Jernbanedirektoratet Utredninger Kollektivstudie for Østlandet
Passasjertallene på Østlandet er nå tilbake til nivået fra før pandemien, og faktisk litt høyere.

Kollektivstudie for Østlandet

Kollektivstudien for Østlandet skal lede til en strategi for lokal- og regiontogmarkedet på Østlandet i et 2050-perspektiv, inklusiv kollektivtransport som har en grenseflate mot jernbanen. Strategien er avgrenset til jernbanens markedsområde på Østlandet.

Foto: Njål Svingheim

Om utredningen

  • Jernbanedirektoratet skal utarbeide en kollektivstudie for Østlandet som skal være et beslutningsgrunnlag for neste Nasjonal transportplan (NTP).
  • Direktoratet får bistand fra en referansegruppe bestående av syv fylkeskommuner på Østlandet inkludert deres kollektivselskaper/Ruter, Bane NOR, Vy og Statens vegvesen.
  • Utredningen skal leveres Samferdselsdepartementet april 2026.

Hva er bakgrunnen?

Det er behov for en oppdatert og langsiktig strategi for jernbanen. NTPs tidsperspektiv på 12 år er relativt kort, sett opp imot lange ledetider fra planoppstart til ferdig jernbane. I tillegg er samfunnet nå i store endringer som gjør at vi må oppdatere dagens planer og strategier.

Hva utreder vi?

I kollektivstuden skal vi se langt frem i tid, mot planoppstart 2050, og som kan bety ferdig anlegg kanskje ytterligere 10 år senere.

Strategien er avgrenset til jernbanens markedsområde på Østlandet. Det vil si innenfor

  • ytre Intercity-område (Lillehammer, Skien, Halden)
  • øvrige banestrekninger
    • Kongsvingerbanen
    • Gjøvikbanen
    • Hovedbanen
    • Gardermobanen
    • Drammenbanen
    • Askerbanen
    • Spikkestadbanen
    • Sørlandsbanen til Kongsberg
  • Vi vil også vurdere behov for nye banestrekninger.

Det viktigste målet er å omstille til et lavutslippssamfunnet, og gjennom kollektivstudien skal vi finne ut hvor mye jernbanen kan bidra med omstillingen ved å forbedre togtilbudet.  

Andre deler av samfunnet må også bidra. For eksempel ved at kommunenes arealstrategi bygger opp rundt økt bruk av kollektivknutepunktene til bussmating og tog, samtidig som parallellkjøring med buss og bilbruk reduseres. Vi ser også på andre virkemidler som kanskje ikke koster så mye å innføre (bilrestriksjoner og enklere / mer rettferdige billetter), men som likevel kan bidra mye til økt bruk av kollektivtransport.

Hvordan utreder vi?

I kollektivstudien ser vi på dagens utfordringer og hvilket transportbehov vi antar vil oppstå i 2050. Vi bruker blant annet scenariometodikk for å ivarta usikkerhet om fremtiden, og ser på medium og høy etterspørsel i 2050, avhengig av hvordan samfunnet utvikler seg. Vi beregner hvor mange reisende som må overføres til kollektiv for å oppnå nullvekst i første omgang, og senere nå målet om lavutslippssamfunnet på Østlandet. Deretter vurderer vi behov for tiltak i henhold til målstyringsmetodikk.

Tilbudskonseptene setter vi opp for å kunne ta med alle reisende i medium og høy etterspørsel. Deretter beregner vi nødvendige tiltak i de to tilbudskonseptene, og hva disse koster. Det som koster mest, er nye dobbeltsporparseller. Vi beregner både samfunnsøkonomisk lønnsomhet og vurderer måloppnåelse der det er vanskelig å prissette samfunnsnytten.

I studien konsentrerer vi oss om de største reisestrømmene innenfor markedssegmentet for lokale- og regionalreiser med jernbane, det vil si reiser inn og ut av Oslo sentrum.

Basert på dette anbefaler vi en strategi for jernbanen på Østlandet frem mot 2050 inklusive anbefalt videre utredningsarbeid. Denne sender vi på høring til alle medvirkende parter.

Tidsplan for utredningen

Fase 3
Pågår

Virkningsanalyser

August 2025–oktober 2025

I fase 3 utarbeider vi kostnadsestimater av tiltaksforslagene, og vi leverer samfunnsøkonomiske analyser.

Tilknyttede utredninger

Kollektivstudien for Østlandet er én av tre strategier til neste Nasjonal transportplan som skal vise sammenhenger i utviklingen av jernbanen for å sikre helheten i sektoren. De tre strategiene skal sees i sammenheng, og skal bygge på samme grunnlagsdata. Les mer om de andre utredningene:

Kontaktperson for kollektivstudien

Ida Bøe

Ida Bøe

Les nyhetssak

Godstog, passasjerer på Oslo S og fjerntog på Sørlandsbanen

Skal anbefale et helhetlig jernbanetilbud mot 2050

Hvordan blir jernbanetilbudet fram mot 2050? Det skal Jernbanedirektoratet utrede gjennom tre strategier som omhandler markedsområdene godstog, fjerntog og region- og lokaltog på Østlandet.