Fakta om saken
Jernbanesektoren trenger samarbeid og koordinering
Fungerende jernbanedirektør Marit Rønning mener samarbeid og koordinering er viktig for jernbanesektoren, og svarer her på kritikken fra to tidligere konsernsjefer i Bane NOR.
Dette er en kronikk fra fungerende jernbanedirektør Marit Rønning som opprinnelig stod på trykk i Aftenposten 18. november 2025.
De siste ukene har mediene omtalt styringen av jernbanesektoren, der to tidligere konsernsjefer i Bane Nor har vært kritiske til styringen og oppfølgingen av foretaket. Som leder for Jernbanedirektoratet ønsker jeg å nyansere bildet. Et godt samspill mellom jernbaneaktørene er avgjørende for å levere et trygt og effektivt jernbanetilbud.
De to tidligere lederne beskriver en hverdag preget av mange møter og rapportering til blant annet Jernbanedirektoratet. Men et godt jernbanetilbud krever koordinert innsats fra flere aktører.
Bane Nor leverer infrastrukturen, men vi trenger også tog og togselskap til å kjøre togene. Hvis én aktør svikter, påvirker det hele tilbudet. Derfor er det nødvendig med kontroll, koordinering og tydelig ansvar – på vegne av passasjerene.
Klart mandat
Jernbanedirektoratet har et klart mandat: Vi planlegger og bestiller togtilbudet på vegne av staten og følger opp at aktørene leverer i tråd med avtaler. Vi samordner innsatsfaktorene som må være på plass for å gi innbyggerne et godt togtilbud. Når vi samarbeider godt, får vi mer ut av fellesskapets midler og leverer bedre tjenester til godsnæringen, togselskapene og de reisende.
Jeg vil utfordre påstanden om at innblanding fra Jernbanedirektoratet gir lite arbeidsro for Bane Nor. Jernbanedirektoratet har ingen rolle i den daglige driften av Bane Nor. Vi inngår avtaler med Bane Nor og stiller krav til at foretaket leverer det som er avtalt. Men vi blander oss ikke inn i Bane Nors interne organisering og oppgaveløsing – det er konsernledelsens ansvar.
Én påstand er at overlappende oppdrag mellom Jernbanedirektoratet og Bane Nor skaper uklarhet. Dette er ikke er noe stort problem i praksis så lenge vi er løsningsorienterte.
Vi har det siste året jobbet tett med Bane Nor for å avklare roller og ansvar, og for bedre å forstå hverandres roller. Det som tidligere kunne oppfattes som utidig innblanding, har ofte en god begrunnelse. Når vi snakker sammen, blir det tydeligere.
Felles ansvar
Antall møter har vært et tema. Mellom 50 og 100 i året, blir det sagt. Vi har tertialvise rapporteringsmøter og månedlige ledermøter med Bane Nor for å løse utfordringer og prioritere tiltak. I tillegg har vi uformelle samtaler, som er både nyttige og frivillige.
Jernbanedirektoratet har ansvaret for den strategiske og overordnede utviklingen av sektoren, men vi er avhengige av et godt samarbeid med Bane Nor i dette arbeidet – noe jeg har inntrykk av at Bane Nor også ønsker. I tillegg møtes vi når det oppstår hendelser som må håndteres, som for eksempel da Follobanen ble stengt, og da Randklev bro kollapset. Det skulle bare mangle. Vi har et felles ansvar for at jernbanen skal fungere til beste for innbyggere og næringsliv.
Et godt samarbeid med Bane Nor, Norske tog, Entur og togselskapene er nødvendig for dem som bruker toget. Samarbeidet gir resultater: mindre dobbeltarbeid, mindre sløsing, bedre punktlighet og en felles vilje til å prioritere samfunnets og passasjerenes behov.