Aktualiteter
-
Hovedbanen Nord: Bedre kapasitet kan oppnås ved trinnvis utvikling
I deler av døgnet er det ikke plass til å kjøre flere tog på Hovedbanen Nord, det vil si strekningen mellom Lillestrøm og Eidsvoll. Konklusjonen i en konseptvalgutredning (KVU) for strekningen er at det kan bli plass til flere gods- og persontog ved å gjennomføre flere mindre tiltak.
-
Tildelingsbrev for 2021
Jernbanedirektoratet har motteke tildelingsbrevet frå Samferdselsdepartementet for 2021. I tildelingsbrevet vert måla for jernbanesektoren trekt opp, og prioriteringar og krav for 2021 vert definerte.
-
Konkurransen om Trafikkpakke 5 utsettes ett år, trafikkstart blir i desember 2025
Tidsplanen for konkurranseutsettingen av togtrafikken i Trafikkpakke 5 blir forskjøvet med ett år. Dette gjøres for å sikre operatørene nok tid mellom Trafikkpakke 4 og 5 og for å unngå trafikkstart i en periode med store infrastrukturarbeider på Vestfoldbanen.
-
NTP 2022-2033: Nesten 400 milliarder til jernbane
-Toget er raskt, sikkert, miljøvennlig og arealeffektivt. Målet er derfor å styrke jernbanen gjennom å gjøre togtilbudet enda bedre de neste tolv årene, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide da han presenterte regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2022-2033, fredag 19. mars.
-
Tilskuddsordning for ekspressbuss- og båtruter: Utsatt søknadsfrist til 9/4 -2021
Jernbanedirektoratet har mottatt forespørsel om utsettelse av søknadsfristen for februar måned på grunn av søkernes arbeid med månedsavslutning og påskeferien. Vi har på bakgrunn av dette valgt å utvide søknadsfristen for februar måned til 9. april 2021.
-
KVU Kongsvingerbanen: Stort engasjement, -40 høringsinnspill
Jernbanedirektoratet har mottatt høringsinnspill fra 40 offentlige og private instanser i forbindelse med konseptvalgutredningen for Kongsvingerbanen. -Høringsinnspillene viser et stort engasjement for Kongsvingerbanen, og signaliserer også stor interesse for å videreutvikle banestrekningen, sier prosjektleder Darssan Kupandran.
-
Avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid i Viken
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid med de tre kollektivselskapene Ruter, Brakar og Østfold kollektivtrafikk.
-
Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere. Tilbudsfristen er 31. august 2021, og oppstart blir i henhold til plan, det vil si ved ruteterminskiftet i desember 2023.
-
Regjeringen går inn for at Nye Veier AS skal bygge Ringeriksbanen og E16
Regjeringen varsler at Ringeriksbanen skal bygges og at Fellesprosjektet for ny jernbane og motorveg skal overføres til Nye Veier AS, skriver Aftenposten. Ringeriksbanen er dermed inne i første periode av neste NTP 2022-2033.
-
Tilleggsavtaler sikrer et tilstrekkelig togtilbud
Jernbanedirektoratet har nå inngått nye tilleggsavtaler om offentlig kjøp av togtrafikk. Dette sikrer et tilstrekkelig togtilbud knyttet til samfunnskritiske funksjoner og skoletransport. Videre tilbyr Jernbanedirektoratet tilleggsavtale til Flytoget.
-
Satsar over ein milliard på Gjøvikbanen
Til saman skal det dei næraste åra satsast over ein milliard kroner på Gjøvikbanen. Timesavgangar, kryssingsspor, moderne stasjonar og nytt signalanlegg er blant tiltaka.
-
Batteritog gjer elektrifisering langt rimelegare
Batteridrevne tog er nå sett i prøvedrift i fleire land og teknologien gjer utsleppsfri togtrafikk på alle strekninger langt rimelegare. Overslag for norske såkalla dieselstrekninger syner at det held å berre elektrifisere 25 – 30 % av desse banane for å få full elektrisk drift.
-
Statsbudsjettet: 26,8 milliarder til jernbaneformål
Regjeringen foreslår en fortsatt økning i budsjettet til jernbaneformål i 2020. Til sammen foreslås det 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 1,1 milliard eller 4,5% fra 2019.
-
NTP 2022 – 33: Mer jernbane for pengene
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på hvordan jernbanen skal sikre mer jernbane for pengene og en effektiv ressursbruk som grunnlag for neste nasjonal transportplan. Realisering av effekter underveis og hvordan vi kan få til en mer effektiv bruk av eksisterende og nye infrastruktur er blant stikkordene.
-
Gods: Tilrår grep for meir effektiv kombitransport, innovasjon og betre rammebetingelser
I Jernbanedirektoratet sin strategi for godstrafikken er optimalisering av toglengder utgangspunktet for tiltakspakkane som skal bidra til effektivisering av kombitransporten.
-
Plan for evaluering av stengte banestrekninger
Jernbanedirektoratet har nå sendt over sin plan for evaluering av sommerstengte banestrekninger til Samferdselsdepartementet.
-
Trafikkpakke 4 kunngjøres nå
Jernbanedirektoratet kunngjorde 3.september 2019 konkurransen om trafikkpakke 4. Trafikkpakke 4 omfatter all trafikk på Østfoldbanen og Gjøvikbanen, samt lokaltogene på linje L1 og L2.
-
Ingen enkle løsninger for Kongsvingerbanen
Det er stor etterspørsel etter mer kapasitet på den enkeltsporede Kongsvingerbanen. Nå utredes det nærmere hvilke muligheter banen har for videre utvikling (KVU). Arbeidet tyder på at enkle tiltak kun gir små effekter.
-
Direktoratet skal evaluere sommarstengte baner
Jernbanedirektoratet skal nå greie ut om sommarstengte baner for vedlikehaldsarbeid kan forsvare ulempene ved desse stengingane. Også i år har det vore store problem med forseinkingar og innstillingar etter stengingsperiodane.
-
Jernbanedirektoratet vurderer nye nattog
Jernbanedirektoratet er i full gang med vurderinger av hvordan nattog-tilbudet bør være i framtida. De nåværende sovevognene må byttes ut om få år, og flere løsninger er aktuelle.
-
-Det grønne skiftet? -Velkommen etter!
Jernbanen og jernbanesektoren var tema i en rekke sammenhenger under Arendalsuka. Klima og miljø står på dagsorden, ikke minst i transportsektoren. Her har jernbanen et godt forsprang, og ny teknologi gjør den nå enda mer energieffektiv.
-
Jernbanedirektoratet til Arendalsveka 2019
Jernbanedirektoratet arrangerar frukostseminar der jernbanen i framtida er tema tysdag 13 august på Arendalsveka. Staden er Jernbanemuseet sitt tog på Arendal stasjon. Toget, som er eit klassisk stålvognstog med el-lok, sitte- sove- og bistrovogn, vil óg vere opent for publikum på dagtid tysdag 13 og onsdag 14 august.
-
Støtteordninga for godstrafikk ESA-godkjend
Støtteordninga for godstrafikk på jernbane er nå godkjend av EU sitt overvakingsorgan ESA. Det tyder at ordninga nå trer i kraft og vert kunngjort for togselskapa.
-
Utredning om Nord-Norgebanen ut på høring
Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet legger nå Jernbanedirektoratet et oppdatert kostnadsanslag og samfunnsøkonomisk analyse for en jernbane fra Fauske til Tromsø (Nord-Norgebanen) ut på høring. Analysene viser at en fullt utbygd Nord-Norgebane vil koste over 100 milliarder kroner.
-
En ny togverden i nord
SJ vil sette en ny standard for kundeopplevelse om bord på tog i Norge. Det var budskapet fra styreleder Berit Kjøll da hun fredag signerte en avtale om å trafikkere banene i nord.
-
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet undertegnes klokken i 12 28.juni
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet om togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, og Meråkerbanen undertegnes klokken 12 i dag fredag 28.juni.
-
Klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen
Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg.
-
Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
-
SJ vil få flere til å reise med tog
SJ Norge ønsker å få flere til å reise med tog når de om ett år tar over trafikken på sju strekninger fra Vy. -Det blir flere avganger og et bedre tilbud, lover markedssjef Thomas Silbersky i SJ.
-
SJ er tildelt kontrakten for Trafikkpakke Nord
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt.
-
Foreslår forlenget rushtid på Østfoldbanen
Jernbanedirektoratet foreslår å forlenge rushtidsfrekvensen på linjene Ski-Oslo, Moss-Oslo og Halden-Oslo. Enkelte av tilbudsforbedringene kan iverksettes allerede i desember i år, andre i desember neste år.
-
Trøndelag: -Nye tog tar flere reisende
Anskaffelsen av nye bimodale tog, også kalt hybridtog, er verken plan- eller skandaløs, slik enkelte politikere har uttrykt seg i media den siste tiden. Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Støtteordning for gods, mer vedlikehold og framskyndet planlegging
I revidert nasjonalbudsjett styrker regjeringen vedlikeholdet, framskynder investeringer og planlegging og innfører en støtteordning for godstrafikk på bane. Samtidig spares det inn 511 millioner i planlegging siden Ringeriksbane-prosjektet er forsinket.
-
Jernbanedirektoratet anbefaler å utvikle fjerntogtilbudet
Den pågående utbyggingen av jernbanen på Østlandet betyr også at fjerntogtrafikken kan høste gode gevinster. Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for økt trafikk på fjernstrekningene og konklusjonen er at flere fjerntog gir god effekt for samfunnet.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2018
Jernbanedirektoratet har i 2018 fullført flere store oppgaver. Direktoratet har lagt fram handlingsprogrammet for jernbanesektoren for 2018-2029, tildelt den første kontrakten i den pågående togkonkurransen, og det er tatt flere nye skritt for å følge opp intensjonene i jernbanereformen.
-
Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen
Jernbanedirektoratet anbefaler en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
-
Vurderer flere nullutslippsløsninger
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk også på baner som ikke har elektrisk drift. Blant annet er hydrogendrift en type teknologi som er i prøvedrift, og nylig var folk fra direktoratet i Tyskland for å se nærmere på dette.
-
Avtale om rute- takst og billettsamarbeid i Hordaland
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute- takst- og billettsamarbeid med Skyss i Hordaland. Avtalen innebærer en utvidelse av dagens samarbeidsavtale mellom Skyss og NSB, og gjør det enklere å reise kollektivt.
-
Stor interesse for Nord-Norgebane-utredningen
Jernbanedirektoratet ble møtt med stort engasjement og interesse da utredningsgruppa nylig avholdt møte med referansegruppa for Nord-Norgebanen. Referansegruppa består av fagfolk fra kommuner, fylkeskommuner, Sametinget, regionråd og statlige etater.
-
Hovedbanen Nord skal utredes
Jernbanedirektoratet skal nå lage en KVU (konseptvalgutredning) for Hovedbanen Nord, det vil si strekningen Lillestrøm – Eidsvoll. Strekningen er allerede i dag erklært overbelastet i deler av døgnet.
-
Tallet på togreiser held fram med å auke
NSB melder at veksten i persontrafikken held fram. Etter årets første åtte månader hadde NSB 8,1 prosent fleire passasjerar enn i same periode i fjor. -At veksten helt fram år etter år er svært gledeleg, seier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen.
-
Trafikkavtalen med Go-Ahead signert
Jernbanedirektoratet signerte tirsdag 30.oktober trafikkavtalen med Go-Ahead Norge om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. -En stor dag for oss og nå går vi i gang for fullt med arbeidet foran trafikkstarten i desember 2019, sier adm. dir Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.
-
Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem.
-
Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt
Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning.
-
-Et positivt jernbanebudsjett
- Regjeringens forslag til statsbudsjett betyr at handlingsprogrammet for jernbanesektoren i all hovedsak blir fulgt opp. Det er vi godt fornøyd med, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Grenland har fått moderne jernbanesamband
Med åpninga av den nye banen frå Farriseidet i Larvik til Porsgrunn har Grenlandsregionen med sine 100.000 innbyggjarar fått moderne jernbanesamband med resten av Austlandet. Mange sto opp ekstra tidleg mandag 24.september for å bli med det første toget frå Skien klokka 04.07.
-
Avtale om enklere kollektivreiser i Trøndelag
Jernbanedirektoratet har nå inngått en avtale om rute-, takst og billettsamarbeid med Trøndelag fylkeskommune og kollektivtrafikkselskapet AtB AS. Avtalen vil gjøre det enklere å reise kollektivt uavhengig av hvilket transportmiddel som brukes.
-
Flirt-tog nr 100 overtatt
Norske tog har nå tatt over togsett nummer 100 i serien av Flirt-tog. Dette er den største serie med persontog som er levert til jernbanen i Norge noen sinne og ytterligere 50 togsett skal leveres.
-
Flytter gods frå veg til bane og sjø
Papir og kartong frå Ranheim i Trondheim er nå flytta over fra vegtransport til tog og båt på den 2400 kilometer lange strekninga frå Trondheim til Wien. Transportane går med tog frå Trondheim til Drammen havn.
-
Jernbanen på Arendalsuka: Godstrafikk og bedre mobilitet
Flere aktører satte jernbane, godstrafikk og framtidig mobilitet på dagsorden under Arendalsuka. Jernbanedirektoratet redegjorde for sine planer i Handlingsprogrammet for jernbanen som ble fastsatt i sommer.