Jernbanedirektoratet Utredninger Arealeffektivitet i transportsektoren
Motorveg og dobbeltspor ved Mjøsa

Arealeffektivitet i transportsektoren

En utredning gjort for Jernbanedirektoratet viser hvor arealeffektiv jernbanen er sammenliknet med veg.  

Foto: Njål Svingheim

Om utredningen

  • Det er Civitas, i samarbeid med NIBIO og Infraplan, som har gjennomført utredningen på oppdrag fra Jernbanedirektoratet.
  • Utredningen ble levert mai 2021.

Resultatene viser at jernbanen beslaglegger langt mindre areal enn vei sett i forhold til kapasiteten som legges til grunn i de ulike scenarioanalysene. 

Det er prosjektet «Inform 21» som har tatt initiativet til utredningen, som et ledd i å tette kunnskapshullene på klima og miljø i jernbanesektoren. 

Metodikken er den største gevinsten 

Metoden skiller mellom godstransport og persontransport, og at fortrinnet om å være arealeffektiv er mest tydelig for persontransport. Rapporten vektlegger samtidig at målet ikke er å «kåre en vinner» mellom transportformene, men heller å gi et faglig grunnlag i prioriteringen av hvordan samfunnet skal oppnå et ønsket transportomfang med minst mulig konsekvenser. 

I utredningsoppdraget er det sett på seks eksempelstrekninger, fire persontogrelasjoner og to godstogrelasjoner. Det er beregnet og sammenlignet effekten av vei og bane i forskjellige scenarier og innenfor arealbeslag, transportkapasitet, forventet påvirkning på naturmangfold og klimagassutslipp og -lagring.  

Den største nytteverdien her er ikke resultatene i seg selv, men at vi nå har en metode som gjør oss i stand til å undersøke arealeffektivitet på en mer etterrettelig og faglig måte.

Last ned rapport

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.