Jernbanedirektoratet Nyheter Fest for Drammenbanen

Fest for Drammenbanen

I strålende solskinn inviterte Bane NOR til feiring av Drammenbanens 150-årsjubileum i helgen. Stor oppslutning på Strømsø torg, taler og jernbanemusikk skapte feststemning i byen. Ny tunnel fra Drammen stasjon mot Vestfoldbanen, nytt stasjonsområde og bybru med direkte adkomst til stasjonen viser at det satses på tog.

– Det var persontrafikk mellom Drammen og Oslo som var hovedbegrunnelsen for at Drammenbanen skulle bygges. Fra beslutningen i 1869 om at Drammenbanen skulle bygges til trafikken var i gang gikk det bare tre år. – Jeg er imponert, sa konserndirektør for teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne.

Feiring Drammenbanen 150 årFoto: Øystein Grue
Stor fest for Drammenbanens 150 år sist helg.

Statssekretær Johan Vasara overbrakte en hilsen til jubilanten fra regjeringen, og beskrev Drammenbanen som en foregangsbane for resten av jernbanenorge. Skepsisen mot en togforbindelse til Kristiania var stor i 1869, til tross for at Drammen allerede hadde erfaring med jernbane med Randsfjordbanen. Reiser til hovedstaden foregikk med dampbåt eller hest og vogn, en tur som tok ti timer tur-retur. Frykten var at Kristiania ville overta tømmereksporten. Allerede fra 1874 var Drammenbanen den mest trafikkerte jernbanestrekningen i hele Norden.

– Drammenserne var nok litt konservative da Drammenbanen skulle behandles i Stortinget da de takket de nei til jernbaneforbindelse, sa ordfører i Drammen, Monica Myrvold Berg. – Vi kan smile av dette i dag. Men vi må ikke glemme at Drammen var seilskutebyen. Gjennom alle de 150 årene siden har Drammenbanen har vært en hovedpulsåre mellom Drammen og Oslo.

Utvikling av Drammenbanen ved Drammen stasjonFoto: Bane NOR
Hele stasjonsområdet i Drammen skal heves og stasjonen skal få bedre tilgjngelighet og nye plattformer til alle seks spor. En midlertidig gangbru benyttes i anleggsperioden inntil bybrua er bygget opp igjen.

Aktiviteter i anleggsområdet høsten 2022 og våren 2023:

  • Sist sommer ble den gamle bybrua over sporområdet tatt ned. Nå pågår arbeidet med fundamentering og peling langs jernbanekaia. Landkaret på Strømsøsiden skal også bort i løpet av 2023.
  • I påsken 2023 skal BaneNOR halvere antall spor på Drammen stasjon. De tre sporene nærmest elva skal fjernes slik at det flomutsatte stasjonsområdet kan heves 40 cm.
  • Sommeren 2023 skal arbeidet i den nye Drammenstunnelen mot Vestfoldbanen være fullført og arbeid med dobbeltspor og strømforsyning starter.
  • I 2025 blir det plattform til alle sporene og trapper rett ned fra den nye bybrua inn på stasjonen fra jernbanekaia.
    Det nye dobbeltsporet og stasjonen skal stå klar høsten 2025.

Les mer om Drammenbanen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.