Resultater fra arbeidet med bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik
På denne siden presenterer vi resultater fra arbeidet med bedre driftsstabilitet og kundeopplevelser ved avvik på jernbanen.
Resultater for punktlighet og regularitet
Hva betyr punktlighet og regularitet?
Punktlighet måler hvor stor andel av togene som ankommer endestasjonen i rute innenfor 4 minutter for lokal- og regiontog og 6 minutter for fjerntog. Målet for punktlighet for persontog og godstog er 90 prosent.
Regularitet måler hvor stor andel av de planlagte avgangene som ble gjennomført uten å bli delvis eller helt innstilt. Målet for regularitet er 97 prosent.
Tallene under er hentet fra Bane NOR. Se mer punktlighetsstatistikk på banenor.no.

Hva viser tallene?
Resultatet for punktligheten for persontog ble i 2. tertial 2025 noe bedre enn i 2. tertial 2024. For godstog ble resultatene 2. tertial 2025 imidlertid noe lavere enn samme periode i fjor. For både persontog og godstog er resultatene for punktlighet og regularitet vesentlig lavere enn sektormålene.
- Resultatet for punktligheten i 2. tertial 2025 endte for persontog på 88 prosent – samme resultat som 1. tertial 2025, og opp fra 87,1 prosent i 2. tertial 2024. På grunn av sporbrudd og utfordringer med infrastrukturen som følge av varmen, ble juli den svakeste måneden i 2. tertial. Både mai og august hadde et betydelig bedre resultat i 2025 enn samme måneder i 2024.
 - Punktligheten for godstog ble 75,2 prosent, noe som er 4,4 prosent lavere sammenlignet med samme periode i 2024. August ble imidlertid beste måned siden april 2024 med en punktlighet på 79,2 prosent.
 - Punktlighet og antall forsinkelser påvirkes i hovedsak av feil på infrastrukturen, utfordringer med togmateriellet og at enkelte linjer er overbelastet.
 - Resultatet for regulariteten har hatt en negativ utvikling 2. tertial, med et resultat på 95,1 prosent – klart under sektormålet på 97,7 prosent. Innstillinger på Østlandet som følge av feil i bemanningsplaner og kjøreforbud for tog av type 72, er de største enkelthendelsene som hadde betydning for regulariteten.
 
Resultater for opplevd punktlighet
Tallene under er hentet fra Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse som måler hvordan de reisende opplever at toget kjører i rute.

Hva viser tallene?
På spørsmål om opplevd punktlighet fikk togselskapene en samlet poengsum på 77 av 100 i 3. kvartal for 2025. SJ Nord og Vy Vest oppnådde høyest opplevd punktlighet i 3. kvartal med henholdsvis 83 og 82 poeng.
I kundetilfredshetsundersøkelsen for 3. kvartal 2025 fikk togselskapene en samlet poengsum på 80 av 100 fra de reisende. Det er ett poeng økning fra samme periode i fjor. Selskapet SJ Nord kommer best ut blant passasjerene med 85 av 100 poeng.
Les også nyhetssak om de siste tallene fra kundetilfredshetsundersøkelsen: