Aktualiteter
-
Norge med i alle de seks første innovasjonsprosjektene i Europe’s Rail
Resultatet fra første utlysning av forsknings- og innovasjonsprosjekter på jernbane i Europa er klar. Norsk jernbanesektor og forskningsmiljøer deltar i innovasjonsprosjekter verdt 568,4 millioner euro, arbeidet ledes av Jernbanedirektoratet.
-
Marknaden for systemtog og vognlast kartlagt
Jernbanedirektoratet har kartlagt marknaden for systemtransport og vognlast med særskilt fokus på tømmer og malm, og lagt fram retningsliner for finansiering av sidespor, havnespor og terminalar.
-
Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Flytoget invitert til å tilby regiontog på Østlandet
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Flytoget om å kjøre regiontog rundt Oslo. – Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
-
Jernbanedirektoratet på Arendalsuka
Jernbanedirektoratet arrangerer fire debatter på årets Arendalsuke. Temaene er investeringer i jernbanen, endrede transportbehov, jernbanen i fremtiden og hvordan få flere til å reise kollektivt.
-
Ski stasjon åpnet, Follobanen snart klar
8.august åpnet Bane NOR hele den nye Ski stasjon for trafikk. I sommer har det pågått anleggsarbeid for å koble sammen alle sporene på den nye stasjonen med den nye Follobanen, med Østfoldbanen inn mot Oslo, med vestre linje sørover, samt med Østre linje retning Mysen.
-
Reisevaneundersøkelse: Vi gikk mye mer under pandemien
Reisevaneundersøkelsen 2021 viser at vi gikk mer enn før i de store byene, mens kollektivtransportreiser sank ytterligere. Andelen gående økte over hele landet fra 19 prosent i 2019 til 23 prosent i 2020 og 22 prosent i 2021. Samtidig sank kollektivtransportreisene fra 12 prosent i 2019 til 7 prosent i 2021.
-
Enighet om reviderte trafikkavtaler sikrer togtilbudet
Jernbanedirektoratet har reforhandlet avtalene om trafikkpakkene 1 Sør, 2 Nord og 3 Vest, noe som sikrer de reisende et langsiktig togtilbud minst på nivå med dagens.
-
Anleggsarbeid påvirker togtrafikken i sommer
I sommer pågår det store og viktige anleggsarbeider på flere strekninger. Arbeidene er nødvendige for å vedlikeholde og fornye jernbanenettet, samt for å koble inn nye strekninger. Her finner du oversikt over hvor og hvordan togtrafikken påvirkes.
-
Togpassasjerene er fornøyde
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene er godt fornøyde med reiseopplevelsen. Særlig togpersonellet får gode skussmål fra passasjerene.
-
Fjerntog: Eit fleirtal vil reise like mykje eller meir etter pandemien
Kundane vender tilbake til fjerntoga etter ein dramatisk passasjersvikt under pandemien. Vi må likevel vente litt på dei store turistmassane, viser ei undersøking utført av Multiconsult på oppdrag frå Jernbanedirektoratet.
-
Neste NTP: Jernbanedirektoratet skal utrede togtilbudet på intercitystrekningene
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede og foreslå togtilbudet på de tre intercitystrekningene på Østlandet.
-
KS1-rapport for KVU Kongsvingerbanen
Dovre Group og TØI har gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS1) av Jernbanedirektoratets KVU for Kongsvingerbanen. Rapporten støtter KVUens konklusjoner om å legge til rette for økt kapasitet ved flere kryssingsspor.
-
Vil prioritere bedre nettdekning på toget
Et godt togtilbud er viktig mange steder i landet, både av hensyn til mobilitet, reduserte utslipp, mindre arealbeslag, støy og svevestøv i byene. Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
-
Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Vygruppen invitert til å gi tilbud
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Vygruppen om deler av togtilbudet rundt Oslo. – Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
-
Høyring om Ålgårdbanens framtid
Spørsmålet om Ålgårdbanen framleis skal vere ein del av det nasjonale jernbanenettet er no på høyring. Jernbanedirektoratet har fått Norconsult til å utarbeide ein fagrapport som tek for seg konsekvensane av ei mogleg gjenåpning av banestrekninga.
-
Jernbanedirektoratet skal utrede utslippskutt i jernbanesektoren
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning for reduserte utslipp av klimagasser på jernbanen. Utredningen vil omfatte både strekninger som ikke har elektrisk drift og kjøretøy som bruker diesel.
-
Jernbanedirektoratet skal utrede framtidig kommunikasjonssystem for jernbane og bedre utnyttelse av det nye signalsystemet ERTMS
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å lage en konseptvalgutredning for framtidig kommunikasjonssystem på jernbane, samt å utrede mulighetene for en bedre utnyttelse av det kommende felles europeiske signalsystemet ERTMS.
-
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Vy og Flytoget om direktetildeling av togtilbodet på Austlandet
Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å innleie forhandlingar med Vygruppen og Flytoget om togtilbodet på Austlandet frå desember 2023. – Ambisjonen er å få eit togtilbod som er betre for kundane, rimelegare for staten og godt koordinert med annan kollektivtrafikk, seier jernbanedirektør Knut Sletta.
-
Jernbanedirektoratet gjennomfører for tiden en leserundersøkelse av Jernbanemagasinet
Jernbanemagasinet kommer ut med fire utgaver i året. I disse dager gjennomfører Jernbanemagasinet en spørreundersøkelse til abonnenter. Disse vil motta en e-post eller en SMS med invitasjon.
-
Regjeringen ber om nye tilleggsavtaler med togselskapene
Regjeringen vil foreslå overfor Stortinget at togselskapene kompenseres for tapte billettinntekter også i andre kvartal 2022. Hensikten er å opprettholde et attraktivt togtilbud til tross for reduserte billettinntekter som følge av koronapandemien.
-
Utredning viser behov for samordning av assistansetjenester
Jernbanedirektoratet anbefaler en samordning av bestillingsløsningene for assistansetjeneste for reisende med behov for assistanse. I dag framstår disse løsningene som kompliserte å bruke, spesielt dersom reisen omfatter flere transportmidler.
-
Samordnet bestilling av assistanse, – rapport oversendt
Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for en felles bestillingsløsning for assistansetjenester for kollektivtransporten. Rapporten konkluderer med at det er behov for en slik løsning og at et tilbud kan utvikles i fire trinn. Rapporten har nå vært på høring og er oversendt Samferdselsdepartementet.
-
Alle vedlegg og underlagsrapporter KVU Hovedbanen Nord
Fra denne siden har vi lenket opp alle rapporter, vedlegg og underlagsrapporter for KVU Hovedbanen Nord.
-
Klart for godstog på Raumabanen igjen
25.april starter det nye norske selskapet Onrail opp med godstrafikk mellom Oslo og Åndalsnes. Tre år etter at Green Cargo la ned sin godstrafikk på Raumabanen blir det nå daglige avganger i begge retninger. -Dette blir utrolig spennende sier Henning Aandal i Onrail.
-
Hovedbanen Nord: Bedre kapasitet kan oppnås ved trinnvis utvikling
I deler av døgnet er det ikke plass til å kjøre flere tog på Hovedbanen Nord, det vil si strekningen mellom Lillestrøm og Eidsvoll. Konklusjonen i en konseptvalgutredning (KVU) for strekningen er at det kan bli plass til flere gods- og persontog ved å gjennomføre flere mindre tiltak.
-
Konkurransen om Trafikkpakke 5 utsettes ett år, trafikkstart blir i desember 2025
Tidsplanen for konkurranseutsettingen av togtrafikken i Trafikkpakke 5 blir forskjøvet med ett år. Dette gjøres for å sikre operatørene nok tid mellom Trafikkpakke 4 og 5 og for å unngå trafikkstart i en periode med store infrastrukturarbeider på Vestfoldbanen.
-
NTP 2022-2033: Nesten 400 milliarder til jernbane
-Toget er raskt, sikkert, miljøvennlig og arealeffektivt. Målet er derfor å styrke jernbanen gjennom å gjøre togtilbudet enda bedre de neste tolv årene, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide da han presenterte regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2022-2033, fredag 19. mars.
-
KVU Kongsvingerbanen: Stort engasjement, -40 høringsinnspill
Jernbanedirektoratet har mottatt høringsinnspill fra 40 offentlige og private instanser i forbindelse med konseptvalgutredningen for Kongsvingerbanen. -Høringsinnspillene viser et stort engasjement for Kongsvingerbanen, og signaliserer også stor interesse for å videreutvikle banestrekningen, sier prosjektleder Darssan Kupandran.
-
Avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid i Viken
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid med de tre kollektivselskapene Ruter, Brakar og Østfold kollektivtrafikk.
-
Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere. Tilbudsfristen er 31. august 2021, og oppstart blir i henhold til plan, det vil si ved ruteterminskiftet i desember 2023.
-
Vy vil øke togtilbudet på Bergensbanen kraftig
Det blir en stor økning i togtilbudet på Bergensbanen og Vossebanen som følge av den nye kontrakten om togtrafikken som ble signert 20.desember. -Det blir både flere fjerntog, regiontog og lokaltog samtidig som det blir et bedre tilbud ombord i togene, sier direktør Arne Fosen i Vy Tog.
-
Tildelingsbrev for 2020
Jernbanedirektoratet har motteke tildelingsbrevet frå Samferdselsdepartementet for 2019. I tildelingsbrevet vert måla for jernbanesektoren trekt opp, og prioriteringar og krav for 2020 vert definerte.
-
Vy vil øke togtilbudet på Bergensbanen kraftig
Det blir en stor økning i togtilbudet på Bergensbanen og Vossebanen som følge av den nye kontrakten om togtrafikken som ble signert 20.desember. -Det blir både flere fjerntog, regiontog og lokaltog samtidig som det blir et bedre tilbud ombord i togene, sier direktør Arne Fosen i Vy Tog.
-
Go-Ahead får full oppstartbonus
Go-Ahead Norge vil få utbetalt 30 millioner kroner i oppstartbonus etter trafikkstarten på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen søndag. Det er klart etter at Jernbanedirektoratet nå har gjennomgått alle rapporter fra trafikkavviklingen det første driftsdøgnet.
-
Pressekonferanse: Signering av kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest i Bergen 20/12 kl 12.00
Vy Tog AS vart måndag 9. desember tildelt kontrakta for Trafikkpakke 3 Vest. Etter karensperioden på ti dagar skal kontrakta signerast fredag 20. desember kl. 1200 på Bergen stasjon (ved spor 2).
-
Vy Tog tildeles kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest
Jernbanedirektoratet har i dag tildelt kontrakten for persontogtjenester på strekningene Fjerntog Oslo S-Bergen, Regiontog Bergen-Voss-Myrdal og Lokaltog Bergen-Arna til Vy Tog.
-
Nord-Norgebanen: Utredning oversendt Samferdselsdepartementet
Jernbanedirektoratets utredning av en mulig jernbane mellom Fauske og Tromsø er nå oversendt Samferdselsdepartementet. I høringsrunden mottok direktoratet 35 høringssvar.
-
KVU Kongsvingerbanen: Viktige avklaringer står for tur
Det nærmer seg de viktige avklaringene for hva som kan anbefales for videre utvikling av Kongsvingerbanen. Nylig ble det holdt dialogforum på Lillestrøm med god deltakelse.
-
60 millionar kroner i godsstøtte gir meir gods på bane
Fire godstogoperatørar får til saman 60 millionar kroner i statleg støtte for å få meir gods frå veg over på jernbane. – Støtteordninga styrkar togselskap som driv med transportar som er i direkte konkurranse med tungtransport på veg, seier Erik Røhne, administrerande direktør i CargoNet AS, eitt av selskapa som mottek støtte.
-
Nattogtilbudet i Norge anbefales utvidet
Jernbanedirektoratet anbefaler i en ny rapport at tilbudet på nattogene i Norge utvides og blir mer tilpasset passasjerenes ønsker. Det er stor etterspørsel etter soveplasser og belegget er på 87 til 100% på nattogstrekningene.
-
Jernbanedirektoratet vurderer nye nattog
Jernbanedirektoratet er i full gang med vurderinger av hvordan nattog-tilbudet bør være i framtida. De nåværende sovevognene må byttes ut om få år, og flere løsninger er aktuelle.
-
-Det grønne skiftet? -Velkommen etter!
Jernbanen og jernbanesektoren var tema i en rekke sammenhenger under Arendalsuka. Klima og miljø står på dagsorden, ikke minst i transportsektoren. Her har jernbanen et godt forsprang, og ny teknologi gjør den nå enda mer energieffektiv.
-
Jernbanedirektoratet til Arendalsveka 2019
Jernbanedirektoratet arrangerar frukostseminar der jernbanen i framtida er tema tysdag 13 august på Arendalsveka. Staden er Jernbanemuseet sitt tog på Arendal stasjon. Toget, som er eit klassisk stålvognstog med el-lok, sitte- sove- og bistrovogn, vil óg vere opent for publikum på dagtid tysdag 13 og onsdag 14 august.
-
Støtteordninga for godstrafikk ESA-godkjend
Støtteordninga for godstrafikk på jernbane er nå godkjend av EU sitt overvakingsorgan ESA. Det tyder at ordninga nå trer i kraft og vert kunngjort for togselskapa.
-
Utredning om Nord-Norgebanen ut på høring
Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet legger nå Jernbanedirektoratet et oppdatert kostnadsanslag og samfunnsøkonomisk analyse for en jernbane fra Fauske til Tromsø (Nord-Norgebanen) ut på høring. Analysene viser at en fullt utbygd Nord-Norgebane vil koste over 100 milliarder kroner.
-
En ny togverden i nord
SJ vil sette en ny standard for kundeopplevelse om bord på tog i Norge. Det var budskapet fra styreleder Berit Kjøll da hun fredag signerte en avtale om å trafikkere banene i nord.
-
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet undertegnes klokken i 12 28.juni
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet om togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, og Meråkerbanen undertegnes klokken 12 i dag fredag 28.juni.
-
Klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen
Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg.
-
Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
-
SJ vil få flere til å reise med tog
SJ Norge ønsker å få flere til å reise med tog når de om ett år tar over trafikken på sju strekninger fra Vy. -Det blir flere avganger og et bedre tilbud, lover markedssjef Thomas Silbersky i SJ.
-
SJ er tildelt kontrakten for Trafikkpakke Nord
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt.
-
Foreslår forlenget rushtid på Østfoldbanen
Jernbanedirektoratet foreslår å forlenge rushtidsfrekvensen på linjene Ski-Oslo, Moss-Oslo og Halden-Oslo. Enkelte av tilbudsforbedringene kan iverksettes allerede i desember i år, andre i desember neste år.
-
Trøndelag: -Nye tog tar flere reisende
Anskaffelsen av nye bimodale tog, også kalt hybridtog, er verken plan- eller skandaløs, slik enkelte politikere har uttrykt seg i media den siste tiden. Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Støtteordning for gods, mer vedlikehold og framskyndet planlegging
I revidert nasjonalbudsjett styrker regjeringen vedlikeholdet, framskynder investeringer og planlegging og innfører en støtteordning for godstrafikk på bane. Samtidig spares det inn 511 millioner i planlegging siden Ringeriksbane-prosjektet er forsinket.
-
Jernbanedirektoratet anbefaler å utvikle fjerntogtilbudet
Den pågående utbyggingen av jernbanen på Østlandet betyr også at fjerntogtrafikken kan høste gode gevinster. Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for økt trafikk på fjernstrekningene og konklusjonen er at flere fjerntog gir god effekt for samfunnet.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2018
Jernbanedirektoratet har i 2018 fullført flere store oppgaver. Direktoratet har lagt fram handlingsprogrammet for jernbanesektoren for 2018-2029, tildelt den første kontrakten i den pågående togkonkurransen, og det er tatt flere nye skritt for å følge opp intensjonene i jernbanereformen.
-
Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen
Jernbanedirektoratet anbefaler en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
-
Vurderer flere nullutslippsløsninger
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk også på baner som ikke har elektrisk drift. Blant annet er hydrogendrift en type teknologi som er i prøvedrift, og nylig var folk fra direktoratet i Tyskland for å se nærmere på dette.
-
Avtale om rute- takst og billettsamarbeid i Hordaland
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute- takst- og billettsamarbeid med Skyss i Hordaland. Avtalen innebærer en utvidelse av dagens samarbeidsavtale mellom Skyss og NSB, og gjør det enklere å reise kollektivt.
-
Stor interesse for Nord-Norgebane-utredningen
Jernbanedirektoratet ble møtt med stort engasjement og interesse da utredningsgruppa nylig avholdt møte med referansegruppa for Nord-Norgebanen. Referansegruppa består av fagfolk fra kommuner, fylkeskommuner, Sametinget, regionråd og statlige etater.
-
Forsvaret bruker mer jernbane
I høsten store NATO-øvelse i Norge har også bruken av jernbanetransport økt vesentlig. -Transport av tungt forsvarsmateriell på jernbane er veldig effektivt og nyttig for oss, sier major Henning Richardsen. I disse dager pågår returtransportene etter at den mest aktive delen av øvelsen ble avsluttet onsdag.
-
Tallet på togreiser held fram med å auke
NSB melder at veksten i persontrafikken held fram. Etter årets første åtte månader hadde NSB 8,1 prosent fleire passasjerar enn i same periode i fjor. -At veksten helt fram år etter år er svært gledeleg, seier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen.
-
Trafikkavtalen med Go-Ahead signert
Jernbanedirektoratet signerte tirsdag 30.oktober trafikkavtalen med Go-Ahead Norge om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. -En stor dag for oss og nå går vi i gang for fullt med arbeidet foran trafikkstarten i desember 2019, sier adm. dir Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.
-
Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem.
-
Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt
Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning.
-
-Et positivt jernbanebudsjett
- Regjeringens forslag til statsbudsjett betyr at handlingsprogrammet for jernbanesektoren i all hovedsak blir fulgt opp. Det er vi godt fornøyd med, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Grenland har fått moderne jernbanesamband
Med åpninga av den nye banen frå Farriseidet i Larvik til Porsgrunn har Grenlandsregionen med sine 100.000 innbyggjarar fått moderne jernbanesamband med resten av Austlandet. Mange sto opp ekstra tidleg mandag 24.september for å bli med det første toget frå Skien klokka 04.07.
-
Avtale om enklere kollektivreiser i Trøndelag
Jernbanedirektoratet har nå inngått en avtale om rute-, takst og billettsamarbeid med Trøndelag fylkeskommune og kollektivtrafikkselskapet AtB AS. Avtalen vil gjøre det enklere å reise kollektivt uavhengig av hvilket transportmiddel som brukes.
-
Flirt-tog nr 100 overtatt
Norske tog har nå tatt over togsett nummer 100 i serien av Flirt-tog. Dette er den største serie med persontog som er levert til jernbanen i Norge noen sinne og ytterligere 50 togsett skal leveres.
-
Flytter gods frå veg til bane og sjø
Papir og kartong frå Ranheim i Trondheim er nå flytta over fra vegtransport til tog og båt på den 2400 kilometer lange strekninga frå Trondheim til Wien. Transportane går med tog frå Trondheim til Drammen havn.