Raumabanen 100 år
I år er det 100 år siden Raumabanen ble åpnet. Den 114 kilometer lange banen knytter Møre og Romsdal til jernbanenettet og er fortsatt en viktig transportåre for folk og gods. 20. september ble hundreåringen feiret med jubileumstog og folkefest på stasjonene.
29. november er det hundre år siden Kong Haakon VII foretok den offisielle åpningen av Raumabanen. Feiringen av hundreåringen skjedde i regi av Bane NOR og Jernbanedirektoratet. Den ble lagt til september, og skjedde i et strålende høstvær. På stasjonene Dombås, Bjorli, Verma og i Åndalsnes var det lagt opp til både folkefest og taler der banens historie og framtid ble belyst.
Viktig i 100 år
– Raumabanen har alltid vært viktig for både landet og distriktet den går gjennom, og sånn er det fortsatt, sa jernbanedirektør Knut Sletta. – Det er flott å se det store engasjementet fra kommuner og innbyggere, det viser hvilken betydning Raumabanen har for lokalsamfunnet og næringslivet i regionen også i dag, sa konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.
En av verdens vakreste
Raumabanen er flere ganger kåret til en av verdens vakreste vakreste togreiser der den slynger seg ned fra fjellbygdene i Lesja, gjennom vendetunnel og over steinhvelvsbruer før den fortsetter ut mot Romsdalsfjorden under Trollveggen og Romsdalshorn. I tillegg til rutetrafikken, her det jevnlig gått turisttog på banen. Nå blåses det nytt liv i dette med etableringen av Golden Train.
Folkefest
På stasjonene Bjorli og Verma var det blant annet oppleve dans og sang fra kulturskolene, BlimE-dansen, demonstrasjon av arbeidsverktøy, historiske innslag og kortreist mat fra bygdekvinnelag. På Bjorli stasjon var det også konsert med Synne Vo, som lot de fremmøtte barna komme opp på scenen sammen med seg for å synge «Heime».
På Verma stasjon la statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Kroglund, ned krans ved Kongebautaen. Jernbanedirektør Knut Sletta la ned krans ved minnesteinen over de som omkom under byggingen av banen.
Togets endestasjon var i Åndalsnes, og her fortsatte programmet utover ettermiddagen med taler, historier og underholdning. Ungdomsrådsledere, togselskap, ordførere og vertskap fortalte hvordan de ser for seg Raumabanens utvikling fremover, som et oppspill til kommunenes næringsseminar om Raumabanen lørdag morgen.
Ser framover
Bane NOR signaliserte at rassikring og godt vedlikehold blir den viktigste oppgaven for deres del på Raumabanen på kort sikt. Jernbanedirektoratet vil satse på Raumabanen som en viktig del av Dovrebanens trafikkgrunnlag også framover. Samtidig ble det understreket av godstrafikken er en viktig del av banens trafikkgrunnlag. På litt lengre sikt blir nytt signalsystem ERTMS og valg av løsning for null-utslipp viktige for Raumabanens utvikling.
Fakta Raumabanen
Bemannede stasjoner for trafikkavviklingen: Dombås, Bjorli og Åndalsnes. (Lesja, Verma og Marstein kan også bemannes for togkryssing ved behov).
Stortingsvedtak: 9/7 1908, åpnet av HM Kong Haakon 7. 29/11 – 1924
Banens lengde: 114,2 kilometer
Partiet ved Verma: Banen skifter retning to ganger pga høydeforskjellen
Stasjoner i dag: Lesja, Lesjaverk, Bjorli, Åndalsnes
Tunneler: 5 stk, Stavem vendetunnel lengst: 1400 m lang
Steinhvelvsbruer: Tre store: Jora, landets største steinhvelvbru, 85 m lengde Stuguflåten, 54 m
Kylling, 77m, bringer banen over på motsatt side av dalen
Trafikk: Gjennomgående fjerntog Oslo–Åndalsnes til 2000, også nattog.
Persontrafikk i dag: Fire togpar på hverdager, forbindelse til Dovrebanen på Dombås, operatør SJ Norge. Turisttog: Golden Train
Godstrafikk i dag: Ett tog i hver retning/døgn. Operatør: OnRail