Jernbanedirektoratet Nyheter Forlenget avtale mellom Jernbanedirektoratet og SJ Norge

Forlenget avtale mellom Jernbanedirektoratet og SJ Norge

Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge om å drifte Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Trønderbanen i to år fra desember 2028. 

Avtalen gir kundene det samme tilbudet som i dag. Den inkluderer også en opsjon på drift av Meråkerbanen etter 2028. 

– Vi har valgt å forlenge avtalen med SJ Norge gjennom en opsjon. Det vil gi passasjerene et forutsigbart og godt togtilbud de neste årene. SJ skårer høyt på kundetilfredshet, og jeg har tro på at de fortsatt vil strekke seg for å levere et best mulig tilbud til kundene, sier avdelingsdirektør Erik Lund i Jernbanedirektoratet.

Gjennomgår behovet for statlig kjøp av togtrafikk

Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å gjennomgå behovet for og inndelingen av trafikkavtalene mellom staten og togselskapene.

– Innretningen av det fremtidige togtilbudet på strekningene som SJ Norge kjører, vil avhenge av gjennomgangen av trafikkavtalene, sier Lund.

Trafikkpakke 2 Nord

Det statlig kjøpte togtilbudet i Norge er delt inn fem trafikkpakker med ulik geografisk dekning. SJ Norge har avtale om å kjøre Trafikkpakke 2 Nord, som dekker følgende strekninger:

  • Oslo–Trondheim
  • Trondheim–Bodø
  • Hamar–Røros–Trondheim
  • Dombås–Åndalsnes
  • Lundamo–Trondheim–Steinkjer
  • Bodø–Rognan
Regiontog med type 76 på Verdal stasjon, Trønderbanen. SJ NorgeFoto: Njål Svingheim
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge om å drifte Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Trønderbanen i to år fra desember 2028. Bildet er fra Verdal stasjon på Trønderbanen.