Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Persontrafikk Starter prøvekjøringen umiddelbart
Det første nye lokaltoget ble vist fram på verkstedet Grorud 10.juni.

Starter prøvekjøringen umiddelbart

Det første av de nye lokaltogene har ankommet Norge. Prøvekjøringen starter umiddelbart og vil pågå gjennom et helt år for å sikre at togene er klare til vanlig drift fra juni neste år. De nye lokaltogene av typen Coradia Nordic er svært etterlengtet og vil først bli satt inn på linjene L1 og L2. 

Foto: Njål Svingheim

De nye lokaltogene skal settes inn på linjene  L1 og L2, det vil si togene som stopper på alle stasjoner mellom Lillestrøm–Oslo S–Asker–Spikkestad og Stabekk–Oslo S–Ski.

Leder av persontrafikkseksjonen i Jernbanedirektoratet Anders Venbakken og direktør i vy tog øst Margareth Nordby Kringli er samstemte i gleden over at det første av de nye togene.Foto: Njål Svingheim
Leder av persontrafikkseksjonen i Jernbanedirektoratet Anders Venbakken og regiondirektør i Vy tog øst Margareth Nordby Kringli er samstemte i gleden over de nye togene.

– Jeg gleder meg nå stort over å se at de nye togene kommer til landet, og skulle gjerne hatt dem klare for kundene våre med en gang, sier Margareth Nordby Kringli i Vy tog øst. – Men du verden så bra dette blir når vi får dem i trafikk, legger hun til. Vi ønsker oss enda flere nye tog enn de som til nå er bestilt. Vi trenger tog til erstatning for de gamle, men vi trenger også nye tog for ta unna trafikkveksten vi ser vil kommer, sier hun.

På linjene L1 og L2 er fortsatt de gamle sliterne av type 69 i full drift. De eldste type 69-togsettene ble bygget på 1970-tallet, og trenger sårt å bli avløst.

Togtype 69
Type 69 skal nå endelig få avløsning i lokaltrafikken.

Norske tog kunne 10. juni vise fram det første togsettet av den nye typen. Coradia Nordic er produsert av Alstom og har fått den norske betegnelsen N05. Norske tog anskaffer nye tog på oppdrag fra Jernbanedirektoratet. Til nå er det bestilt 55 tog av typen, fordelt på 36 lokaltog og 19 regiontog. Avtalen med Alstom gjør det mulig å utløse opsjoner på til sammen 200 togsett.

Corradia Nordic vil komme i to varianter, en for lokaltog og en for regiontog. Topphastighet og innredning vil være forskjellig.Foto: Njål Svingheim
Coradia Nordic vil komme i to varianter, en for lokaltog og en for regiontog. Topphastighet og innredning vil være forskjellig.

– Svært viktig

– Det er svært viktig med et velfungerende togtilbud i byområdene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar NygårdFoto: Njål Svingheim
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

– Det er på høy tid å skifte ut de gamle togene. Nye tog på sporet vil gi et godt bidrag til bedre punktlighet og regularitet i togtrafikken, sier samferdselsministeren.

De nye togene tar 40 prosent flere passasjerer enn de gamle og vil dermed gi en betydelig bedre kapasitet. Det kommer godt med fordi passasjertallene viser en stadig vekst. I 2024 reiste hele 81,9 millioner passasjerer med tog i Norge. De aller fleste reisene skjer på Østlandet og i og ved byområdene.  – I sammenheng med at de nye lokaltogene nå kommer gjør Bane NOR tilpasninger av både plattformer og i verkstedene, forteller Nygård.

Designet for Norge

Direktør Øystein Risan i Norske togFoto: Njål Svingheim
Direktør Øystein Risan i Norske tog

– N05 er designet for Norge, opplyser direktør Øystein Risan i Norske tog. Togtypen Coradia fra Alstom har vært i trafikk i Sverige i vel 10 år allerede, men den norske utgaven er en videreutvikling. Togene er allerede testet ut både i Tyskland og i Tsjekkia, og i et kuldekammer i Østerrike for å illustrere vinterforhold. – Likevel er det lagt opp til omfattende testing i Norge gjennom den kommende vinteren, sier Risan. På samme måte som på Flirt-togene er det gjort omfattende tilpasninger for nordisk vinter.

N05 består av seks vogner og har tolv brede dører på hver side som gjør av- og påstigning raskt og enkelt. Togene er universelt utformet og har lavgulv. De er utstyrt med moderne informasjonssystemer og god plass for barnevogner, rullestoler og sykler. Lokaltogvarianten får en toppfart på 160 km/t, mens regiontogutgaven for toppfart på 200 km/t.

De nye lokaltogene har to + to seter i bredden og bred midtgang.Foto: Njål Svingheim
De nye lokaltogene har to + to seter i bredden og bred midtgang.

Fakta Coradia Nordic N05

  • Egne plasser for rullestoler og HC-toalett
  • 2+2 seter på hver side av midtgangen
  • Fleksible områder som gjør det lettere å ta med barnevogner og sykler
  • Mer bagasjeplass
  • Forbedret mobildekning og moderne informasjonssystemer
  • Brede dører som gir en enkel og rask av- og påstigning  
  • USB-lader ved hvert sete  
  • Hvert tog har seks vogner og tolv dører
  • Kan ta 40 prosent flere passasjerer enn de gamle togene (type 69)
  • Trinnfri av- og påstigning ved standard plattformhøyde (76 cm)
  • Rullestolheis og rampe for bruk på stasjoner med annen plattformhøyde
  • Rullestolheis og flyttbar rampe som kan brukes på stasjoner med annen plattformhøyde
  • Pris per togsett var ved bestillingen i 2019 140 mill. kr.
Fleksibelt: Det er satt av god plass til barnevogner og sykler, samt egne rullestolplasser i de nye togene.Foto: Njål Svingheim
Fleksibelt: Det er satt av god plass til barnevogner og sykler, samt egne rullestolplasser i de nye togene.