Aktualiteter
-
Batteritog gjer elektrifisering langt rimelegare
Batteridrevne tog er nå sett i prøvedrift i fleire land og teknologien gjer utsleppsfri togtrafikk på alle strekninger langt rimelegare. Overslag for norske såkalla dieselstrekninger syner at det held å berre elektrifisere 25 – 30 % av desse banane for å få full elektrisk drift.
-
Statsbudsjettet: 26,8 milliarder til jernbaneformål
Regjeringen foreslår en fortsatt økning i budsjettet til jernbaneformål i 2020. Til sammen foreslås det 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 1,1 milliard eller 4,5% fra 2019.
-
NTP 2022 – 33: Mer jernbane for pengene
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på hvordan jernbanen skal sikre mer jernbane for pengene og en effektiv ressursbruk som grunnlag for neste nasjonal transportplan. Realisering av effekter underveis og hvordan vi kan få til en mer effektiv bruk av eksisterende og nye infrastruktur er blant stikkordene.
-
Gods: Tilrår grep for meir effektiv kombitransport, innovasjon og betre rammebetingelser
I Jernbanedirektoratet sin strategi for godstrafikken er optimalisering av toglengder utgangspunktet for tiltakspakkane som skal bidra til effektivisering av kombitransporten.
-
Plan for evaluering av stengte banestrekninger
Jernbanedirektoratet har nå sendt over sin plan for evaluering av sommerstengte banestrekninger til Samferdselsdepartementet.
-
Trafikkpakke 4 kunngjøres nå
Jernbanedirektoratet kunngjorde 3.september 2019 konkurransen om trafikkpakke 4. Trafikkpakke 4 omfatter all trafikk på Østfoldbanen og Gjøvikbanen, samt lokaltogene på linje L1 og L2.
-
Ingen enkle løsninger for Kongsvingerbanen
Det er stor etterspørsel etter mer kapasitet på den enkeltsporede Kongsvingerbanen. Nå utredes det nærmere hvilke muligheter banen har for videre utvikling (KVU). Arbeidet tyder på at enkle tiltak kun gir små effekter.
-
Direktoratet skal evaluere sommarstengte baner
Jernbanedirektoratet skal nå greie ut om sommarstengte baner for vedlikehaldsarbeid kan forsvare ulempene ved desse stengingane. Også i år har det vore store problem med forseinkingar og innstillingar etter stengingsperiodane.
-
Jernbanedirektoratet vurderer nye nattog
Jernbanedirektoratet er i full gang med vurderinger av hvordan nattog-tilbudet bør være i framtida. De nåværende sovevognene må byttes ut om få år, og flere løsninger er aktuelle.
-
-Det grønne skiftet? -Velkommen etter!
Jernbanen og jernbanesektoren var tema i en rekke sammenhenger under Arendalsuka. Klima og miljø står på dagsorden, ikke minst i transportsektoren. Her har jernbanen et godt forsprang, og ny teknologi gjør den nå enda mer energieffektiv.
-
Jernbanedirektoratet til Arendalsveka 2019
Jernbanedirektoratet arrangerar frukostseminar der jernbanen i framtida er tema tysdag 13 august på Arendalsveka. Staden er Jernbanemuseet sitt tog på Arendal stasjon. Toget, som er eit klassisk stålvognstog med el-lok, sitte- sove- og bistrovogn, vil óg vere opent for publikum på dagtid tysdag 13 og onsdag 14 august.
-
Støtteordninga for godstrafikk ESA-godkjend
Støtteordninga for godstrafikk på jernbane er nå godkjend av EU sitt overvakingsorgan ESA. Det tyder at ordninga nå trer i kraft og vert kunngjort for togselskapa.
-
Utredning om Nord-Norgebanen ut på høring
Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet legger nå Jernbanedirektoratet et oppdatert kostnadsanslag og samfunnsøkonomisk analyse for en jernbane fra Fauske til Tromsø (Nord-Norgebanen) ut på høring. Analysene viser at en fullt utbygd Nord-Norgebane vil koste over 100 milliarder kroner.
-
En ny togverden i nord
SJ vil sette en ny standard for kundeopplevelse om bord på tog i Norge. Det var budskapet fra styreleder Berit Kjøll da hun fredag signerte en avtale om å trafikkere banene i nord.
-
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet undertegnes klokken i 12 28.juni
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet om togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, og Meråkerbanen undertegnes klokken 12 i dag fredag 28.juni.
-
Klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen
Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg.
-
Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
-
SJ vil få flere til å reise med tog
SJ Norge ønsker å få flere til å reise med tog når de om ett år tar over trafikken på sju strekninger fra Vy. -Det blir flere avganger og et bedre tilbud, lover markedssjef Thomas Silbersky i SJ.
-
SJ er tildelt kontrakten for Trafikkpakke Nord
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt.
-
Foreslår forlenget rushtid på Østfoldbanen
Jernbanedirektoratet foreslår å forlenge rushtidsfrekvensen på linjene Ski-Oslo, Moss-Oslo og Halden-Oslo. Enkelte av tilbudsforbedringene kan iverksettes allerede i desember i år, andre i desember neste år.
-
Trøndelag: -Nye tog tar flere reisende
Anskaffelsen av nye bimodale tog, også kalt hybridtog, er verken plan- eller skandaløs, slik enkelte politikere har uttrykt seg i media den siste tiden. Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Støtteordning for gods, mer vedlikehold og framskyndet planlegging
I revidert nasjonalbudsjett styrker regjeringen vedlikeholdet, framskynder investeringer og planlegging og innfører en støtteordning for godstrafikk på bane. Samtidig spares det inn 511 millioner i planlegging siden Ringeriksbane-prosjektet er forsinket.
-
Jernbanedirektoratet anbefaler å utvikle fjerntogtilbudet
Den pågående utbyggingen av jernbanen på Østlandet betyr også at fjerntogtrafikken kan høste gode gevinster. Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for økt trafikk på fjernstrekningene og konklusjonen er at flere fjerntog gir god effekt for samfunnet.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2018
Jernbanedirektoratet har i 2018 fullført flere store oppgaver. Direktoratet har lagt fram handlingsprogrammet for jernbanesektoren for 2018-2029, tildelt den første kontrakten i den pågående togkonkurransen, og det er tatt flere nye skritt for å følge opp intensjonene i jernbanereformen.
-
Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen
Jernbanedirektoratet anbefaler en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
-
Vurderer flere nullutslippsløsninger
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk også på baner som ikke har elektrisk drift. Blant annet er hydrogendrift en type teknologi som er i prøvedrift, og nylig var folk fra direktoratet i Tyskland for å se nærmere på dette.
-
Avtale om rute- takst og billettsamarbeid i Hordaland
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute- takst- og billettsamarbeid med Skyss i Hordaland. Avtalen innebærer en utvidelse av dagens samarbeidsavtale mellom Skyss og NSB, og gjør det enklere å reise kollektivt.
-
Stor interesse for Nord-Norgebane-utredningen
Jernbanedirektoratet ble møtt med stort engasjement og interesse da utredningsgruppa nylig avholdt møte med referansegruppa for Nord-Norgebanen. Referansegruppa består av fagfolk fra kommuner, fylkeskommuner, Sametinget, regionråd og statlige etater.
-
Hovedbanen Nord skal utredes
Jernbanedirektoratet skal nå lage en KVU (konseptvalgutredning) for Hovedbanen Nord, det vil si strekningen Lillestrøm – Eidsvoll. Strekningen er allerede i dag erklært overbelastet i deler av døgnet.
-
Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar
15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli.
-
Avtale om rute- takst- og billettsamarbeid inngått for tog og buss i Hedmark og Oppland
Jernbanedirektoratet har nå inngått avtaler med Hedmark Trafikk og med Opplandstrafikk som omfatter samarbeid om ruter, takst og billetter på buss og tog. I første omgang blir det felles månedsbilletter på strekningene Hamar – Rena og Lillehammer – Dombås.
-
Avtale om rute- takst- og billettsamarbeid inngått for tog og buss i Hedmark og Oppland
Jernbanedirektoratet har nå inngått avtaler med Hedmark Trafikk og med Opplandstrafikk som omfatter samarbeid om ruter, takst og billetter på buss og tog. I første omgang blir det felles månedsbilletter på strekningene Hamar – Rena og Lillehammer – Dombås.
-
Konkurransegrunnlaget for togtrafikken på Bergensbanen og Vossebanen sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 3 Vest til forhåndskvalifiserte togoperatører. Dette gjelder togtrafikken på strekningen Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna. Tilbudsfrist er 1.august 2019 og oppstart av trafikkpakken er 13.desember 2020.
-
Bimodale tog framskyndes
Den planlagte leveransen av bimodale tog til Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen blir framskyndet. I løpet av 2021 skal 14 bimodale Flirt-togsett være levert til denne trafikken.
-
Oteråga stasjon og kryssingsspor åpnet
Nylig åpnet Bane NOR den nye holdeplassen og det forlengede kryssingssporet på Oteråga mellom Fauske og Bodø. Nå kan 600 meter lange godstog møte hverandre på stasjonen.
-
Godsrapport: Tilskuddsordning kan raskt styrke togets konkurranseevne mot vei
Dette er et av tiltakene som vurderes i rapporten «Konkurranseanalyse av markedet for godstransporten på jernbane» fra Oslo Economics.
-
Byggestart for Venjar – Eidsvoll Nord
Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. -Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. -Derfor bygger nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity.
-
Jernbanedirektoratet har besvart SJs klage
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på den klagen SJ sendte inn da Go-Ahead ble tildelt kontrakten for trafikken på Sørlandsbanen. Jernbanedirektoratet finner ikke grunnlag for det SJ klager på.
-
Forsvaret bruker mer jernbane
I høsten store NATO-øvelse i Norge har også bruken av jernbanetransport økt vesentlig. -Transport av tungt forsvarsmateriell på jernbane er veldig effektivt og nyttig for oss, sier major Henning Richardsen. I disse dager pågår returtransportene etter at den mest aktive delen av øvelsen ble avsluttet onsdag.
-
Tallet på togreiser held fram med å auke
NSB melder at veksten i persontrafikken held fram. Etter årets første åtte månader hadde NSB 8,1 prosent fleire passasjerar enn i same periode i fjor. -At veksten helt fram år etter år er svært gledeleg, seier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen.