Her lærer Hanne (26) noe nytt hver dag
For Hanne Disch Kihle, som er kastet fersk inn i tøffe byggelederoppgaver på Eidsvoll, kjennes det godt å ha veteranen John Sæther som mentor.
26 år gamle Disch Kihle fikk trainee-stilling i Bane NOR allerede før hun hadde fullført mastergraden i miljøfysikk og fornybar energi ved NMBU i Ås. For en som er opptatt av miljø og bærekraftige løsninger, var valget av arbeidsgiver enkelt. – Jernbanen er det mest framtidsrettede transportmiddelet. Vi var mange på studiet som søkte oss hit, forteller hun da vi møter henne ved Bane NORs anleggsrigg ved Eidsvoll stasjon.
Matjord er kjempeviktig. Her har hun siden november i fjor vært byggeleder for matjordkontrakten på Venjar-Eidsvoll-Langset-utbyggingen, som skal sørge for at det går dobbeltspor fra Oslo S helt til Espa i 2023. Topplaget – de 30 øverste centimeterne – er blitt fjernet i en ti kilometers strekning og lagret i ranker langs sporet. Når prosjektet er ferdig, skal denne fine matjorden tilbakeføres til åkrene. – Matjord er jo en kjempeviktig ressurs, derfor er det avgjørende at vi tar vare på den, forklarer hun. I tillegg er store mengder dypereliggende jord deponert i raviner. Når toppjorden legges oppå disse, blir også de omskapt til fine, nye åkre og beiteområder.
Jeg gleder meg til alt er ferdig, til å kunne si: «Denne bygde jeg!»
Hanne Disch Kihle, trainee i Bane NOR
Godt samarbeid. Men inntil det skjer, skal Disch Kihle være byggeleder for fundament og føringsveier. Hun skal passe på at de tusenvis av kablene som vi aldri ser, er på riktig plass. Til hjelp i dette kompliserte arbeidet har hun John Sæther. En 72-åring med erfaring fra kjempeprosjekter som dobbeltsporet Ski-Moss, stasjonene på Nationaltheatret, Lysaker og Asker, Gardermobanen og fellesprosjektet Langset-Kleverud.
Han synes det har vært en fornøyelse å jobbe med Disch Kihle. – Hun er så lett å samarbeide med, er så interessert, tar alt så lett og går 100 prosent inn for oppgavene. Dagene kan bli lange, men hun mukker aldri, sier han. Rosen gjengjeldes fra Hanne. – Det har vært ekstremt bra å ha John som mentor. Jeg lærer noe nytt hver dag, kan spørre ham om hva som helst, opplever aldri at han synes spørsmålene mine er dumme, forteller hun.
Fra teori til praksis. I det hele tatt har Disch Kihles møte med arbeidslivet vært en fest. – Dette er min første ordentlige jobb. Jeg kommer rett fra skolebenken, der alt var teori. Å få være med på et så stort prosjekt fra A til Å, se at noe faktisk blir bygget, at planene virkeliggjøres i konkrete, fysiske ting, og å ta raske avgjørelser når noe dukker opp underveis, er utrolig gøy. Jeg gleder meg til alt er ferdig, til å kunne si: «Denne bygde jeg» Og så er det et ekstremt samhold i den tverrfaglige gruppen, skryter Disch Kihle.
Venjar – Langset
Lengde dobbeltspor: 13 km
Ferdig: 2023
I 2023 skal det være bygd sammenhengende dobbeltspor mellom Venjar og Langset ved Minnesund. I 2026 skal det være forlenget til Åkersvika sør for Hamar. Reisetiden fra Hamar til Oslo er beregnet til 55 minutter når byggingen er ferdig.
Trykk her for å lese mer om byggestartenGir noe videre. – Sånn er det jo i prosjekter: Vi jobber sammen mot et felles mål, utveksler kunnskap og erfaringer, og det er kjempekoselig å få gitt noe videre, sier Sæther, som pensjonerer seg til sommeren etter å ha jobbet med prosjekter i jernbanen siden 1991. Mens han skal bruke pensjonisttilværelsen til å fiske, gleder Disch Kihle seg til en forhåpentlig lang karriere hos Bane NOR. – Jeg er fra Hønefoss, så det ville ikke vært meg imot å bli med på å bygge Ringeriksbanen når vi er ferdige her, slutter hun.