Fjerntogstrategi

Fjerntogstrategien skal gi retning for utviklingen av tilbudet for lange togreiser både nasjonalt og med grensekryssende tog i et 2050-perspektiv. Strategien omfatter de fire nasjonale fjerntogstrekningene og de fire grensekryssende banestrekningene.

Foto: Njål Svingheim

Om utredningen

  • Jernbanedirektoratet skal utarbeide en ny fjerntogstrategi som skal være et beslutningsgrunnlag for neste Nasjonal transportplan (NTP).
  • Fjerntogstrategien skal inngå i strategien for jernbanen mot 2050.
  • Utredningen skal leveres Samferdselsdepartementet april 2026.

Hva er bakgrunnen?

Behovet for en ny fjerntogstrategi ble adressert i inneværende NTPs jernbanestrategi mot 2050. Det er en stor interesse i markedet for et bedre dag-, natt- og grensekryssende fjerntogtilbud. Overføring av reiser fra fly til tog er også et av tiltakene som inngår i omstillingen til lavutslippssamfunnet. For å nå klimamålene og skape omstilling må vi utvikle fjerntogtilbudet. Gjennom strategiarbeidet har vi en ambisjon om å etablere et kunnskapsgrunnlag som legger til rette for å etablere effektpakker for utvikling av et bedre fjerntogtilbud som bidrar til denne omstillingen.

Hva utreder vi?

Strategiarbeidet skal identifisere hva som skal til for å kunne tilby et kundeorientert og pålitelig fjerntogtilbud som bidrar til omstilling. Strategien omfatter

  • de fire nasjonale fjerntogstrekningene
    • Bergen–Oslo
    • Stavanger–Oslo
    • Trondheim–Oslo
    • Bodø–Trondheim
  • de fire grensekryssende banestrekningene
    • Oftotbanen
    • Meråkerbanen
    • Kongsvingerbanen
    • Østfoldbanen

Fjerntogtilbudet i dag treffer i størst grad fritidsreiser. For å være attraktiv for andre reiseformål eller reisende som i dag ikke velger toget, viser analyser fra Transportøkonomisk institutt at redusert reisetid er et sentralt virkemiddel. Redusert reisetid er kostbart og krevende å få til. Strategien må derfor også kartlegge alle aktuelle tiltak og virkemidler som kan bidra til at en økt andel av de reisende velger tog på de lange reisene.

Analysene så langt viser at betydelig redusert reisetid vil kreve store investeringer i ny infrastruktur. På den andre siden er det behov for relativt små investeringer for å etablere tilstrekkelig ombordkapasitet som åpner for en reduksjon i flytrafikken.

Hvordan utreder vi?

I strategiarbeidet vil vi kombinere tiltak for et mer kundeorientert tilbud med anbefalinger om hvilke infrastrukturinvesteringer vi mener bør prioriteres for å styrke fjerntogets konkurransekraft. Et viktig grunnlag for analysen blir transportmodellberegninger av både redusert reisetid, økt ombordkapasitet og de kartlagte tiltakene som er mulig å verdsette. Gjennom transportmodellberegninger vil vi også vise hvordan vi kan bruke prisvirkemidler for å påvirke konkurranseflaten mellom tog og fly.  

Tidsplan for utredningen

Fase 3
Pågår

Virkningsanalyser

August 2025–oktober 2025

Kostnadsestimater for tiltak, samfunnsøkonomisk analyse med transportanalyse, andre prissatte og ikke-prissatte virkninger samt vurdering av måloppnåelse.

Tilknyttede utredninger

Fjerntogstrategien er én av tre strategier til neste Nasjonal transportplan som skal vise sammenhenger i utviklingen av jernbanen for å sikre helheten i sektoren. De tre strategiene skal sees i sammenheng, og skal bygge på samme grunnlagsdata. Les mer om de andre utredningene:

Kontaktperson for fjerntogstrategien

Cecilie Bjørlykke

Cecilie Bjørlykke

Les nyhetssak

Godstog, passasjerer på Oslo S og fjerntog på Sørlandsbanen

Skal anbefale et helhetlig jernbanetilbud mot 2050

Hvordan blir jernbanetilbudet fram mot 2050? Det skal Jernbanedirektoratet utrede gjennom tre strategier som omhandler markedsområdene godstog, fjerntog og region- og lokaltog på Østlandet.