Årsrapport for Jernbanedirektoratet 2024
Jernbanen i Norge har aldri fraktet så mange passasjerer som i 2024, fremgår det av Jernbanedirektoratets årsrapport for 2024. Etter en årlig trafikkvekst på 2–3 prosent forut for koronapandemien, og et kraftig fall under pandemien, ser det nå ut til at vi er tilbake på vekstsporet.
– Trafikkutviklingen i 2024 er svært gledelig, men samtidig må vi erkjenne at forsinkelser og innstillinger har vært krevende for både passasjerer og næringsliv, sier Jernbanedirektør Knut Sletta.
Han understreker at bedre driftsstabilitet har vært og er direktoratets viktigste prioritet.
– Vi må gi passasjerene og næringslivet et mer pålitelig togtilbud. Høsten 2024 leverte direktoratet en rapport og en plan med 50 tiltak som vil gi bedre driftsstabilitet. Flere tiltak er iverksatt, og de første månedene av 2025 har vist en forbedring – selv om det fortsatt er utfordringer som vi i jernbanesektoren må løse i fellesskap, fortsetter jernbanedirektøren.

Direktoratet har, sammen med Bane NOR, lagt ned betydelig arbeid i å utarbeide en faglig anbefaling til prioriteringer i ny nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036.
– Jeg er veldig glad for at regjeringen valgte å lytte til våre råd, og prioritere drift, vedlikehold og fornyelse. Ved å ta vare på det vi har, kan vi redusere et vesentlig antall feil på infrastrukturen, fremholder Sletta, som også viser til at direktoratet i 2024 har fått på plass en gjennomføringsplan for NTP, og et risikostyringssystem for å identifisere, vurdere og håndtere forhold som truer prioriteringene og måloppnåelsen i NTP.