Jernbanedirektoratet Nyheter Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena

Arctic Test Arena

Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena

Ofotbanen og Malmbanan går gjennom arktiske strøk med svært barske værforhold. Nå tester man fremtidens jernbaneteknologi på strekningen.

Jernbanen fra den isfrie havnen i Narvik til industribyen Luleå, har i over hundre år vært en sentral transportåre for europeisk råvareforsyning. Over 473 km i heftig arktisk klima, de tyngste togene i Europa, krevende topografi og grensekryssende drift har gjort strekningen til en ideell testkorridor for jernbaneteknologi i flere tiår.

Foto: Arctic Media House/Arctic Test Arena
Ofotbanen og Malmbanan går gjennom vakker natur, men når det snør tett blir det travelt for denne maskinen.

Et nytt norsk-svensk initiativ, Arctic Test Arena, styrker samarbeidet mellom myndigheter, forskningsmiljøer og industri på tvers av landene. Både Bane NOR, Trafikverket, SINTEF Narvik, UiT Norges arktiske universitet og Luleå tekniska universitet / Luleå Railway Research Center (JVTC) er med. Jernbanedirektoratet koordinerer initiativet.

 – Ekstremvær er vanligvis en utfordring for jernbanen, men når vi skal teste ny teknologi, er store snømengder og arktisk kulde faktisk en fordel. Norden gir oss en unik testarena, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.

Bedre stabilitet og vedlikehold

Det er svært gunstig å teste jernbaneteknologi akkurat på Ofotbanen og Malmbanan. Ett år her kan tilsvare opptil ti års testing i Sør-Europa. Teknologien som testes på denne strekningen, både i dag og i fremtiden, vil være med å styrke driftsstabiliteten og effektivt vedlikehold på jernbanen.

Skjermdump fra film
Et av prosjektene som vises frem under den offisielle åpningen er sensorovervåkningen på Søsterbekk bro, et Europe’s Rail JU-prosjekt der ny teknologi overvåker broens tilstand og slitasje.

Noen av testprosjektene som pågår nå:

  • Broovervåking med sensorer
  • Digital tilstandsovervåking fra tog i drift
  • Hjulprofildetektor – testing og utbygging av detektornett
  • Deteksjon av grunnbevegelser, jordskred og skinnefeil
  • Overvåking av jernbaneinfrastruktur med optisk fiber
  • Måling av sporgeometri, krefter og slitasje
  • Testing av skinner og sviller med tog lastet opp til 32,5 tonn aksellast

Ofotbanen og Malmbanan er spesielt godt egnet for testing av tunge godstog. I dag kjøres togene med en aksellast på 31 tonn – betydelig høyere enn maksgrensen på 22,5 tonn på store deler av det norske jernbanenettet. Nå skal tog med opptil 32,5 tonn testes.

Foto: Arctic Media House/Arctic Test Arena
Vinteren kan by på svært barske værforhold på Ofotbanen og Malmbanan.

Togtur og seminar

Den offisielle åpningen av Arctic Test Arena arrangeres 4.–5. november i Narvik.

Tirsdag 4. november kjører et tog fra Narvik til Abisko, med presse og representanter fra det norsk-svenske samarbeidet om bord. Det blir flere stopp på testområder underveis. Onsdag 5. november er det seminar og lab-besøk ved UiT – inkludert lærdommer fra avsporingen i 2023.

Se video fra prosjektet her:

The challenge of harsh environments – Ofotbanen and Malmbanan on Vimeo