Fakta i saken
Hvorfor blir det færre stopp på Svingen stasjon?
I ruteplanen for 2026 får Svingen stasjon færre stopp på linje R14 på Kongsvingerbanen enn i 2025. Endringen gjøres for å bedre punktligheten på Kongsvingerbanen.
For at de reisende og næringslivet skal velge toget, er det viktig at de kan stole på at det kommer og går til avtalt tid. God punktlighet og regularitet er to av de viktigste faktorene for de som reiser med kollektivtrafikken. Det er også viktig for at næringslivet skal velge å frakte sine varer på jernbanen fremfor på veien.
Hva betyr punktlighet og regularitet?
Punktlighet måles som andel av tog som ankommer endestasjonen innenfor fire minutter (lokal-/regiontog) og seks minutter (fjerntog) etter ruteplanen. Målet er 90 prosent. Regularitet er andel tog som ikke er innstilt eller delinnstilt. Målet er 97 prosent.
Siste måling i oktober 2025 viser at punktligheten på Kongsvingerbanen var på 72,1 prosent og regulariteten på 93,7 prosent.
Overbelastet bane
I ruteplanen for 2026 reduserer Bane NOR antall stopp ved Svingen stasjon på Kongsvingerbanen for linje R14 mellom Asker og Kongsvinger. Bakgrunnen er forsinkelsene på Kongsvingerbanen generelt, og linje R14 spesielt, som skyldes at banen er overbelastet. Bane NORs beregninger viser at det ikke er tilstrekkelig kjøretid mellom Sørumsand og Fetsund i ruteplanen til å opprettholde dagens stoppmønster på Svingen stasjon og samtidig oppnå punktlighetsmålet på 90 prosent. Svak punktlighet forplanter seg til øvrig person- og godstrafikk på Kongsvingerbanen, samt for togtrafikken gjennom Romeriksporten.
Vil bedre punktligheten
Bane NORs faglige vurdering er at endringen i stoppmønster for linje R14 på Kongsvingerbanen er nødvendig for å bedre punktligheten. Dette medfører at Vys grunnrutetog på linje R14 ikke kan stoppe mellom Sørumsand og Fetsund. Etter ruteomleggingen 14. desember vil Svingen stasjon få to stopp i medstrøms rushtid om morgenen mot Oslo, og to om ettermiddagen fra Oslo.
Å redusere antall stopp på en stasjon gir negative konsekvenser for de få som benytter denne stasjonen. De får færre reisemuligheter, og må eventuelt legge om sine reiseplaner. Men tiltak som bidrar til å øke punktligheten for de store reisestrømmene, bidrar til at flere velger å reise klimavennlig med tog.
Bane NOR gjør disse endringene i ruteplanen for å kunne levere et best mulig tilbud til brukerne av jernbanen.
Fakta om prosessen rundt ny ruteplan
- Bane NOR planlegger og beslutter togrutene hvert år. Jernbaneforskriften regulerer hvordan denne prosessen skal foregå.
- Togselskapene har frist i april måned med å bestille kapasitet for ruteendringen i desember samme år.
- I trafikkavtalen mellom Jernbanedirektoratet og togselskapene er det krav om å involvere fylkeskommunen dersom togselskapet planlegger endringer i rutetilbudet, og Jernbanedirektoratet skal godkjenne eventuelle endringer.
- Endringene i stoppmønster som trer i kraft fra 14. desember i år er initiert og besluttet av Bane NOR som følge av manglende infrastrukturkapasitet.
- Bane NOR samordner innkomne søknader, og sender sitt høringsforslag med tentativ ruteplan til søkere i begynnelsen av juli måned, og med høringsfrist ca. en måned senere.
- Eventuelle gjenstående rutekonflikter løses fortrinnsvis gjennom samordningsmøter i august/september, eller ved å følge prioriteringsreglene i jernbaneforskriften dersom det ikke oppnås enighet.
- Bane NOR fastsetter endelig ruteplan i slutten av september. Jernbanedirektoratet orienterer fylkeskommunene så snart beslutningen er fattet.
