Aktualiteter
-
Vy Tog tildeles kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest
Jernbanedirektoratet har i dag tildelt kontrakten for persontogtjenester på strekningene Fjerntog Oslo S-Bergen, Regiontog Bergen-Voss-Myrdal og Lokaltog Bergen-Arna til Vy Tog.
-
Nord-Norgebanen: Utredning oversendt Samferdselsdepartementet
Jernbanedirektoratets utredning av en mulig jernbane mellom Fauske og Tromsø er nå oversendt Samferdselsdepartementet. I høringsrunden mottok direktoratet 35 høringssvar.
-
KVU Kongsvingerbanen: Viktige avklaringer står for tur
Det nærmer seg de viktige avklaringene for hva som kan anbefales for videre utvikling av Kongsvingerbanen. Nylig ble det holdt dialogforum på Lillestrøm med god deltakelse.
-
60 millionar kroner i godsstøtte gir meir gods på bane
Fire godstogoperatørar får til saman 60 millionar kroner i statleg støtte for å få meir gods frå veg over på jernbane. – Støtteordninga styrkar togselskap som driv med transportar som er i direkte konkurranse med tungtransport på veg, seier Erik Røhne, administrerande direktør i CargoNet AS, eitt av selskapa som mottek støtte.
-
Nattogtilbudet i Norge anbefales utvidet
Jernbanedirektoratet anbefaler i en ny rapport at tilbudet på nattogene i Norge utvides og blir mer tilpasset passasjerenes ønsker. Det er stor etterspørsel etter soveplasser og belegget er på 87 til 100% på nattogstrekningene.
-
Anbefaler å utvikle Heggstadmoen som godsterminal i Trondheim
Jernbanedirektoratet anbefaler at videre arbeid med godsterminal i Trondheimsregionen tar utgangspunkt i terminalen på Heggstadmoen ved Heimdal. Heggstadmoen-området ligger godt plassert i forhold til brukerne, og blir også rimeligere å etablere.
-
Satsar over ein milliard på Gjøvikbanen
Til saman skal det dei næraste åra satsast over ein milliard kroner på Gjøvikbanen. Timesavgangar, kryssingsspor, moderne stasjonar og nytt signalanlegg er blant tiltaka.
-
Batteritog gjer elektrifisering langt rimelegare
Batteridrevne tog er nå sett i prøvedrift i fleire land og teknologien gjer utsleppsfri togtrafikk på alle strekninger langt rimelegare. Overslag for norske såkalla dieselstrekninger syner at det held å berre elektrifisere 25 – 30 % av desse banane for å få full elektrisk drift.
-
Statsbudsjettet: 26,8 milliarder til jernbaneformål
Regjeringen foreslår en fortsatt økning i budsjettet til jernbaneformål i 2020. Til sammen foreslås det 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 1,1 milliard eller 4,5% fra 2019.
-
NTP 2022 – 33: Mer jernbane for pengene
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på hvordan jernbanen skal sikre mer jernbane for pengene og en effektiv ressursbruk som grunnlag for neste nasjonal transportplan. Realisering av effekter underveis og hvordan vi kan få til en mer effektiv bruk av eksisterende og nye infrastruktur er blant stikkordene.
-
En ny togverden i nord
SJ vil sette en ny standard for kundeopplevelse om bord på tog i Norge. Det var budskapet fra styreleder Berit Kjøll da hun fredag signerte en avtale om å trafikkere banene i nord.
-
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet undertegnes klokken i 12 28.juni
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet om togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, og Meråkerbanen undertegnes klokken 12 i dag fredag 28.juni.
-
Klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen
Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg.
-
Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
-
SJ vil få flere til å reise med tog
SJ Norge ønsker å få flere til å reise med tog når de om ett år tar over trafikken på sju strekninger fra Vy. -Det blir flere avganger og et bedre tilbud, lover markedssjef Thomas Silbersky i SJ.
-
SJ er tildelt kontrakten for Trafikkpakke Nord
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt.
-
Foreslår forlenget rushtid på Østfoldbanen
Jernbanedirektoratet foreslår å forlenge rushtidsfrekvensen på linjene Ski-Oslo, Moss-Oslo og Halden-Oslo. Enkelte av tilbudsforbedringene kan iverksettes allerede i desember i år, andre i desember neste år.
-
Trøndelag: -Nye tog tar flere reisende
Anskaffelsen av nye bimodale tog, også kalt hybridtog, er verken plan- eller skandaløs, slik enkelte politikere har uttrykt seg i media den siste tiden. Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Støtteordning for gods, mer vedlikehold og framskyndet planlegging
I revidert nasjonalbudsjett styrker regjeringen vedlikeholdet, framskynder investeringer og planlegging og innfører en støtteordning for godstrafikk på bane. Samtidig spares det inn 511 millioner i planlegging siden Ringeriksbane-prosjektet er forsinket.
-
Jernbanedirektoratet anbefaler å utvikle fjerntogtilbudet
Den pågående utbyggingen av jernbanen på Østlandet betyr også at fjerntogtrafikken kan høste gode gevinster. Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for økt trafikk på fjernstrekningene og konklusjonen er at flere fjerntog gir god effekt for samfunnet.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2018
Jernbanedirektoratet har i 2018 fullført flere store oppgaver. Direktoratet har lagt fram handlingsprogrammet for jernbanesektoren for 2018-2029, tildelt den første kontrakten i den pågående togkonkurransen, og det er tatt flere nye skritt for å følge opp intensjonene i jernbanereformen.
-
Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen
Jernbanedirektoratet anbefaler en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
-
Vurderer flere nullutslippsløsninger
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk også på baner som ikke har elektrisk drift. Blant annet er hydrogendrift en type teknologi som er i prøvedrift, og nylig var folk fra direktoratet i Tyskland for å se nærmere på dette.
-
Avtale om rute- takst og billettsamarbeid i Hordaland
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute- takst- og billettsamarbeid med Skyss i Hordaland. Avtalen innebærer en utvidelse av dagens samarbeidsavtale mellom Skyss og NSB, og gjør det enklere å reise kollektivt.
-
Stor interesse for Nord-Norgebane-utredningen
Jernbanedirektoratet ble møtt med stort engasjement og interesse da utredningsgruppa nylig avholdt møte med referansegruppa for Nord-Norgebanen. Referansegruppa består av fagfolk fra kommuner, fylkeskommuner, Sametinget, regionråd og statlige etater.
-
Hovedbanen Nord skal utredes
Jernbanedirektoratet skal nå lage en KVU (konseptvalgutredning) for Hovedbanen Nord, det vil si strekningen Lillestrøm – Eidsvoll. Strekningen er allerede i dag erklært overbelastet i deler av døgnet.
-
Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar
15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli.
-
NSB blir Vy
NSB skifter navn på både tog og buss og blir den felles merkevaren Vy. - NSB er ikke lenger et dekkende navn for virksomheten vår, sier konsernsjef Geir Isaksen.
-
Stort engasjement for nytt utdanningssenter
– Dette skal vi virkelig stille opp på! Det sier professor Olav Bolland ved NTNU etter å ha fått presentert planene om et nytt utdannings- og kompetansesenter for samferdsel.
-
Jernbaneforum: -Suksess gir også utfordringer
Jernbanens suksess i form av en kraftig trafikkvekst betyr også utfordringer, slo samferdselsminister Jon Georg Dale fast på årets Jernbaneforum. Her oppsumerer vi inntrykkene fra årets store jernbanekonferanse.
-
Bimodale tog framskyndes
Den planlagte leveransen av bimodale tog til Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen blir framskyndet. I løpet av 2021 skal 14 bimodale Flirt-togsett være levert til denne trafikken.
-
Oteråga stasjon og kryssingsspor åpnet
Nylig åpnet Bane NOR den nye holdeplassen og det forlengede kryssingssporet på Oteråga mellom Fauske og Bodø. Nå kan 600 meter lange godstog møte hverandre på stasjonen.
-
Godsrapport: Tilskuddsordning kan raskt styrke togets konkurranseevne mot vei
Dette er et av tiltakene som vurderes i rapporten «Konkurranseanalyse av markedet for godstransporten på jernbane» fra Oslo Economics.
-
Byggestart for Venjar – Eidsvoll Nord
Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. -Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. -Derfor bygger nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity.
-
Jernbanedirektoratet har besvart SJs klage
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på den klagen SJ sendte inn da Go-Ahead ble tildelt kontrakten for trafikken på Sørlandsbanen. Jernbanedirektoratet finner ikke grunnlag for det SJ klager på.
-
Forsvaret bruker mer jernbane
I høsten store NATO-øvelse i Norge har også bruken av jernbanetransport økt vesentlig. -Transport av tungt forsvarsmateriell på jernbane er veldig effektivt og nyttig for oss, sier major Henning Richardsen. I disse dager pågår returtransportene etter at den mest aktive delen av øvelsen ble avsluttet onsdag.
-
Tallet på togreiser held fram med å auke
NSB melder at veksten i persontrafikken held fram. Etter årets første åtte månader hadde NSB 8,1 prosent fleire passasjerar enn i same periode i fjor. -At veksten helt fram år etter år er svært gledeleg, seier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen.
-
Trafikkavtalen med Go-Ahead signert
Jernbanedirektoratet signerte tirsdag 30.oktober trafikkavtalen med Go-Ahead Norge om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. -En stor dag for oss og nå går vi i gang for fullt med arbeidet foran trafikkstarten i desember 2019, sier adm. dir Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.
-
Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem.
-
Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt
Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning.
-
Utslippsfrie godsterminaler?
Selv om jernbanen er miljøvennlig så er det flere områder der utslippene kan reduseres eller fjernes. Ett av disse områdene er godsterminalene.
-
Nasjonal transportplan betyr en betydelig satsing
- Regjeringen skal gjennomføre tidenes jernbanesatsing for å gjøre jernbanen mer attraktiv i hverdagen, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han presenterte regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan for perioden 2018 – 2029 onsdag 5.april.
-
Jernbaneforum: Slik blir jernbanesatsingen
- Vi skal bruke 45 prosent mer på jernbane hvert år enn hva vi gjør i dag, opplyste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på årets største jernbanekonferanse, Jernbaneforum 2017.
-
Nasjonal standard for utdanning av lokomotivførere fastsatt
Jernbanedirektoratet har nå fastsatt standard for utdanning og sertifisering av førere av trekkraftkjøretøy på det nasjonale jernbanenettet.
-
Enighet om hovedrammene i NTP
Regjeringspartiene og støttepartiene presenterte 2.mars hovedresultatene av forhandlingene om kommende Nasjonal transportplan. Partiene er enige om å bruke i underkant av 1000 milliarder kroner på samferdselstiltak i perioden 2018-2029.
-
Vil nytte 400 millionar ekstra til fornying av jernbanen
Bane NOR vil etter avklaringar med Jernbanedirektoratet nytte 400 millionar ekstra til fornyingsarbeidet i 2017. Dermed vil over to milliardar kroner nyttast i 2017 til å betre standarden på jernbanenettet.
-
Gods: Auke i konteinartrafikken i 2016
507 000 konteinarar vart sendt med tog i 2016. Det utgjer ei auke i trafikken på 3,7 prosent, syner tal frå NHO Logistikk og transport. - Det er særleg positivt at jernbanens- og togoperatørane si målretta satsing nå gir resultat, seier Roger Kormeseth som arbeider i Jernbanedirektoratet for å få meir godstrafikk på jernbane.
-
Bymiljøavtale signert med Oslo og Akershus
Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet signerte 25.januar bymiljøavtalen for Oslo og Akershus. Avtalen innebærer både jernbaneinvesteringer, utbygging av Fornebubanen og en rekke andre tiltak med mål om at biltrafikken ikke skal vokse.
-
Bred støtte til Grenlandsbanen
Høringen om KVU Grenlandsbanen er nå behandlet og oppsummert. Gjennomgangen av uttalelsene viser at det er bred støtte til bygging av Grenlandsbanen og til den anbefalte løsningen.
-
Avtaler inngått mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR
Jernbanedirektoratet har nå inngått avtaler med Bane NOR om drift, vedlikehold og utvikling av jernbanens infrastruktur. Samtidig er det avtalt hvordan Bane NOR skal rapportere til direktoratet.