Jernbanedirektoratet Nyheter Klarere styring av nye tilbudsforbedringer

Klarere styring av nye tilbudsforbedringer

Jernbanedirektoratet har utviklet et styringsrammeverk som beskriver hvordan jernbanesektoren utvikler og gjennomfører tilbudsforbedringer på jernbanen. Rammeverket er utviklet sammen med Bane NOR og Norske tog.  

Målet med styringsrammeverket er å gjøre rolle- og ansvarsdelingen i sektoren klarere når det gjelder nye tilbudsforbedringer på jernbanen. Styringsrammeverket beskriver prosessen for hvordan en ny tilbudsforbedring blir til fra en idé oppstår og frem til vi kan realisere en effekt.

– Det er mange i samfunnet som gjerne vil vite hvem som bestemmer hva i prosessen fra et forslag til en tilbudsforbedring legges fram og til den blir realisert. Jernbanedirektoratet har sammen med Bane NOR og Norske tog forenklet og tydeliggjort denne prosessen. Nå blir det enklere å sette seg inn i ulike faser og beslutningspunkter i utviklingen av togtilbudet, forteller fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.

Styringsrammeverket omhandler kun tilbudsforbedringer som krever offentlig finansiering. Det beskriver i tillegg hvilke rammebetingelser som finnes og hvordan sektoren styrer en samlet portefølje av nye tilbudsforbedringer.

Marit RønningFoto: Kristian B. Helgeland
Fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.

Fakta om tilbudsforbedringer

  • En tilbudsforbedring er små og store endringer og forbedringer i togtilbudet for personer og gods.
  • Store forbedringer i togtilbudet skjer først og fremst gjennom realisering av effektpakker.
  • For å realisere store forbedringer, trengs flere innsatsfaktorer. De viktigste er infrastruktur, kjøretøy og kjøp av persontransport.
  • Til sammen vil disse gi en eller flere effekter for togtilbudet.
  • Alle aktørene i jernbanesektoren skal bidra til å realisere effektene.

Se oversikt over effektpakker og tilbudsforbedringer.

Les mer om styringsrammeverket