Aktualiteter
-
Hovedbanen Nord: Bedre kapasitet kan oppnås ved trinnvis utvikling
I deler av døgnet er det ikke plass til å kjøre flere tog på Hovedbanen Nord, det vil si strekningen mellom Lillestrøm og Eidsvoll. Konklusjonen i en konseptvalgutredning (KVU) for strekningen er at det kan bli plass til flere gods- og persontog ved å gjennomføre flere mindre tiltak.
-
Konkurransen om Trafikkpakke 5 utsettes ett år, trafikkstart blir i desember 2025
Tidsplanen for konkurranseutsettingen av togtrafikken i Trafikkpakke 5 blir forskjøvet med ett år. Dette gjøres for å sikre operatørene nok tid mellom Trafikkpakke 4 og 5 og for å unngå trafikkstart i en periode med store infrastrukturarbeider på Vestfoldbanen.
-
NTP 2022-2033: Nesten 400 milliarder til jernbane
-Toget er raskt, sikkert, miljøvennlig og arealeffektivt. Målet er derfor å styrke jernbanen gjennom å gjøre togtilbudet enda bedre de neste tolv årene, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide da han presenterte regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2022-2033, fredag 19. mars.
-
KVU Kongsvingerbanen: Stort engasjement, -40 høringsinnspill
Jernbanedirektoratet har mottatt høringsinnspill fra 40 offentlige og private instanser i forbindelse med konseptvalgutredningen for Kongsvingerbanen. -Høringsinnspillene viser et stort engasjement for Kongsvingerbanen, og signaliserer også stor interesse for å videreutvikle banestrekningen, sier prosjektleder Darssan Kupandran.
-
Avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid i Viken
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid med de tre kollektivselskapene Ruter, Brakar og Østfold kollektivtrafikk.
-
Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere. Tilbudsfristen er 31. august 2021, og oppstart blir i henhold til plan, det vil si ved ruteterminskiftet i desember 2023.
-
Regjeringen går inn for at Nye Veier AS skal bygge Ringeriksbanen og E16
Regjeringen varsler at Ringeriksbanen skal bygges og at Fellesprosjektet for ny jernbane og motorveg skal overføres til Nye Veier AS, skriver Aftenposten. Ringeriksbanen er dermed inne i første periode av neste NTP 2022-2033.
-
Tilleggsavtaler sikrer et tilstrekkelig togtilbud
Jernbanedirektoratet har nå inngått nye tilleggsavtaler om offentlig kjøp av togtrafikk. Dette sikrer et tilstrekkelig togtilbud knyttet til samfunnskritiske funksjoner og skoletransport. Videre tilbyr Jernbanedirektoratet tilleggsavtale til Flytoget.
-
Utredning viser behov for samordning av assistansetjenester
Jernbanedirektoratet anbefaler en samordning av bestillingsløsningene for assistansetjeneste for reisende med behov for assistanse. I dag framstår disse løsningene som kompliserte å bruke, spesielt dersom reisen omfatter flere transportmidler.
-
Ringeriksbanen/E16: Prosjektet er modent for investeringsbeslutning
Jernbanedirektoratet støtter KS2-konsulentenes konklusjon om at fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 nå er modent for investeringsbeslutning. Dette vil bli nærmere omtalt i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2022-2033 som legges fram til våren.
-
Bedre nettdekning langs jernbanen kommer i NTP 2022-33
Samferdselsdepartementet har fått utredet alternative løsninger for bedre nettdekning langs jernbanen. Anbefalingene om bedre nettdekning inngår i arbeidet med beslutningsunderlag for neste Nasjonal transportplan, det vil si perioden 2022-33.
-
Flåm AS går inn som eier i Arctic Train på Ofotbanen
En av Norges største aktører i reiselivsbransjen, Flåm AS, går nå inn som medeier i Arctic Train som kjører turisttog på Ofotbanen. Dermed blir det et tett samarbeid om turistsatsingen mellom operatørene på både Flåmsbana og Ofotbanen.
-
Slik fastsettes togbillettprisene
Jernbanedirektoratet har inngått avtaler med flere selskaper om drift av persontrafikk som følge av konkurranseutsettingen. Til grunn for billettprisene i disse avtalene ligger de samme bestemmelsene som ved tidligere avtaler med Vygruppen/NSB.
-
Videreføring av tilleggsavtaler for kjøp av persontransport
Jernbanedirektoratet mottok 26. juni supplerende tildelingsbrev fra Samferdselsdepartementet hvor det bla. stilles til disposisjon 1.000 mill. kroner for kjøp av persontransport med tog.
-
Togtrafikken normaliseres
Togtrafikken følger nå ordinær ruteplan. Det er fortsatt restriksjoner i hvor mange plasser som er tilgjengelige. Tog til utlandet er fortsatt innstilt på grunn av Korona-pandemien.
-
Konkurransen om Trafikkpakke 4 utsettes – trafikkstart i desember 2023
Jernbanedirektoratet har besluttet å utsette konkurransen om Trafikkpakke 4. Oppstart av trafikkpakken forskyves ett år, til desember 2023. – En utsettelse vil redusere den samlede usikkerheten for togoperatørene, og bidra til at vi får en god og rettferdig konkurranse til det beste for togkundene, sier jernbanedirektør Kirsti L. Slotsvik.
-
SJ Norge AS får full oppstartbonus
SJ Norge AS vil få utbetalt 40 millioner kroner i oppstartbonus etter trafikkstarten på sju togruter 8.juni. Bonusen utbetales både som følge av oppnådde krav i oppstartfasen og trafikkavviklingen det første driftsdøgnet.
-
Korona-krisen: Tilleggsavtaler og utbetaling av vederlag til togoperatørene
Korona-pandemien, og nedstengningen av samfunnet i midten av mars, førte til et dramatisk fall i antall reiser med tog og i togoperatørenes inntekter. For å opprettholde et grunnleggende togtilbud for arbeidsreisende, bevilget Stortinget 7. april 550 millioner kroner ekstra til kjøp av persontransport med tog. For perioden 12. mars til 31. mai er det utbetalt om lag 395 millioner kroner
-
Arbeidet med forbedret avvikshåndtering har høy prioritet
Det pågår nå mye godt og systematisk arbeid i hele sektoren for å forbedre kundeinformasjonen ved planlagte og uforutsette avvik i togtrafikken. Jernbanedirektoratet vil som et ledd i dette arbeidet vektlegge avvikshåndtering sterkere i Trafikkpakke 4 enn i tidligere trafikkpakker.
-
SJ har tatt over sju togruter
Fra og med 8.juni er SJ i gang som operatør på sju norske togruter under merkenavnet Nord. Sentrum for SJs norske togdrift er i Trondheim og der var det også åpningsmarkering på den første dagen. -Det er med stor ydmykhet vi nå tar over noen av verdens vakreste togstrekninger, sa SJ-sjef Thomas Silbersky.
-
Pressekonferanse: Signering av kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest i Bergen 20/12 kl 12.00
Vy Tog AS vart måndag 9. desember tildelt kontrakta for Trafikkpakke 3 Vest. Etter karensperioden på ti dagar skal kontrakta signerast fredag 20. desember kl. 1200 på Bergen stasjon (ved spor 2).
-
Vy Tog tildeles kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest
Jernbanedirektoratet har i dag tildelt kontrakten for persontogtjenester på strekningene Fjerntog Oslo S-Bergen, Regiontog Bergen-Voss-Myrdal og Lokaltog Bergen-Arna til Vy Tog.
-
Nord-Norgebanen: Utredning oversendt Samferdselsdepartementet
Jernbanedirektoratets utredning av en mulig jernbane mellom Fauske og Tromsø er nå oversendt Samferdselsdepartementet. I høringsrunden mottok direktoratet 35 høringssvar.
-
KVU Kongsvingerbanen: Viktige avklaringer står for tur
Det nærmer seg de viktige avklaringene for hva som kan anbefales for videre utvikling av Kongsvingerbanen. Nylig ble det holdt dialogforum på Lillestrøm med god deltakelse.
-
60 millionar kroner i godsstøtte gir meir gods på bane
Fire godstogoperatørar får til saman 60 millionar kroner i statleg støtte for å få meir gods frå veg over på jernbane. – Støtteordninga styrkar togselskap som driv med transportar som er i direkte konkurranse med tungtransport på veg, seier Erik Røhne, administrerande direktør i CargoNet AS, eitt av selskapa som mottek støtte.
-
Nattogtilbudet i Norge anbefales utvidet
Jernbanedirektoratet anbefaler i en ny rapport at tilbudet på nattogene i Norge utvides og blir mer tilpasset passasjerenes ønsker. Det er stor etterspørsel etter soveplasser og belegget er på 87 til 100% på nattogstrekningene.
-
Tilleggsutredning Torgård
Jernbanedirektoratet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet laget en oppdatert samfunnsøkonomisk analyse av en nedskalert løsning for ny godsterminal på Torgård sør for Trondheim.
-
Satsar over ein milliard på Gjøvikbanen
Til saman skal det dei næraste åra satsast over ein milliard kroner på Gjøvikbanen. Timesavgangar, kryssingsspor, moderne stasjonar og nytt signalanlegg er blant tiltaka.
-
Batteritog gjer elektrifisering langt rimelegare
Batteridrevne tog er nå sett i prøvedrift i fleire land og teknologien gjer utsleppsfri togtrafikk på alle strekninger langt rimelegare. Overslag for norske såkalla dieselstrekninger syner at det held å berre elektrifisere 25 – 30 % av desse banane for å få full elektrisk drift.
-
Statsbudsjettet: 26,8 milliarder til jernbaneformål
Regjeringen foreslår en fortsatt økning i budsjettet til jernbaneformål i 2020. Til sammen foreslås det 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 1,1 milliard eller 4,5% fra 2019.
-
Utredning om Nord-Norgebanen ut på høring
Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet legger nå Jernbanedirektoratet et oppdatert kostnadsanslag og samfunnsøkonomisk analyse for en jernbane fra Fauske til Tromsø (Nord-Norgebanen) ut på høring. Analysene viser at en fullt utbygd Nord-Norgebane vil koste over 100 milliarder kroner.
-
En ny togverden i nord
SJ vil sette en ny standard for kundeopplevelse om bord på tog i Norge. Det var budskapet fra styreleder Berit Kjøll da hun fredag signerte en avtale om å trafikkere banene i nord.
-
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet undertegnes klokken i 12 28.juni
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet om togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, og Meråkerbanen undertegnes klokken 12 i dag fredag 28.juni.
-
Klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen
Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg.
-
Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
-
SJ vil få flere til å reise med tog
SJ Norge ønsker å få flere til å reise med tog når de om ett år tar over trafikken på sju strekninger fra Vy. -Det blir flere avganger og et bedre tilbud, lover markedssjef Thomas Silbersky i SJ.
-
SJ er tildelt kontrakten for Trafikkpakke Nord
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt.
-
Foreslår forlenget rushtid på Østfoldbanen
Jernbanedirektoratet foreslår å forlenge rushtidsfrekvensen på linjene Ski-Oslo, Moss-Oslo og Halden-Oslo. Enkelte av tilbudsforbedringene kan iverksettes allerede i desember i år, andre i desember neste år.
-
Trøndelag: -Nye tog tar flere reisende
Anskaffelsen av nye bimodale tog, også kalt hybridtog, er verken plan- eller skandaløs, slik enkelte politikere har uttrykt seg i media den siste tiden. Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Støtteordning for gods, mer vedlikehold og framskyndet planlegging
I revidert nasjonalbudsjett styrker regjeringen vedlikeholdet, framskynder investeringer og planlegging og innfører en støtteordning for godstrafikk på bane. Samtidig spares det inn 511 millioner i planlegging siden Ringeriksbane-prosjektet er forsinket.
-
Jernbanedirektoratet anbefaler å utvikle fjerntogtilbudet
Den pågående utbyggingen av jernbanen på Østlandet betyr også at fjerntogtrafikken kan høste gode gevinster. Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for økt trafikk på fjernstrekningene og konklusjonen er at flere fjerntog gir god effekt for samfunnet.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2018
Jernbanedirektoratet har i 2018 fullført flere store oppgaver. Direktoratet har lagt fram handlingsprogrammet for jernbanesektoren for 2018-2029, tildelt den første kontrakten i den pågående togkonkurransen, og det er tatt flere nye skritt for å følge opp intensjonene i jernbanereformen.
-
Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen
Jernbanedirektoratet anbefaler en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
-
Vurderer flere nullutslippsløsninger
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk også på baner som ikke har elektrisk drift. Blant annet er hydrogendrift en type teknologi som er i prøvedrift, og nylig var folk fra direktoratet i Tyskland for å se nærmere på dette.
-
Avtale om rute- takst og billettsamarbeid i Hordaland
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute- takst- og billettsamarbeid med Skyss i Hordaland. Avtalen innebærer en utvidelse av dagens samarbeidsavtale mellom Skyss og NSB, og gjør det enklere å reise kollektivt.
-
Stor interesse for Nord-Norgebane-utredningen
Jernbanedirektoratet ble møtt med stort engasjement og interesse da utredningsgruppa nylig avholdt møte med referansegruppa for Nord-Norgebanen. Referansegruppa består av fagfolk fra kommuner, fylkeskommuner, Sametinget, regionråd og statlige etater.
-
Hovedbanen Nord skal utredes
Jernbanedirektoratet skal nå lage en KVU (konseptvalgutredning) for Hovedbanen Nord, det vil si strekningen Lillestrøm – Eidsvoll. Strekningen er allerede i dag erklært overbelastet i deler av døgnet.
-
Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar
15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli.
-
NSB blir Vy
NSB skifter navn på både tog og buss og blir den felles merkevaren Vy. - NSB er ikke lenger et dekkende navn for virksomheten vår, sier konsernsjef Geir Isaksen.
-
Stort engasjement for nytt utdanningssenter
– Dette skal vi virkelig stille opp på! Det sier professor Olav Bolland ved NTNU etter å ha fått presentert planene om et nytt utdannings- og kompetansesenter for samferdsel.
-
Konkurransegrunnlaget for togtrafikken på Bergensbanen og Vossebanen sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 3 Vest til forhåndskvalifiserte togoperatører. Dette gjelder togtrafikken på strekningen Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna. Tilbudsfrist er 1.august 2019 og oppstart av trafikkpakken er 13.desember 2020.
-
Bimodale tog framskyndes
Den planlagte leveransen av bimodale tog til Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen blir framskyndet. I løpet av 2021 skal 14 bimodale Flirt-togsett være levert til denne trafikken.
-
Oteråga stasjon og kryssingsspor åpnet
Nylig åpnet Bane NOR den nye holdeplassen og det forlengede kryssingssporet på Oteråga mellom Fauske og Bodø. Nå kan 600 meter lange godstog møte hverandre på stasjonen.
-
Godsrapport: Tilskuddsordning kan raskt styrke togets konkurranseevne mot vei
Dette er et av tiltakene som vurderes i rapporten «Konkurranseanalyse av markedet for godstransporten på jernbane» fra Oslo Economics.
-
Byggestart for Venjar – Eidsvoll Nord
Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. -Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. -Derfor bygger nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity.
-
Jernbanedirektoratet har besvart SJs klage
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på den klagen SJ sendte inn da Go-Ahead ble tildelt kontrakten for trafikken på Sørlandsbanen. Jernbanedirektoratet finner ikke grunnlag for det SJ klager på.
-
Forsvaret bruker mer jernbane
I høsten store NATO-øvelse i Norge har også bruken av jernbanetransport økt vesentlig. -Transport av tungt forsvarsmateriell på jernbane er veldig effektivt og nyttig for oss, sier major Henning Richardsen. I disse dager pågår returtransportene etter at den mest aktive delen av øvelsen ble avsluttet onsdag.
-
Tallet på togreiser held fram med å auke
NSB melder at veksten i persontrafikken held fram. Etter årets første åtte månader hadde NSB 8,1 prosent fleire passasjerar enn i same periode i fjor. -At veksten helt fram år etter år er svært gledeleg, seier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen.
-
Trafikkavtalen med Go-Ahead signert
Jernbanedirektoratet signerte tirsdag 30.oktober trafikkavtalen med Go-Ahead Norge om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. -En stor dag for oss og nå går vi i gang for fullt med arbeidet foran trafikkstarten i desember 2019, sier adm. dir Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.
-
Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem.