Resultater fra arbeidet med bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik
På denne siden presenterer vi resultater fra arbeidet med bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik på jernbanen.
Resultater for punktlighet og regularitet
Hva betyr punktlighet og regularitet?
Punktlighet måler hvor stor andel av togene som ankommer endestasjonen i rute innenfor 4 minutter for lokal- og regiontog og 6 minutter for fjerntog. Målet for punktlighet for persontog og godstog er 90 prosent.
Regularitet måler hvor stor andel av de planlagte avgangene som ble gjennomført uten å bli delvis eller helt innstilt. Målet for regularitet er 97 prosent.
Tallene under er hentet fra Bane NOR. Se mer punktlighetsstatistikk på banenor.no.

Hva viser tallene?
- Resultatene for punktligheten i 1. tertial 2025 ble vesentlig bedre enn i 1. tertial 2024. Det er om lag på nivå med 1. tertial 2023. Resultatene er likevel lavere enn målene satt i Nasjonal transportplan som er 90 prosent for persontog og godstog.
- Forbedringen på punktligheten for persontog fra 2023 og 2024 skyldes en kombinasjon av mindre krevende vintervær og bedre forberedt vinterberedskap, i tillegg til færre store infrastrukturhendelser. Justeringer i ruteplanen har også hatt positiv effekt på flere strekninger. For eksempel på Jærbanen hvor det er gjort en stor endring i ruteplanen i morgenrushet og tilpasninger på fjerntogene til/fra Stavanger.
- Punktlighet på godstog har også forbedret seg sammenlignet med 1. tertial 2024, men er fortsatt langt fra målet på 90 prosent. Dette skyldes stenging av Otta bru, sporbrudd på Hovedbanen og omlagte ruter for godstogene via Loenga i tillegg til at virksomhetene ikke klare å ivareta godstrafikken like godt som persontrafikken de dagene med mest vintervær.
- Resultatet for regularitet i 1. tertial 2025 ble 94,3 prosent, som er lavere enn NTP-målet på 97,7 prosent. Det er likevel bedre enn årsresultatet for både 2023 og 2024. De største enkelthendelsene i perioden med betydning for regulariteten var det kraftige snøværet i uke 2 og stengingen av Otta bru i perioden 21. januar til 4. april.
Resultater for opplevd punktlighet
Tallene er hentet fra Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse som måler hvor fornøyde togpassasjerene er med togtilbudet.

Hva viser tallene?
Kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal 2025 viser en generell oppgang i tilfredsheten hos passasjerene hos samtlige av togselskapene med sine respektive trafikkpakker. For det samlede togtilbudet er tallet nå oppe på samme nivå som i 2023 med 78 av 100 poeng fra de reisende.
Les også nyhetssak om de siste tallene fra kundetilfredshetsundersøkelsen: