Nasjonal transportplan betyr en betydelig satsing
- Regjeringen skal gjennomføre tidenes jernbanesatsing for å gjøre jernbanen mer attraktiv i hverdagen, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han presenterte regjeringens stortingsmelding om Nasjonal transportplan for perioden 2018 – 2029 onsdag 5.april.
Regjeringens planer innebærer flere avganger, kortere reisetid, bedre materiell, store investeringer og økt vedlikehold. - For å få flere reisende og økte godsvolumer skal vi styrke tilbudet betydelig, slik at vi kan forsterke den positive utviklingen vi har sett de siste årene, sa Solvik-Olsen.
Her er noen hovedpunkter
- Dobbeltsporutbyggingene til Tønsberg, Åkersvika ved Hamar og Seut ved Fredrikstad gjør det mulig med to tog i timen og opptil fire tog i timen i rushtidene fra 2024 Videre til Satpsborg i 2026.
- To avganger i timen i grunnrute mellom Oslo og Skien i 2032, og Oslo og Lillehammer og Halden i 2034
- Inntil 45 minutter kortere reisetider på intercitystrekningene når utbyggingen er ferdig
- Gradvis tilbudsforbedring etter hvert som delstrekninger blir bygd ut
- Ringeriksbanen får byggestart i 2021/22 og vil gi to avganger i timen fra Hønefoss ved åpning
- Ny jernbanetunnel gjennom Oslo er nødvendig for økt kapasitet og et robust tilbud. Kan stå ferdig rundt 2032
- Flere tiltak samles under betegnelsen «Rutemodell 2027» for å styrke togtilbudet i Oslo-området før ny Oslotunnel. Omfatter også tiltak på Vossebanen, Jærbanen og "Trønderbanen".
- Elektrifisering av "Trønderbanen" (Trondheim - Steinkjer) og Meråkerbanen
- Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal planlegges, kan stå ferdig 2035
- Doble togsett skal øke kapasiteten på Kongsvingerbanen
- Nye og lengre kryssingsspor på Kongsvinger- og Gjøvikbanen
Godstrafikken
Det legges opp til en sterkere satsing også på godstrafikken. I perioden er det foreslått 18 milliarder kroner til slike tiltak i en «godspakke». Her er noen av tiltakene:
- Elektrifisering av Solørbanen Kongsvinger – Elverum og Rørosbanen Hamar – Elverum
- Nye tilsvinger som forenkler togframføringen i Hokksund, Elverum og Kongsvinger
- Oppgradering av Alnabru godsterminal for bedre drift og effektivitet
- Oppstart for bygging av ny godsterminal på Torgård ved Trondheim
- Oppgraderingstiltak på en rekke godsterminaler
- Forlengelse av eksisterende og bygging av nye kryssingsspor på flere baner
Regjeringen legger også opp til å videreføre fornyelsen av det eksisterende jernbanenettet slik at det anslåtte etterslepet i vedlikeholdet reduseres fra 18 til 12 milliarder korner i perioden. Jernbanens signalsystemer skal også skiftes ut med det nye felles europeiske systemet ERTMS på hele jernbanettet innen 2032.
Lenke: Regjeringen.no