Ny vurdering av toetasjes tog på Østlandet
Jernbanedirektoratet har i en supplerende utredning anbefalt å videreutvikle konsepter som er spesifikt tilpasset de enkelte toglinjene på Østlandet. Både lengre tog og toetasjes tog er alternativer som må utredes nærmere.
I en konseptvalgutredning (KVU) for økt kapasitet i regiontogtrafikken på Østlandet i 2023 anbefalte Jernbanedirektoratet å gå videre med å vurdere toetasjes tog. Direktoratet har nå gjennomført en supplerende utredning, hvor ny kunnskap viser at toetasjes tog ikke egner seg for alle strekningene på Østlandet. For strekningene som kjører gjennom Oslo kan lengre tog være et bedre alternativ enn to etasjer på grunn av tekniske krav til fart og korte stasjonsopphold, mens for Gjøvikbanen kan to etasjer være det beste alternativet på grunn av mye kurvatur på strekningen.
I den supplerende utredningen har direktoratet vurdert de tekniske kravene togene må oppfylle for å operere på eksisterende infrastruktur, samt hvordan innføringen av slike tog vil påvirke togtilbudet. Direktoratet har også vurdert hvordan et optimalisert kjøretøykonsept kan redusere både anskaffelses- og driftskostnader.
I lys av oppdatert kunnskapsgrunnlag, anbefaler Jernbanedirektoratet å videreutvikle konsepter som er spesifikt tilpasset de enkelte toglinjene, for å imøtekomme behovet for økt transportkapasitet i regiontogtilbudet på Østlandet. Analysen avdekket at de toetasjes togene som per i dag er tilgjengelig i det europeiske leverandørmarkedet, har utfordringer med å møte krav tilpasset norske forhold. Både nødvendige tilpassinger av kjøretøyene og påkrevde endringer i infrastruktur vurderes å medføre økonomisk og teknologisk risiko.
Analysen viser at de ulike strekningene på Østlandet har ulike forutsetninger, og anbefaler derfor å gå videre med å utrede konkrete løsninger tilpasset de ulike strekningene. Både lengre tog og toetasjes tog er aktuelle alternativer.