Alnabruterminalen – utredning fase 2
I utredningen anbefaler Jernbanedirektorateten en videre utvikling og modernisering av Alnabru godsterminal etter en trinnvis modell. Dermed kan det hentes ut gevinster i form mer rasjonell drift og økt kapasitet etter hvert som trinnene gjennomføres. Når de ulike trinnene er fullført, er terminalen i stand til å håndtere en dobling i godstrafikken.
Om utredningen
- Utredningen er gjennomført etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
- Utredningen om Alnabru fase 2 skal anbefale et konsept for fremtidig utvikling av Alnabruterminalen
frem mot 2060. - Videre skal utredningen vise om konseptet kan realiseres uten uforholdsmessig store negative konsekvenser for brukerne, og innebære en effektiv og lavere investering enn for løsningen i byggetrinn 1 i hovedplan fra 2011.
- Utredningen ble levert mars 2019.
- Utredningen er gjennomført med samme metodikk som en konseptvalgutredning (KVU).
Det er gjort vurderinger av en flere mulige måter å utvikle landets største godsterminal på. I forhold til hva som har vært framme i debatten tidligere, er den nye anbefalingen mer beskjeden med hensyn til kostander og omfang. Likevel mener Jernbanedirektoratet at vi med dette forslaget setter terminalen i stand til å ta imot en stor overføring av godstrafikk fra veg til bane i tråd med rikspolitiske målsettinger.
Fullt utbygget etter det anbefalte «3.7-alternativet» kommer en modernisert og oppgradert terminal på 6,8 milliarder 2016-kroner. Jernbanedirektoratet anbefaler altså en trinnvis utvikling av terminalen slik at effektene kan tas ut etter hvert samtidig som investeringskostnadene spres over flere år.
Jernbanedirektoratet går inn for at en i videre planarbeid fokuserer på mulige byggetrinn som kan fungere som permanent løsning eller steg på veien mot det anbefalte alternativet.
Investeringene i det anbefalte 3.7-alternativet blir samfunnsøkonomisk lønnsomme dersom de kombineres med en forlengelse av kryssingsspor slik at toglengder på 600 meter kan gjennomføres i tråd men ønsker fra godsselskaper og næringslivet.
Dagens godsterminal på Alnabru er i stort behov for oppgradering og bedre tilrettelegging for å håndtere kombitrafikk.
Last ned rapport og vedlegg
Fant du det du lette etter?
Takk for din tilbakemelding!
Takk for din tilbakemelding!
Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.