Aktualiteter
-
Nye fjerntog gir bedre tilgjengelighet
Norske tog har bestilt 17 nye fjerntog fra sveitsiske Stadler, som fra 2026 og utover skal erstatte dagens tog på Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen. Togene gir en vesentlig forbedring av reiseopplevelsen for alle passasjerer, også for reisende med funksjonsnedsettelser.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2022
Sjølv om 2022 på mange måtar var eit krevjande år for jernbanen, prega av både pandemien og svak driftsstabilitet, var det også eit år der mange reisande opplevde store forbetringar i togtilbodet.
-
Vil prioritere et pålitelig togtilbud
Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil prioritere tiltak som gir et mer pålitelig togtilbud og styrker jernbanens bidrag til Norges klima- og miljømål i kommende Nasjonale transportplan.
-
Jernbanedirektoratet ønsker ikke å åpne for ny avtale med Flytoget
Flytoget har sendt et brev til Samferdselsdepartementet den 21. mars, hvor de presenterer et alternativt tilbud for tilbringertjenesten til Oslo Lufthavn. Jernbanedirektoratet vurderer at forslaget fra Flytoget ikke vil gi et bedre togtilbud.
-
Ruteplan på rekordtid
Da Follobanen måtte stenges ble gode råd dyre for Vy. Det var laget såkalte aksjonskort for å kunne håndtere korte avvikssituasjoner, men plutselig ble det nødvendig å lage en helt ny ruteplan, under helt nye forutsetninger.
-
Onrail har tatt over for Green Cargo
Etter at Green Cargo la ned godstrafikken sin innenlands i Norge, er det Onrail som har tatt over det meste av deres tidligere ruter. Det har betydd mye arbeid på kort tid.
-
Togpassasjerane er mindre nøgde
Jernbanedirektoratet si undersøking av kundetilfredsheit syner ein nedgang frå fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år. - Resultata reflekterer utfordringane med punktlegskap dei siste månadene, og strekar under behovet for eit meir stabilt togtilbod, særleg på Austlandet, seier jernbanedirektør Knut Sletta.
-
-Det haster med effekt av tiltakene
Tålmodigheten til pendlere og godskunder har blitt satt på harde prøver de siste månedene. Feil med infrastrukturen har ført til stengte banestrekninger, innstilte togavganger og gjentatte forsinkelser.
-
-Veldig tydelig hvor utfordringene ligger!
Det har vært en senhøst og vinter preget av for lav punktlighet, for mange innstillinger og av flere større avvik i togtrafikken. Direktør for Drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, erkjenner at dette har vært for dårlig.
-
Vy får tildelt togtilbudet på hele Østlandet
Etter forhandlinger med Flytoget og Vy, vil Jernbanedirektoratet inngå avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet. – Dette er i sum den beste løsningen for både passasjerene og staten, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
-
Drammenbanen 150 år
En av landets travleste og viktigste jernbanestrekninger fyller 150 år i oktober. Da er det 150 år siden Kristiania – Drammenbanen åpnet. Banen er 42 kilometer lang, og det som i 1872 åpnet som en smalsporet jernbane har i dag dobbeltspor og er utviklet til fire spor med Askerbanen Lysaker – Asker. Mye har skjedd på 150 år, men banen er stadig like viktig.
-
Et bedret togtilbud mellom Oslo og Stockholm vil koste mye
Dersom togforbindelsen mellom hovedstedene i Norge og Sverige skal bli bedre, vil det kreve store investeringer. Det viser en ny mulighetsstudie fra Jernbanedirektoratet og Trafikverket.
-
Jamn tilfredsheit blant togpassasjerane
Kundeundersøkinga til Jernbanedirektoratet syner at togpassasjerane si tilfredsheit med reiseopplevinga held seg på eit jamt høgt nivå. I undersøkinga i sommar trekker passasjerane særleg fram informasjonen ombord på toga som god.
-
Norge med i alle de seks første innovasjonsprosjektene i Europe’s Rail
Resultatet fra første utlysning av forsknings- og innovasjonsprosjekter på jernbane i Europa er klar. Norsk jernbanesektor og forskningsmiljøer deltar i innovasjonsprosjekter verdt 568,4 millioner euro, arbeidet ledes av Jernbanedirektoratet.
-
Marknaden for systemtog og vognlast kartlagt
Jernbanedirektoratet har kartlagt marknaden for systemtransport og vognlast med særskilt fokus på tømmer og malm, og lagt fram retningsliner for finansiering av sidespor, havnespor og terminalar.
-
Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Flytoget invitert til å tilby regiontog på Østlandet
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Flytoget om å kjøre regiontog rundt Oslo. – Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
-
Jernbanedirektoratet på Arendalsuka
Jernbanedirektoratet arrangerer fire debatter på årets Arendalsuke. Temaene er investeringer i jernbanen, endrede transportbehov, jernbanen i fremtiden og hvordan få flere til å reise kollektivt.
-
Ski stasjon åpnet, Follobanen snart klar
8.august åpnet Bane NOR hele den nye Ski stasjon for trafikk. I sommer har det pågått anleggsarbeid for å koble sammen alle sporene på den nye stasjonen med den nye Follobanen, med Østfoldbanen inn mot Oslo, med vestre linje sørover, samt med Østre linje retning Mysen.
-
Reisevaneundersøkelse: Vi gikk mye mer under pandemien
Reisevaneundersøkelsen 2021 viser at vi gikk mer enn før i de store byene, mens kollektivtransportreiser sank ytterligere. Andelen gående økte over hele landet fra 19 prosent i 2019 til 23 prosent i 2020 og 22 prosent i 2021. Samtidig sank kollektivtransportreisene fra 12 prosent i 2019 til 7 prosent i 2021.
-
Enighet om reviderte trafikkavtaler sikrer togtilbudet
Jernbanedirektoratet har reforhandlet avtalene om trafikkpakkene 1 Sør, 2 Nord og 3 Vest, noe som sikrer de reisende et langsiktig togtilbud minst på nivå med dagens.
-
Anleggsarbeid påvirker togtrafikken i sommer
I sommer pågår det store og viktige anleggsarbeider på flere strekninger. Arbeidene er nødvendige for å vedlikeholde og fornye jernbanenettet, samt for å koble inn nye strekninger. Her finner du oversikt over hvor og hvordan togtrafikken påvirkes.
-
Togpassasjerene er fornøyde
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene er godt fornøyde med reiseopplevelsen. Særlig togpersonellet får gode skussmål fra passasjerene.
-
Fjerntog: Eit fleirtal vil reise like mykje eller meir etter pandemien
Kundane vender tilbake til fjerntoga etter ein dramatisk passasjersvikt under pandemien. Vi må likevel vente litt på dei store turistmassane, viser ei undersøking utført av Multiconsult på oppdrag frå Jernbanedirektoratet.
-
Neste NTP: Jernbanedirektoratet skal utrede togtilbudet på intercitystrekningene
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede og foreslå togtilbudet på de tre intercitystrekningene på Østlandet.
-
KS1-rapport for KVU Kongsvingerbanen
Dovre Group og TØI har gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS1) av Jernbanedirektoratets KVU for Kongsvingerbanen. Rapporten støtter KVUens konklusjoner om å legge til rette for økt kapasitet ved flere kryssingsspor.
-
Vil prioritere bedre nettdekning på toget
Et godt togtilbud er viktig mange steder i landet, både av hensyn til mobilitet, reduserte utslipp, mindre arealbeslag, støy og svevestøv i byene. Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
-
Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Vygruppen invitert til å gi tilbud
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Vygruppen om deler av togtilbudet rundt Oslo. – Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
-
Høyring om Ålgårdbanens framtid
Spørsmålet om Ålgårdbanen framleis skal vere ein del av det nasjonale jernbanenettet er no på høyring. Jernbanedirektoratet har fått Norconsult til å utarbeide ein fagrapport som tek for seg konsekvensane av ei mogleg gjenåpning av banestrekninga.
-
Jernbanedirektoratet skal utrede utslippskutt i jernbanesektoren
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning for reduserte utslipp av klimagasser på jernbanen. Utredningen vil omfatte både strekninger som ikke har elektrisk drift og kjøretøy som bruker diesel.
-
Jernbanedirektoratet skal utrede framtidig kommunikasjonssystem for jernbane og bedre utnyttelse av det nye signalsystemet ERTMS
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å lage en konseptvalgutredning for framtidig kommunikasjonssystem på jernbane, samt å utrede mulighetene for en bedre utnyttelse av det kommende felles europeiske signalsystemet ERTMS.
-
Kongsvingerbanen har fått ny kontaktledning
Arbeidene med å bygge nytt kontaktledningsanlegg på Kongsvingerbanen er fullført. Det gamle anlegget fra 1951 er dermed skiftet ut med nytt anlegg som sikrer mer stabil drift og færre feil. Anlegget ble ferdig et halvt år før tiden.
-
Jernbanedirektoratets årsrapport 2020
Også i jernbanesektoren ble året 2020 sterkt preget av korona-pandemien. Spesielt gjelder dette for persontrafikken, som hadde en nedgang på ca. 50 prosent for året sett under ett. Jernbanedirektoratets årsrapport for 2020 er nå publisert.
-
Knut Sletta blir ny jernbanedirektør
– Knut Sletta har lang erfaring frå offentleg forvalting, mellom anna frå samferdselssektoren rundt Oslo-området. Denne kompetansen gir han ein god og brei bakgrunn for å leie Jernbanedirektoratet, som skal utvikle jernbanen i Noreg som ein del av det samla transportsystemet, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
-
Utredning viser behov for samordning av assistansetjenester
Jernbanedirektoratet anbefaler en samordning av bestillingsløsningene for assistansetjeneste for reisende med behov for assistanse. I dag framstår disse løsningene som kompliserte å bruke, spesielt dersom reisen omfatter flere transportmidler.
-
Samordnet bestilling av assistanse, – rapport oversendt
Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for en felles bestillingsløsning for assistansetjenester for kollektivtransporten. Rapporten konkluderer med at det er behov for en slik løsning og at et tilbud kan utvikles i fire trinn. Rapporten har nå vært på høring og er oversendt Samferdselsdepartementet.
-
Alle vedlegg og underlagsrapporter KVU Hovedbanen Nord
Fra denne siden har vi lenket opp alle rapporter, vedlegg og underlagsrapporter for KVU Hovedbanen Nord.
-
Klart for godstog på Raumabanen igjen
25.april starter det nye norske selskapet Onrail opp med godstrafikk mellom Oslo og Åndalsnes. Tre år etter at Green Cargo la ned sin godstrafikk på Raumabanen blir det nå daglige avganger i begge retninger. -Dette blir utrolig spennende sier Henning Aandal i Onrail.
-
Hovedbanen Nord: Bedre kapasitet kan oppnås ved trinnvis utvikling
I deler av døgnet er det ikke plass til å kjøre flere tog på Hovedbanen Nord, det vil si strekningen mellom Lillestrøm og Eidsvoll. Konklusjonen i en konseptvalgutredning (KVU) for strekningen er at det kan bli plass til flere gods- og persontog ved å gjennomføre flere mindre tiltak.
-
Konkurransen om Trafikkpakke 5 utsettes ett år, trafikkstart blir i desember 2025
Tidsplanen for konkurranseutsettingen av togtrafikken i Trafikkpakke 5 blir forskjøvet med ett år. Dette gjøres for å sikre operatørene nok tid mellom Trafikkpakke 4 og 5 og for å unngå trafikkstart i en periode med store infrastrukturarbeider på Vestfoldbanen.
-
NTP 2022-2033: Nesten 400 milliarder til jernbane
-Toget er raskt, sikkert, miljøvennlig og arealeffektivt. Målet er derfor å styrke jernbanen gjennom å gjøre togtilbudet enda bedre de neste tolv årene, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide da han presenterte regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2022-2033, fredag 19. mars.
-
KVU Kongsvingerbanen: Stort engasjement, -40 høringsinnspill
Jernbanedirektoratet har mottatt høringsinnspill fra 40 offentlige og private instanser i forbindelse med konseptvalgutredningen for Kongsvingerbanen. -Høringsinnspillene viser et stort engasjement for Kongsvingerbanen, og signaliserer også stor interesse for å videreutvikle banestrekningen, sier prosjektleder Darssan Kupandran.
-
Avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid i Viken
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid med de tre kollektivselskapene Ruter, Brakar og Østfold kollektivtrafikk.
-
Konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4 sendt ut
Jernbanedirektoratet har i dag sendt ut konkurransegrunnlaget for togtrafikken i Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere. Tilbudsfristen er 31. august 2021, og oppstart blir i henhold til plan, det vil si ved ruteterminskiftet i desember 2023.
-
Regjeringen går inn for at Nye Veier AS skal bygge Ringeriksbanen og E16
Regjeringen varsler at Ringeriksbanen skal bygges og at Fellesprosjektet for ny jernbane og motorveg skal overføres til Nye Veier AS, skriver Aftenposten. Ringeriksbanen er dermed inne i første periode av neste NTP 2022-2033.
-
Tilleggsavtaler sikrer et tilstrekkelig togtilbud
Jernbanedirektoratet har nå inngått nye tilleggsavtaler om offentlig kjøp av togtrafikk. Dette sikrer et tilstrekkelig togtilbud knyttet til samfunnskritiske funksjoner og skoletransport. Videre tilbyr Jernbanedirektoratet tilleggsavtale til Flytoget.
-
Utredning viser behov for samordning av assistansetjenester
Jernbanedirektoratet anbefaler en samordning av bestillingsløsningene for assistansetjeneste for reisende med behov for assistanse. I dag framstår disse løsningene som kompliserte å bruke, spesielt dersom reisen omfatter flere transportmidler.
-
Ringeriksbanen/E16: Prosjektet er modent for investeringsbeslutning
Jernbanedirektoratet støtter KS2-konsulentenes konklusjon om at fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 nå er modent for investeringsbeslutning. Dette vil bli nærmere omtalt i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2022-2033 som legges fram til våren.
-
Mål om to tog i timen Melhus – Stjørdal i 2024
Jernbanedirektoratet har nå fått i oppdrag å planlegge for to tog i timen fra Melhus gjennom Trondheim til Stjørdal. Målet er å få to tog i timen på denne strekningen i 2024.
-
Reduserer i togavganger som følge av korona-pandemien
Jernbanedirektoratet og togselskapene er enige om reduksjoner i togtilbudet for perioden fram til april som følge av redusert etterspørsel etter reiser på grunn av korona-pandemien. Selskapene melder om opp mot 70 prosent færre passasjerer enn normalt.
-
Togreiser til utlandet skal bli enklere
-Vi ser en økende interesse for å reise ut av Norge med tog. - En kundeundersøkelse bekrefter dette bildet og vi ønsker derfor å gjøre det enklere å ta toget til utlandet, sier prosjektleder Hanne Juul i Jernbanedirektoratet.
-
KVU Kongsvingerbanen: Viktige avklaringer står for tur
Det nærmer seg de viktige avklaringene for hva som kan anbefales for videre utvikling av Kongsvingerbanen. Nylig ble det holdt dialogforum på Lillestrøm med god deltakelse.
-
60 millionar kroner i godsstøtte gir meir gods på bane
Fire godstogoperatørar får til saman 60 millionar kroner i statleg støtte for å få meir gods frå veg over på jernbane. – Støtteordninga styrkar togselskap som driv med transportar som er i direkte konkurranse med tungtransport på veg, seier Erik Røhne, administrerande direktør i CargoNet AS, eitt av selskapa som mottek støtte.
-
Nattogtilbudet i Norge anbefales utvidet
Jernbanedirektoratet anbefaler i en ny rapport at tilbudet på nattogene i Norge utvides og blir mer tilpasset passasjerenes ønsker. Det er stor etterspørsel etter soveplasser og belegget er på 87 til 100% på nattogstrekningene.
-
Tilleggsutredning Torgård
Jernbanedirektoratet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet laget en oppdatert samfunnsøkonomisk analyse av en nedskalert løsning for ny godsterminal på Torgård sør for Trondheim.
-
Satsar over ein milliard på Gjøvikbanen
Til saman skal det dei næraste åra satsast over ein milliard kroner på Gjøvikbanen. Timesavgangar, kryssingsspor, moderne stasjonar og nytt signalanlegg er blant tiltaka.
-
Batteritog gjer elektrifisering langt rimelegare
Batteridrevne tog er nå sett i prøvedrift i fleire land og teknologien gjer utsleppsfri togtrafikk på alle strekninger langt rimelegare. Overslag for norske såkalla dieselstrekninger syner at det held å berre elektrifisere 25 – 30 % av desse banane for å få full elektrisk drift.
-
Statsbudsjettet: 26,8 milliarder til jernbaneformål
Regjeringen foreslår en fortsatt økning i budsjettet til jernbaneformål i 2020. Til sammen foreslås det 26,8 milliarder kroner til jernbaneformål, en økning på 1,1 milliard eller 4,5% fra 2019.
-
NTP 2022 – 33: Mer jernbane for pengene
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på hvordan jernbanen skal sikre mer jernbane for pengene og en effektiv ressursbruk som grunnlag for neste nasjonal transportplan. Realisering av effekter underveis og hvordan vi kan få til en mer effektiv bruk av eksisterende og nye infrastruktur er blant stikkordene.
-
Gods: Tilrår grep for meir effektiv kombitransport, innovasjon og betre rammebetingelser
I Jernbanedirektoratet sin strategi for godstrafikken er optimalisering av toglengder utgangspunktet for tiltakspakkane som skal bidra til effektivisering av kombitransporten.
-
Plan for evaluering av stengte banestrekninger
Jernbanedirektoratet har nå sendt over sin plan for evaluering av sommerstengte banestrekninger til Samferdselsdepartementet.
-
Trafikkpakke 4 kunngjøres nå
Jernbanedirektoratet kunngjorde 3.september 2019 konkurransen om trafikkpakke 4. Trafikkpakke 4 omfatter all trafikk på Østfoldbanen og Gjøvikbanen, samt lokaltogene på linje L1 og L2.
-
Ingen enkle løsninger for Kongsvingerbanen
Det er stor etterspørsel etter mer kapasitet på den enkeltsporede Kongsvingerbanen. Nå utredes det nærmere hvilke muligheter banen har for videre utvikling (KVU). Arbeidet tyder på at enkle tiltak kun gir små effekter.
-
Direktoratet skal evaluere sommarstengte baner
Jernbanedirektoratet skal nå greie ut om sommarstengte baner for vedlikehaldsarbeid kan forsvare ulempene ved desse stengingane. Også i år har det vore store problem med forseinkingar og innstillingar etter stengingsperiodane.
-
Jernbanedirektoratet vurderer nye nattog
Jernbanedirektoratet er i full gang med vurderinger av hvordan nattog-tilbudet bør være i framtida. De nåværende sovevognene må byttes ut om få år, og flere løsninger er aktuelle.
-
-Det grønne skiftet? -Velkommen etter!
Jernbanen og jernbanesektoren var tema i en rekke sammenhenger under Arendalsuka. Klima og miljø står på dagsorden, ikke minst i transportsektoren. Her har jernbanen et godt forsprang, og ny teknologi gjør den nå enda mer energieffektiv.
-
Jernbanedirektoratet til Arendalsveka 2019
Jernbanedirektoratet arrangerar frukostseminar der jernbanen i framtida er tema tysdag 13 august på Arendalsveka. Staden er Jernbanemuseet sitt tog på Arendal stasjon. Toget, som er eit klassisk stålvognstog med el-lok, sitte- sove- og bistrovogn, vil óg vere opent for publikum på dagtid tysdag 13 og onsdag 14 august.
-
Støtteordninga for godstrafikk ESA-godkjend
Støtteordninga for godstrafikk på jernbane er nå godkjend av EU sitt overvakingsorgan ESA. Det tyder at ordninga nå trer i kraft og vert kunngjort for togselskapa.
-
Utredning om Nord-Norgebanen ut på høring
Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet legger nå Jernbanedirektoratet et oppdatert kostnadsanslag og samfunnsøkonomisk analyse for en jernbane fra Fauske til Tromsø (Nord-Norgebanen) ut på høring. Analysene viser at en fullt utbygd Nord-Norgebane vil koste over 100 milliarder kroner.
-
En ny togverden i nord
SJ vil sette en ny standard for kundeopplevelse om bord på tog i Norge. Det var budskapet fra styreleder Berit Kjøll da hun fredag signerte en avtale om å trafikkere banene i nord.
-
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet undertegnes klokken i 12 28.juni
Trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet om togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, og Meråkerbanen undertegnes klokken 12 i dag fredag 28.juni.
-
Klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen
Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg.
-
Konkurranseutsetting av persontrafikktjenester på Østlandet
Jernbanedirektoratet har etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet alternative pakkeinndelinger og fremdriftsplaner for konkurranseutsetting av persontrafikktjenester i Østlandsområdet. Det anbefales å dele inn Østlandet i to trafikkpakker.
-
SJ vil få flere til å reise med tog
SJ Norge ønsker å få flere til å reise med tog når de om ett år tar over trafikken på sju strekninger fra Vy. -Det blir flere avganger og et bedre tilbud, lover markedssjef Thomas Silbersky i SJ.
-
SJ er tildelt kontrakten for Trafikkpakke Nord
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt.
-
Foreslår forlenget rushtid på Østfoldbanen
Jernbanedirektoratet foreslår å forlenge rushtidsfrekvensen på linjene Ski-Oslo, Moss-Oslo og Halden-Oslo. Enkelte av tilbudsforbedringene kan iverksettes allerede i desember i år, andre i desember neste år.
-
Trøndelag: -Nye tog tar flere reisende
Anskaffelsen av nye bimodale tog, også kalt hybridtog, er verken plan- eller skandaløs, slik enkelte politikere har uttrykt seg i media den siste tiden. Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Støtteordning for gods, mer vedlikehold og framskyndet planlegging
I revidert nasjonalbudsjett styrker regjeringen vedlikeholdet, framskynder investeringer og planlegging og innfører en støtteordning for godstrafikk på bane. Samtidig spares det inn 511 millioner i planlegging siden Ringeriksbane-prosjektet er forsinket.
-
Jernbanedirektoratet anbefaler å utvikle fjerntogtilbudet
Den pågående utbyggingen av jernbanen på Østlandet betyr også at fjerntogtrafikken kan høste gode gevinster. Jernbanedirektoratet har utredet mulighetene for økt trafikk på fjernstrekningene og konklusjonen er at flere fjerntog gir god effekt for samfunnet.
-
Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2018
Jernbanedirektoratet har i 2018 fullført flere store oppgaver. Direktoratet har lagt fram handlingsprogrammet for jernbanesektoren for 2018-2029, tildelt den første kontrakten i den pågående togkonkurransen, og det er tatt flere nye skritt for å følge opp intensjonene i jernbanereformen.
-
Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen
Jernbanedirektoratet anbefaler en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
-
Vurderer flere nullutslippsløsninger
Jernbanedirektoratet er i full gang med et prosjekt som vurderer ulike typer teknologi for utslippsfri togtrafikk også på baner som ikke har elektrisk drift. Blant annet er hydrogendrift en type teknologi som er i prøvedrift, og nylig var folk fra direktoratet i Tyskland for å se nærmere på dette.
-
Avtale om rute- takst og billettsamarbeid i Hordaland
Jernbanedirektoratet har inngått avtale om rute- takst- og billettsamarbeid med Skyss i Hordaland. Avtalen innebærer en utvidelse av dagens samarbeidsavtale mellom Skyss og NSB, og gjør det enklere å reise kollektivt.
-
Stor interesse for Nord-Norgebane-utredningen
Jernbanedirektoratet ble møtt med stort engasjement og interesse da utredningsgruppa nylig avholdt møte med referansegruppa for Nord-Norgebanen. Referansegruppa består av fagfolk fra kommuner, fylkeskommuner, Sametinget, regionråd og statlige etater.
-
Hovedbanen Nord skal utredes
Jernbanedirektoratet skal nå lage en KVU (konseptvalgutredning) for Hovedbanen Nord, det vil si strekningen Lillestrøm – Eidsvoll. Strekningen er allerede i dag erklært overbelastet i deler av døgnet.
-
Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar
15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli.
-
NSB blir Vy
NSB skifter navn på både tog og buss og blir den felles merkevaren Vy. - NSB er ikke lenger et dekkende navn for virksomheten vår, sier konsernsjef Geir Isaksen.
-
Stort engasjement for nytt utdanningssenter
– Dette skal vi virkelig stille opp på! Det sier professor Olav Bolland ved NTNU etter å ha fått presentert planene om et nytt utdannings- og kompetansesenter for samferdsel.
-
Jernbaneforum: -Suksess gir også utfordringer
Jernbanens suksess i form av en kraftig trafikkvekst betyr også utfordringer, slo samferdselsminister Jon Georg Dale fast på årets Jernbaneforum. Her oppsumerer vi inntrykkene fra årets store jernbanekonferanse.
-
Tryggere på Geilo og Gol stasjoner
Arbeidet med en planlagt gangbro over sporene på Geilo stasjon kan nå igangsettes. Samtidig settes det også i gang planarbeid for planfri kryssing av sporene på Gol stasjon. Statsminister Erna Solberg presenterte nyhetene på Geilo stasjon 20.februar.
-
Tester ut 32,5 tonns aksellast
På Ofotbanen er Bane NOR og LKAB i gang med å teste ut enda større aksellast. 18.februar gikk det første malmtoget der aksellasten var økt fra 30 tonn til 32,5 tonn. Nøye overvåking skal vise hvordan spor og underbygning påvirkes av så tunge tog.
-
Godsrapport: Tilskuddsordning kan raskt styrke togets konkurranseevne mot vei
Dette er et av tiltakene som vurderes i rapporten «Konkurranseanalyse av markedet for godstransporten på jernbane» fra Oslo Economics.
-
Byggestart for Venjar – Eidsvoll Nord
Mandag 26.november ble den offisielle byggestarten for dobbeltsporet fra Venjar på Gardermobanen til Eidsvoll Nord på Dovrebanen markert. -Det er avgjørende viktig å tenke helhet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale ved anleggsstarten. -Derfor bygger nå først ut hele indre intercitynettet, deretter ytre intercity.
-
Jernbanedirektoratet har besvart SJs klage
Jernbanedirektoratet har nå oversendt sitt svar på den klagen SJ sendte inn da Go-Ahead ble tildelt kontrakten for trafikken på Sørlandsbanen. Jernbanedirektoratet finner ikke grunnlag for det SJ klager på.
-
Forsvaret bruker mer jernbane
I høsten store NATO-øvelse i Norge har også bruken av jernbanetransport økt vesentlig. -Transport av tungt forsvarsmateriell på jernbane er veldig effektivt og nyttig for oss, sier major Henning Richardsen. I disse dager pågår returtransportene etter at den mest aktive delen av øvelsen ble avsluttet onsdag.
-
Tallet på togreiser held fram med å auke
NSB melder at veksten i persontrafikken held fram. Etter årets første åtte månader hadde NSB 8,1 prosent fleire passasjerar enn i same periode i fjor. -At veksten helt fram år etter år er svært gledeleg, seier konserndirektør i NSB persontog, Arne Fosen.
-
Trafikkavtalen med Go-Ahead signert
Jernbanedirektoratet signerte tirsdag 30.oktober trafikkavtalen med Go-Ahead Norge om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. -En stor dag for oss og nå går vi i gang for fullt med arbeidet foran trafikkstarten i desember 2019, sier adm. dir Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.
-
Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen
Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at kontrakten for å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen tildeles Go-Ahead Norge AS. Tre togselskap var med i sluttfasen av konkurransen og det var små forskjeller mellom dem.
-
Dobbeldekkertog som midlertidig løsning på Østfoldbanen blir for dyrt
Jernbanedirektoratet har nå konkludert i spørsmålet om innleie av dobbeltdekkertog kunne være en midlertidig løsning for å gi bedre passasjerkapasitet på Østfoldbanen. Grundige undersøkelser viser at dette blir for kostbart som en midlertidig løsning.
-
-Et positivt jernbanebudsjett
- Regjeringens forslag til statsbudsjett betyr at handlingsprogrammet for jernbanesektoren i all hovedsak blir fulgt opp. Det er vi godt fornøyd med, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
-
Grenland har fått moderne jernbanesamband
Med åpninga av den nye banen frå Farriseidet i Larvik til Porsgrunn har Grenlandsregionen med sine 100.000 innbyggjarar fått moderne jernbanesamband med resten av Austlandet. Mange sto opp ekstra tidleg mandag 24.september for å bli med det første toget frå Skien klokka 04.07.
-
Buss og lokaltog forenes i Rogaland
Jernbanedirektoratet og Kolumbus har i dag inngått avtale om rute-, takst og billettsamarbeid i Rogaland. Avtalen sikrer en sømløs reise med buss og lokaltog i Rogaland med likt takst- og billettsystem, samt korresponderende avgangstider.
-
Follobanen får ny standard for mobilnett
Når Follobanen åpner vil mobil- og nettdekningen gjennom den nye 20 kilometer lange tunnelen være langt kraftigere enn på noen annen strekning. En avtale mellom Staten, Telenor og Telia sikrer den oppgraderte mobildekningen. Samtidig ber departementet om at bedre mobildekning også prioriteres på resten av jernbanenettet.
-
Ser på mulighetene for flere tog på Østfoldbanen
Uavhengig av utbyggingsprosjektene som pågår, vurderer nå Jernbanedirektoratet hvilke forbedringer i togtilbudet sør for Ski det er mulig å innføre på kort sikt. Flere konkrete tiltak er til vurdering.
-
Ulrikke er gjenom Ulriken
Tunnelboremaskinen Ulrikke kom tirsdag 29.august ut i dagen i Fløen i Bergen etter å ha bora ferdig den 7688 meter lange nye Ulrikstunnelen frå Arna. Dette er fyrste gong ein jernbanetunnel i Norge er bora med fullprofilboring, TBM.
-
330 tonn bru skiftet ut ved Egersund
Helgens operasjon med utskifting av bru og fjerning av jernbanefyllingen i Launessundet ved Egersund har gått etter planen, opplyser Bane NOR. Dermed åpnet Sørlandsbanen igjen som planlagt sent mandag kveld.
-
Store muligheter for mer gods på bane i Østfold
Næringslivet i Østfold består av både store industribedrifter og nasjonale engrosbedrifter med omfattende behov for transport. Daglig krysser 2700 lastebiler svenskegrensen ved Svinesund. En studie utført i regi av bedriftene i fylket viser at ved å slå sammen gods fra flere aktører kan mye av dette fraktes med jernbane.
-
Første tertialmøte med NSB
NSB nådde i første tertial de fastsatte målene i avtalen om offentlig kjøp av persontrafikk. 30.juni var det for første gang tertialmøte mellom Jernbanedirektoratet og NSB.
-
Eirik Kristoffersen ny museumsdirektør ved Norsk Jernbanemuseum
Eirik Kristoffersen er i dag tilsatt som museumsdirektør ved Norsk Jernbanemuseum i Hamar. Han kommer fra stillingen som avdelingsdirektør ved Museene i Akershus der han har hatt spesielt ansvar for Lommedalsbanen, Aurskog-Høland bygdetun og Urskog- Hølandsbanen, «Tertitten.»
-
Byvekstavtale for Bergen er signert
Byvekstavtalen for Bergen er nå signert og dermed er det klart for investeringar på 11 milliardar kroner fram til 2023. Avtala innebér sterk styring av arealbruken og partane har forplikta seg til at bilbruken ikke skal auke.
-
Sommertoget -et stort puslespill
I sommer tar NRK toget. I åtte sommeruker ruller sommertoget på de fleste av landets banestrekninger, Bak den store TV- og radiosatsingen ligger et enormt arbeid med viktige bidrag fra NSB, Bane NOR og Norske tog.
-
Jernbaneforum: Slik blir jernbanesatsingen
- Vi skal bruke 45 prosent mer på jernbane hvert år enn hva vi gjør i dag, opplyste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på årets største jernbanekonferanse, Jernbaneforum 2017.
-
Nasjonal standard for utdanning av lokomotivførere fastsatt
Jernbanedirektoratet har nå fastsatt standard for utdanning og sertifisering av førere av trekkraftkjøretøy på det nasjonale jernbanenettet.
-
Enighet om hovedrammene i NTP
Regjeringspartiene og støttepartiene presenterte 2.mars hovedresultatene av forhandlingene om kommende Nasjonal transportplan. Partiene er enige om å bruke i underkant av 1000 milliarder kroner på samferdselstiltak i perioden 2018-2029.
-
Vil nytte 400 millionar ekstra til fornying av jernbanen
Bane NOR vil etter avklaringar med Jernbanedirektoratet nytte 400 millionar ekstra til fornyingsarbeidet i 2017. Dermed vil over to milliardar kroner nyttast i 2017 til å betre standarden på jernbanenettet.
-
Gods: Auke i konteinartrafikken i 2016
507 000 konteinarar vart sendt med tog i 2016. Det utgjer ei auke i trafikken på 3,7 prosent, syner tal frå NHO Logistikk og transport. - Det er særleg positivt at jernbanens- og togoperatørane si målretta satsing nå gir resultat, seier Roger Kormeseth som arbeider i Jernbanedirektoratet for å få meir godstrafikk på jernbane.
-
Bymiljøavtale signert med Oslo og Akershus
Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet signerte 25.januar bymiljøavtalen for Oslo og Akershus. Avtalen innebærer både jernbaneinvesteringer, utbygging av Fornebubanen og en rekke andre tiltak med mål om at biltrafikken ikke skal vokse.
-
Bred støtte til Grenlandsbanen
Høringen om KVU Grenlandsbanen er nå behandlet og oppsummert. Gjennomgangen av uttalelsene viser at det er bred støtte til bygging av Grenlandsbanen og til den anbefalte løsningen.
-
Avtaler inngått mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR
Jernbanedirektoratet har nå inngått avtaler med Bane NOR om drift, vedlikehold og utvikling av jernbanens infrastruktur. Samtidig er det avtalt hvordan Bane NOR skal rapportere til direktoratet.
-
Tildelingsbrevet: 19,7 milliarder til jernbane i 2017
Jernbanedirektoratet har mottatt sitt første tildelingsbrev fra Samferdselsdepartementet. Jernbanedirektoratet skal bidra til at sektoren i større grad styres på effekter og mindre grad på tiltak.
-
Ny parsell på Vestfoldbanen tatt i bruk
Mandag 28. november ble den nye deltrekningen Holm - Holmestrand - Nykirke tatt i bruk på Vestfoldbanen. Et nytt viktig skritt i intercityutbyggingen er fullført.