Nye lokaltog i Oslo-området blir forsinket
Jernbanedirektoratet har fått varsel om at leveransen av nye lokaltog til Oslo-regionen kan bli forsinket fra juni til desember 2026. Det betyr at lokaltogtilbudet må driftes med gamle tog en stund til.
Jernbanedirektoratet har etablert et prosjekt som sammen med Vy, Bane NOR og Norske tog jobber intensivt for å forlenge levetiden til de gamle togene og sørge for at flest mulig av togene vi har, til enhver tid er i trafikk. Et tiltak er blant annet å sørge for å redusere tiden togene står stille på verksted.
– Togene vi kjører i dag har for lengst passert sin levetid, og passasjerene på lokaltogene i Oslo-området har vært utrolig tålmodige mens vi venter på nye tog. Vi gjør nå alt vi kan for å redusere konsekvensene av forsinkelsen og levere et godt togtilbud til passasjerene, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.
Lokaltogene i Oslo-området omfatter L1, som går mellom Spikkestad og Lillestrøm, og L2, som går mellom Ski og Stabekk. Det er rundt 50 000 reisende på disse to strekningene daglig.
– Vår prioritet nå, er å holde de gamle togene i god drift fram til nye tog er på plass. Samtidig vil det dessverre være en høyere risiko for forsinkelser med de gamle togene, sier Rønning.
Njål SvingheimFakta om saken
- I 2022 inngikk Norske Tog en avtale om å kjøpe 36 lokaltog av det franske selskapet Alstom. Disse skal erstatte de gamle lokaltogene i Oslo-området.
- De nye togene skulle etter planen settes i trafikk i juni 2026.
- Alstom har varslet om en risiko for at de nye lokaltogene blir forsinket med opptil sju måneder.
- En forsinkelse av de nye lokaltogene betyr at de gamle lokaltogene må holdes i trafikk lengre enn planlagt.
- Norske Tog forhandler med Alstom for å få fortgang i leveransen.
- Jernbanedirektoratet har etablert et samarbeid med Bane NOR, Vy og Norske tog, som jobber intensivt med å gjennomføre tiltak slik at de gamle togene kan kjøre lengre enn planlagt og redusere negative konsekvenser for passasjerene.
Les mer om togmateriellet
Om jernbanesektoren
Jernbanesektoren har flere aktører som sammen jobber for å levere et godt transporttilbud til passasjerene.
- Det trengs tre hovedfaktorer for å levere et togtilbud: infrastruktur, tog og togselskaper til å kjøre togene. I tillegg trengs det digitale tjenester for å planlegge reisen og kjøpe billetter.
- Jernbanedirektoratet ivaretar den strategiske og helhetlige koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren, og inngår avtaler med Bane NOR, Entur, Norske tog og togselskapene. Direktoratet inngår også avtaler om felles priser og takstsoner med fylkeskommunene, som eier kollektivselskapene
- Bane NOR har ansvar for å drifte og utvikle den fysiske infrastrukturen for jernbanen og leier ut plass på sporet til person- og godstog.
- Norske Tog kjøper inn, eier og forvalter togene på vegne av staten. De leier ut togene til togselskapene.
- Togselskapene kjører togene etter avtale med Jernbanedirektoratet. I Norge er det tre selskaper som har trafikkavtale: Vy, GoAhead og SJ Norge. Det er Vy som kjører lokal- og regiontogene på Østlandet.