Tiltakene gir effekt på driftsstabiliteten
I 2025 har aktørene i jernbanesektoren arbeidet med 50 tiltak for å bedre driftsstabiliteten på jernbanen. Punktligheten har bedret seg noe sammenlignet med i fjor.
– Vi ser effekt av flere av tiltakene som er gjennomført, sier avdelingsdirektør Solveig Paule i Jernbanedirektoratet.
Nå har Jernbanedirektoratet levert en status for de 50 tiltakene og vurdert effekten av dem. Hittil i 2025 er syv av de 50 tiltakene ferdige. I tillegg er det flere aktiviteter i de ulike tiltakene som er ferdigstilt.
– Tydeligst effekt på punktligheten ser vi når det åpnes ny infrastruktur som gir bedre kapasitet. Nytt dobbeltspor fra Arna til Bergen og Follobanen er gode eksempel på dette. En annen tydelig effekt er når vi gjør endringer på ruteplanen som bedrer punktligheten, for eksempel på Jærbanen hvor punktligheten har steget fra 76 til 92 prosent, forteller Solveig Paule.
Det er flere av tiltakene pågår fortsatt, med et langsiktig perspektiv, så full effekt av disse vil vi derfor se på sikt. I tillegg er det flere tiltak som skal bedre kundeopplevelsen når det skjer avvik på jernbanen.
– Uforutsette avvik og hendelser på jernbanen utfordrer de pågående tiltakene fordi aktørene stadig må håndtere nye og krevende avvik. Selv om alle jobber kontinuerlig for at de reisende skal få et mest mulig stabilt og punktlig togtilbud, må vi erkjenne at vi ikke har nådd målene for punktlighet og regularitet i 2025, sier Paule.
Foto: Njål SvingheimSamhandling og planlegging på tvers av aktørene
Det er mye som påvirker hverdagen til de togreisende. Været har gitt omfattende konsekvenser for togtilbudet. Tiltak for å sikre jernbanen mot flom og ras er et langsiktig arbeid, men aktørene gjør det de kan for å bedre situasjonen.
– Etter vinterutfordringene i 2024 evaluerte aktørene hendelsene, og kunne på den måten planlegge beredskapen bedre for vinteren 2025. I år var vinteren mildere og med mindre nedbør, men på snørike dager fikk vi testet ut at bedre vinterberedskap hadde god effekt, forteller Paule.
Disse erfaringene tok også Bane NOR med seg videre inn i sommeren da det ble utfordringer med solslyng. Bane NOR fikk varslet om mulige stenginger før de inntraff, slik at togoperatørene fikk mulighet til å informere de reisende, som selv kunne vurdere andre transportformer.
– Dette er gode eksempler på at tettere samarbeid og god planlegging på tvers i sektoren gir positive resultater, sier Paule.
Foto: Bjørn Iversen, Bane NORØkt satsing på vedlikehold og fornying
Regjeringen har foreslått å øke bevilgningene til vedlikehold og fornying på statsbudsjettet for 2026. Denne økte satsingen er helt nødvendig for å kunne tilby passasjerene og godsselskapene en mer driftssikker jernbane.
– En samlet jernbanesektor skal fortsette det gode arbeidet for å oppnå forbedringer i driftsstabiliteten. Vi legger stor vekt på å bedre situasjonen for de reisende og godsselskapene i hele sektoren, avslutter Solveig Paule.
Jernbanedirektoratet arbeider nå med en revidert tiltaksplan for driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik. Den skal leveres til Samferdselsdepartementet i slutten av november.