Bane NOR Eiendom legger opp til en kraftig utvikling og modernisering av Oslo S og området rundt stasjonen. Stasjonen skal forbedres som knutepunkt med bedre tilgjengelighet og service.
Bane NOR vil samle 1200 av sine ansatte i et nytt kontorbygg like ved Oslo S. Bygget er klart for innflytting fra årsskiftet 2018/2019.
En ny reiseplanlegger samler all informasjon om kollektivtrafikk på ett sted. Entur AS jobber for å inkludere alle billettkjøp i sin app i løpet av 2019.
Som ny sjef for utbyggingen av Follobanen måtte Per David Borenstein heve en kontrakt med en entreprenør. Men sånt skremmer ikke denne karen …
Når de første godstogene bakker fra Heimdal stasjon og inn på Heggstadmoen godsterminal 1. juni, blir det en litt bedre konkurransesituasjon for gods på jernbane mellom Oslo og Trondheim. Det er på tide.
Den over to kilometer lange Eidangertunnelen i Porsgrunn nærmer seg ferdigstillelse.
Bane NOR gjennomfører noen av Norges mest spennende digitaliseringsprosjekter.
Skeptikere og teknologivegrere anbefales en tur med lokfører Morten Eriksen og ERTMS-toget på Østre linje. Barnesykdommene er kurert og fremtidstoget fra Oslo S tur retur indre Østfold ankommer samtlige stoppesteder i rute.
Jernbanen i Norge er nå er inne i en periode med storstilt fornyelse av togparken.
Norsk jernbane skal bli en av de fremste i verden på digitalisering. I løpet av våren har Bane NOR tildelt tre teknologikontrakter på til sammen 10 milliarder kroner.
Posten og Bring sender 80 prosent av godset mellom de store norske byene med tog. Leder for linjetrafikken, Inge Seljeset, mener konkurransen mellom togselskapene har vært avgjørende for å kunne opprettholde den høye andelen på jernbane.
Hver natt ruller fem lange kombitog inn på Ofotbanen og Nordlandsbanen. Det meste av vareforsyningen nordover går på skinner. Sørover sendes stadig mer sjømat fra en næring i kraftig vekst. Nå utredes Nord-Norgebanen igjen, og engasjementet i landsdelen er stort.