Den nye sammensetningen av jernbanen i Norge

I mai 2015 presenterte regjeringen en ny jernbanereform som et steg mot et bedre jernbanetilbud for passasjerer og godsnæringen. Nå som Jernbanedirektoratet har blitt virkelighet og flere nye selskaper er stiftet, ønsker vi å gi deg en oversikt over hvordan det hele er satt sammen.

Å holde i den langsiktige utviklingen av transporttilbudet på jernbane er det Jernbanedirektoratet som har ansvaret for. Vi har også ansvaret for å koordinere sektoren, inngå avtaler med Bane NOR SF om forvaltning og forbedring av jernbanenettet og inngå trafikkavtaler med persontrafikkoperatørene.

Hvilke aktører er involvert?

Samferdselsdepartementet har det overordnede (politiske) ansvaret for transportsektoren, og driver etatsstyring av Jernbanedirektoratet og virksomhetsstyring av :

  • Bane NOR SF
  • Norske Tog AS
  • Entur AS
  • Mantena AS

Samferdselsdepartementet ivaretar også statens eierskap av NSB AS, mens Næringsdepartementet ivaretar eierskapet til Flytoget AS.

Trafikkavtaler basert på konkurranse

Innføring av konkurranse om det beste tilbudet, betyr at forskjellige persontrafikkoperatører kan få ansvaret for persontrafikken på konkrete strekninger og linjer for perioder på 8 til 10 år. De første trafikkavtalene basert på denne type konkurranse har trafikkstart i desember 2018. I en overgangsfase har Jernbanedirektoratet inngått en direktekjøpsavtale med NSB AS om driften på strekninger som ennå ikke har vært konkurranseutsatt.
Godstrafikk på jernbane kjøres av forskjellige godstransportoperatører etter kommersielle prinsipper, og uten statlig støtte.

Infrastruktur og jernbaneeiendommer

I statsforetaket Bane NOR SF samles ansvaret for statlig jernbaneinfrastruktur og jernbaneeiendommer. Dette omfatter også ROM Eiendom, som tidligere var eid av NSB AS.

Bane NORs formål er å sørge for en tilgjengelig, effektiv og sikker jernbaneinfrastruktur og brukervennlige tjenester – inkludert utvikling av knutepunkter og godsterminaler.

Togmateriell, vedlikehold og togbilletter

Selskapet Norske Tog AS har overtatt eierskapet til NSBs tidligere togmateriell. Selskapet skal anskaffe, eie og forvalte togmateriell som kan leies av persontrafikkoperatører som har trafikkavtale med staten. Selskapet Entur AS er en nasjonal salgskanal for togbilletter. Selskapet vil også samle inn reisedata for all kollektivtransport i Norge, og tilby en felles oversikt over alle rutetider og holdeplasser for all kollektivtransport.
Selskapet Mantena AS tilbyr vedlikeholds- og verkstedtjenester for skinnegående materiell og annen virksomhet som står i naturlig sammenheng med dette. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag i et marked som er åpent for konkurranse.

Figuren viser ny struktur i jernbanesektoren.
Den nye strukturen i jernbanesektoren.