: Bane NOR har gjennomført forbedringstiltak på drivmaskinene i 4. kvartal i 2024. Dette gir redusert sannsynlighet for signalfeil/jordfeil på Oslo S.
 - Levetidsforlengelse av signalsystemene rundt Oslo S: Dette gir reduserer signalfeil og forsinkelser.
 - Enighet mellom Norske Tog, Vy og Go-Ahead om teknisk oppgradering av type 72 togsettene som kjører lokaltrafikk på Jærbanen: Gir færre feil på toget som skaper forsinkelser.
 - Redusere saktekjøringer på Trønderbanen: På strekningen Mære–Steinkjer har Bane NOR gjennomført tiltak for å drenere vannet bedre. Bane NOR forventer at dette vil gi færre saktekjøringer fremover på den aktuelle strekningen.
 - Økt avgangspunktlighet fra Alnabru: Bane NOR har gjennomført ulike tiltak rettet mot å få flere godstog i rute fra Alnabruterminalen. Avgangspunktligheten fra Alnabruterminalen var 68,5 prosent i 2024. Prognosen for 2025 er 77,3 prosent.
 - Bedre vinterberedskap i hele sektoren: Det er klare aksjonskort dersom det er krevende værforhold.
 
Tiltak og resultater for bedre kundeopplevelser ved avvik:
- Gjennom kundetilfredsundersøkelsen ser vi en bedring i resultatene på kundetilfredsheten ved avvik for togene og for Bane NOR sammenliknet med samme periode i 2024.
 - Det har kommet flere og bedre tavler og skjermer på store stasjoner, og Bane NOR har oppdatert Nå-appen.
 - Vy har lansert sanntid på buss for tog under planlagte avvik, som gir de reisende bedre informasjon og mer forutsigbarhet informasjon i den alternative reisen.
 - Bane NOR ivaretar rollen som hovedansvarlig jernbaneforetak på stasjoner hvor flere togoperatører har overgang mellom tog og buss for tog. Det er enighet i sektoren at det fungerer veldig bra.
 - Bane NOR tilrettelegger stasjoner og holdeplasser ved alternativ reise på permanent basis som gjør tilbudet med forutsigbart.
 - Vy har inngått nye bussavtaler, som gir raskere leveranse av buss for tog.