Aktualiteter
-
Jernbanedirektoratet på Arendalsuka
Jernbanedirektoratet arrangerer fire debatter på årets Arendalsuke. Tema er investeringer i jernbanen, endrede transportbehov, jernbanen i fremtiden og hvordan få flere til å reise kollektivt.
-
Ski stasjon åpnes, Follobanen snart klar
8.august åpner Bane NOR hele den nye Ski stasjon for trafikk. I sommer har det pågått anleggsarbeid for å koble sammen alle sporene på den nye stasjonen med den nye Follobanen, med Østfoldbanen inn mot Oslo, med vestre linje sørover, samt med Østre linje retning Mysen.
-
Reisevaneundersøkelse: Vi gikk mye mer under pandemien
Reisevaneundersøkelsen 2021 viser at vi gikk mer enn før i de store byene, mens kollektivtransportreiser sank ytterligere. Andelen gående økte over hele landet fra 19 prosent i 2019 til 23 prosent i 2020 og 22 prosent i 2021. Samtidig sank kollektivtransportreisene fra 12 prosent i 2019 til 7 prosent i 2021.
-
Enighet om reviderte trafikkavtaler sikrer togtilbudet
Jernbanedirektoratet har reforhandlet avtalene om trafikkpakkene 1 Sør, 2 Nord og 3 Vest, noe som sikrer de reisende et langsiktig togtilbud minst på nivå med dagens.
-
Anleggsarbeid påvirker togtrafikken i sommer
I sommer pågår det store og viktige anleggsarbeider på flere strekninger. Arbeidene er nødvendige for å vedlikeholde og fornye jernbanenettet, samt for å koble inn nye strekninger. Her finner du oversikt over hvor og hvordan togtrafikken påvirkes.
-
Togpassasjerene er fornøyde
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene er godt fornøyde med reiseopplevelsen. Særlig togpersonellet får gode skussmål fra passasjerene.
-
Fjerntog: Eit fleirtal vil reise like mykje eller meir etter pandemien
Kundane vender tilbake til fjerntoga etter ein dramatisk passasjersvikt under pandemien. Vi må likevel vente litt på dei store turistmassane, viser ei undersøking utført av Multiconsult på oppdrag frå Jernbanedirektoratet.
-
Neste NTP: Jernbanedirektoratet skal utrede togtilbudet på intercitystrekningene
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede og foreslå togtilbudet på de tre intercitystrekningene på Østlandet.
-
KS1-rapport for KVU Kongsvingerbanen
Dovre Group og TØI har gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS1) av Jernbanedirektoratets KVU for Kongsvingerbanen. Rapporten støtter KVUens konklusjoner om å legge til rette for økt kapasitet ved flere kryssingsspor.
-
Vil prioritere bedre nettdekning på toget
Et godt togtilbud er viktig mange steder i landet, både av hensyn til mobilitet, reduserte utslipp, mindre arealbeslag, støy og svevestøv i byene. Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
-
Klart for godstog på Raumabanen igjen
25.april starter det nye norske selskapet Onrail opp med godstrafikk mellom Oslo og Åndalsnes. Tre år etter at Green Cargo la ned sin godstrafikk på Raumabanen blir det nå daglige avganger i begge retninger. -Dette blir utrolig spennende sier Henning Aandal i Onrail.
-
Hovedbanen Nord: Bedre kapasitet kan oppnås ved trinnvis utvikling
I deler av døgnet er det ikke plass til å kjøre flere tog på Hovedbanen Nord, det vil si strekningen mellom Lillestrøm og Eidsvoll. Konklusjonen i en konseptvalgutredning (KVU) for strekningen er at det kan bli plass til flere gods- og persontog ved å gjennomføre flere mindre tiltak.
-
Konkurransen om Trafikkpakke 5 utsettes ett år, trafikkstart blir i desember 2025
Tidsplanen for konkurranseutsettingen av togtrafikken i Trafikkpakke 5 blir forskjøvet med ett år. Dette gjøres for å sikre operatørene nok tid mellom Trafikkpakke 4 og 5 og for å unngå trafikkstart i en periode med store infrastrukturarbeider på Vestfoldbanen.
-
NTP 2022-2033: Nesten 400 milliarder til jernbane
-Toget er raskt, sikkert, miljøvennlig og arealeffektivt. Målet er derfor å styrke jernbanen gjennom å gjøre togtilbudet enda bedre de neste tolv årene, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide da han presenterte regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2022-2033, fredag 19. mars.
-
KVU Kongsvingerbanen: Stort engasjement, -40 høringsinnspill
Jernbanedirektoratet har mottatt høringsinnspill fra 40 offentlige og private instanser i forbindelse med konseptvalgutredningen for Kongsvingerbanen. -Høringsinnspillene viser et stort engasjement for Kongsvingerbanen, og signaliserer også stor interesse for å videreutvikle banestrekningen, sier prosjektleder Darssan Kupandran.
-
Avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid i Viken
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid med de tre kollektivselskapene Ruter, Brakar og Østfold kollektivtrafikk.
-
Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere. Tilbudsfristen er 31. august 2021, og oppstart blir i henhold til plan, det vil si ved ruteterminskiftet i desember 2023.
-
Regjeringen går inn for at Nye Veier AS skal bygge Ringeriksbanen og E16
Regjeringen varsler at Ringeriksbanen skal bygges og at Fellesprosjektet for ny jernbane og motorveg skal overføres til Nye Veier AS, skriver Aftenposten. Ringeriksbanen er dermed inne i første periode av neste NTP 2022-2033.
-
Tilleggsavtaler sikrer et tilstrekkelig togtilbud
Jernbanedirektoratet har nå inngått nye tilleggsavtaler om offentlig kjøp av togtrafikk. Dette sikrer et tilstrekkelig togtilbud knyttet til samfunnskritiske funksjoner og skoletransport. Videre tilbyr Jernbanedirektoratet tilleggsavtale til Flytoget.
-
Utredning viser behov for samordning av assistansetjenester
Jernbanedirektoratet anbefaler en samordning av bestillingsløsningene for assistansetjeneste for reisende med behov for assistanse. I dag framstår disse løsningene som kompliserte å bruke, spesielt dersom reisen omfatter flere transportmidler.
-
SJ Norge starter trafikken i nord mandag 8. juni
Jernbanedirektoratet har nå, etter samtaler med togoperatørene og Bane NOR, akseptert at trafikkstarten for SJ Norge blir flyttet til mandag 8.juni.
-
Hovedbanen Nord: Alle muligheter undersøkes
Hovedbanen har på strekningen Lillestrøm – Jessheim – Eidsvoll for lav kapasitet i forhold til etterspørselen. Nå skal alle muligheter for strekningen vurderes nærmere.
-
Ringeriksbanen: Anbefaler at reguleringsplanen nå fastsettes
Jernbanedirektoratet anbefaler at reguleringsplanen for Ringeriksbanen nå fastsettes slik den foreligger. Planen balanserer alle de ulike hensynene i prosjektet på en god måte, mener direktoratet.
-
Østfoldbanen: Banen bør gå gjennom byene
Østfoldbanen bør også i framtida gå gjennom både Fredrikstad og Sarpsborg. Andre alternativer vil heller ikke være billigere enn å gå gjennom byene, viser nye vurderinger.
-
Strategi for hensetting er klar
Den nye strategien for hensettingskapasitet reduserer behovet for tiltak på Østlandet og forsøker i stor grad å utnytte eksisterende arealer.
-
Elektrisk til Bodø for 1/4 pris
Nye beregninger viser at det vil være mulig å oppnå elektrisk drift av alle tog på Nordlandsbanen for en firedel av prisen. Svaret ligger i del-elektrifisering og tog utstyrt med batteripakker.
-
Gi innspill til nullutslippsløsninger for ikke-elektrifiserte baner (NULLFIB)
Norge har forpliktet seg til å kutte 45 prosent av klimagassutslippene innen 2030. Transportsektoren står for 30 prosent av de totale utslippene, og mye må dermed gjøres innenfor denne sektoren frem mot 2030.
-
Vy vil øke togtilbudet på Bergensbanen kraftig
Det blir en stor økning i togtilbudet på Bergensbanen og Vossebanen som følge av den nye kontrakten om togtrafikken som ble signert 20.desember. -Det blir både flere fjerntog, regiontog og lokaltog samtidig som det blir et bedre tilbud ombord i togene, sier direktør Arne Fosen i Vy Tog.
-
Tildelingsbrev for 2020
Jernbanedirektoratet har motteke tildelingsbrevet frå Samferdselsdepartementet for 2019. I tildelingsbrevet vert måla for jernbanesektoren trekt opp, og prioriteringar og krav for 2020 vert definerte.
-
Vy vil øke togtilbudet på Bergensbanen kraftig
Det blir en stor økning i togtilbudet på Bergensbanen og Vossebanen som følge av den nye kontrakten om togtrafikken som ble signert 20.desember. -Det blir både flere fjerntog, regiontog og lokaltog samtidig som det blir et bedre tilbud ombord i togene, sier direktør Arne Fosen i Vy Tog.
-
Statsbudsjettet: 26,8 milliarder til jernbaneformål
Regjeringen foreslår en fortsatt økning i budsjettet til jernbaneformål i 2020. Til sammen foreslås det 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 1,1 milliard eller 4,5% fra 2019.
-
NTP 2022 – 33: Mer jernbane for pengene
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på hvordan jernbanen skal sikre mer jernbane for pengene og en effektiv ressursbruk som grunnlag for neste nasjonal transportplan. Realisering av effekter underveis og hvordan vi kan få til en mer effektiv bruk av eksisterende og nye infrastruktur er blant stikkordene.
-
Gods: Tilrår grep for meir effektiv kombitransport, innovasjon og betre rammebetingelser
I Jernbanedirektoratet sin strategi for godstrafikken er optimalisering av toglengder utgangspunktet for tiltakspakkane som skal bidra til effektivisering av kombitransporten.
-
Plan for evaluering av stengte banestrekninger
Jernbanedirektoratet har nå sendt over sin plan for evaluering av sommerstengte banestrekninger til Samferdselsdepartementet.
-
Trafikkpakke 4 kunngjøres nå
Jernbanedirektoratet kunngjorde 3.september 2019 konkurransen om trafikkpakke 4. Trafikkpakke 4 omfatter all trafikk på Østfoldbanen og Gjøvikbanen, samt lokaltogene på linje L1 og L2.
-
Ingen enkle løsninger for Kongsvingerbanen
Det er stor etterspørsel etter mer kapasitet på den enkeltsporede Kongsvingerbanen. Nå utredes det nærmere hvilke muligheter banen har for videre utvikling (KVU). Arbeidet tyder på at enkle tiltak kun gir små effekter.
-
Direktoratet skal evaluere sommarstengte baner
Jernbanedirektoratet skal nå greie ut om sommarstengte baner for vedlikehaldsarbeid kan forsvare ulempene ved desse stengingane. Også i år har det vore store problem med forseinkingar og innstillingar etter stengingsperiodane.
-
Jernbanedirektoratet vurderer nye nattog
Jernbanedirektoratet er i full gang med vurderinger av hvordan nattog-tilbudet bør være i framtida. De nåværende sovevognene må byttes ut om få år, og flere løsninger er aktuelle.
-
-Det grønne skiftet? -Velkommen etter!
Jernbanen og jernbanesektoren var tema i en rekke sammenhenger under Arendalsuka. Klima og miljø står på dagsorden, ikke minst i transportsektoren. Her har jernbanen et godt forsprang, og ny teknologi gjør den nå enda mer energieffektiv.
-
Jernbanedirektoratet til Arendalsveka 2019
Jernbanedirektoratet arrangerar frukostseminar der jernbanen i framtida er tema tysdag 13 august på Arendalsveka. Staden er Jernbanemuseet sitt tog på Arendal stasjon. Toget, som er eit klassisk stålvognstog med el-lok, sitte- sove- og bistrovogn, vil óg vere opent for publikum på dagtid tysdag 13 og onsdag 14 august.
-
Støtteordninga for godstrafikk ESA-godkjend
Støtteordninga for godstrafikk på jernbane er nå godkjend av EU sitt overvakingsorgan ESA. Det tyder at ordninga nå trer i kraft og vert kunngjort for togselskapa.
-
Utredning om Nord-Norgebanen ut på høring
Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet legger nå Jernbanedirektoratet et oppdatert kostnadsanslag og samfunnsøkonomisk analyse for en jernbane fra Fauske til Tromsø (Nord-Norgebanen) ut på høring. Analysene viser at en fullt utbygd Nord-Norgebane vil koste over 100 milliarder kroner.
-
En ny togverden i nord
SJ vil sette en ny standard for kundeopplevelse om bord på tog i Norge. Det var budskapet fra styreleder Berit Kjøll da hun fredag signerte en avtale om å trafikkere banene i nord.
-
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet undertegnes klokken i 12 28.juni
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet om togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, og Meråkerbanen undertegnes klokken 12 i dag fredag 28.juni.
-
Klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen
Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg.
-
Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
-
SJ vil få flere til å reise med tog
SJ Norge ønsker å få flere til å reise med tog når de om ett år tar over trafikken på sju strekninger fra Vy. -Det blir flere avganger og et bedre tilbud, lover markedssjef Thomas Silbersky i SJ.
-
SJ er tildelt kontrakten for Trafikkpakke Nord
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt.
-
Foreslår forlenget rushtid på Østfoldbanen
Jernbanedirektoratet foreslår å forlenge rushtidsfrekvensen på linjene Ski-Oslo, Moss-Oslo og Halden-Oslo. Enkelte av tilbudsforbedringene kan iverksettes allerede i desember i år, andre i desember neste år.
-
Trøndelag: -Nye tog tar flere reisende
Anskaffelsen av nye bimodale tog, også kalt hybridtog, er verken plan- eller skandaløs, slik enkelte politikere har uttrykt seg i media den siste tiden. Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Støtteordning for gods, mer vedlikehold og framskyndet planlegging
I revidert nasjonalbudsjett styrker regjeringen vedlikeholdet, framskynder investeringer og planlegging og innfører en støtteordning for godstrafikk på bane. Samtidig spares det inn 511 millioner i planlegging siden Ringeriksbane-prosjektet er forsinket.
-
Jernbanedirektoratet anbefaler å utvikle fjerntogtilbudet
Den pågående utbyggingen av jernbanen på Østlandet betyr også at fjerntogtrafikken kan høste gode gevinster. Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for økt trafikk på fjernstrekningene og konklusjonen er at flere fjerntog gir god effekt for samfunnet.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2018
Jernbanedirektoratet har i 2018 fullført flere store oppgaver. Direktoratet har lagt fram handlingsprogrammet for jernbanesektoren for 2018-2029, tildelt den første kontrakten i den pågående togkonkurransen, og det er tatt flere nye skritt for å følge opp intensjonene i jernbanereformen.
-
Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen
Jernbanedirektoratet anbefaler en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
-
Vurderer flere nullutslippsløsninger
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk også på baner som ikke har elektrisk drift. Blant annet er hydrogendrift en type teknologi som er i prøvedrift, og nylig var folk fra direktoratet i Tyskland for å se nærmere på dette.
-
Avtale om rute- takst og billettsamarbeid i Hordaland
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute- takst- og billettsamarbeid med Skyss i Hordaland. Avtalen innebærer en utvidelse av dagens samarbeidsavtale mellom Skyss og NSB, og gjør det enklere å reise kollektivt.
-
Stor interesse for Nord-Norgebane-utredningen
Jernbanedirektoratet ble møtt med stort engasjement og interesse da utredningsgruppa nylig avholdt møte med referansegruppa for Nord-Norgebanen. Referansegruppa består av fagfolk fra kommuner, fylkeskommuner, Sametinget, regionråd og statlige etater.
-
Hovedbanen Nord skal utredes
Jernbanedirektoratet skal nå lage en KVU (konseptvalgutredning) for Hovedbanen Nord, det vil si strekningen Lillestrøm – Eidsvoll. Strekningen er allerede i dag erklært overbelastet i deler av døgnet.
-
Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar
15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli.
-
NSB blir Vy
NSB skifter navn på både tog og buss og blir den felles merkevaren Vy. - NSB er ikke lenger et dekkende navn for virksomheten vår, sier konsernsjef Geir Isaksen.
-
Avtale om rute- takst- og billettsamarbeid inngått for tog og buss i Hedmark og Oppland
Jernbanedirektoratet har nå inngått avtaler med Hedmark Trafikk og med Opplandstrafikk som omfatter samarbeid om ruter, takst og billetter på buss og tog. I første omgang blir det felles månedsbilletter på strekningene Hamar – Rena og Lillehammer – Dombås.
-
Konkurransegrunnlaget for togtrafikken på Bergensbanen og Vossebanen sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 3 Vest til forhåndskvalifiserte togoperatører. Dette gjelder togtrafikken på strekningen Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna. Tilbudsfrist er 1.august 2019 og oppstart av trafikkpakken er 13.desember 2020.
-
Bimodale tog framskyndes
Den planlagte leveransen av bimodale tog til Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen blir framskyndet. I løpet av 2021 skal 14 bimodale Flirt-togsett være levert til denne trafikken.
-
Oteråga stasjon og kryssingsspor åpnet
Nylig åpnet Bane NOR den nye holdeplassen og det forlengede kryssingssporet på Oteråga mellom Fauske og Bodø. Nå kan 600 meter lange godstog møte hverandre på stasjonen.
-
Godsrapport: Tilskuddsordning kan raskt styrke togets konkurranseevne mot vei
Dette er et av tiltakene som vurderes i rapporten «Konkurranseanalyse av markedet for godstransporten på jernbane» fra Oslo Economics.
-
Byggestart for Venjar – Eidsvoll Nord
Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. -Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. -Derfor bygger nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity.
-
Jernbanedirektoratet har besvart SJs klage
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på den klagen SJ sendte inn da Go-Ahead ble tildelt kontrakten for trafikken på Sørlandsbanen. Jernbanedirektoratet finner ikke grunnlag for det SJ klager på.
-
Forsvaret bruker mer jernbane
I høsten store NATO-øvelse i Norge har også bruken av jernbanetransport økt vesentlig. -Transport av tungt forsvarsmateriell på jernbane er veldig effektivt og nyttig for oss, sier major Henning Richardsen. I disse dager pågår returtransportene etter at den mest aktive delen av øvelsen ble avsluttet onsdag.
-
Tallet på togreiser held fram med å auke
NSB melder at veksten i persontrafikken held fram. Etter årets første åtte månader hadde NSB 8,1 prosent fleire passasjerar enn i same periode i fjor. -At veksten helt fram år etter år er svært gledeleg, seier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen.
-
Trafikkavtalen med Go-Ahead signert
Jernbanedirektoratet signerte tirsdag 30.oktober trafikkavtalen med Go-Ahead Norge om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. -En stor dag for oss og nå går vi i gang for fullt med arbeidet foran trafikkstarten i desember 2019, sier adm. dir Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.