Posten og Bring sender 80 prosent av godset mellom de store norske byene med tog. Leder for linjetrafikken, Inge Seljeset, mener konkurransen mellom togselskapene har vært avgjørende for å kunne opprettholde den høye andelen på jernbane.
Hver natt ruller fem lange kombitog inn på Ofotbanen og Nordlandsbanen. Det meste av vareforsyningen nordover går på skinner. Sørover sendes stadig mer sjømat fra en næring i kraftig vekst. Nå utredes Nord-Norgebanen igjen, og engasjementet i landsdelen er stort.
En over 800 meter lang ny tunnel gir økt kapasitet og bedre punktlighet på Ofotbanen. Enda et nytt kryssingsspor – på Djupvik mellom Narvik og Straumsnes stasjoner – er nå ferdig.
I starten het den Vestlandsbanen, men navnet Sørlandsbanen var godt innarbeidet da hele strekningen fra Oslo til Stavanger ble åpnet i 1944. Først på 1950-tallet var siste del av smalsportraseen på Jæren fullstendig modernisert og forsterket.
Den internasjonale godstrafikken har levd en litt tilbaketrukket tilværelse. Det må det bli en slutt på. I desember gikk første tog på den nye godskorridoren fra Norge til Italia – og flere internasjonale tog vil det forhåpentligvis bli i årene fremover.
Larvik havn satser på jernbane med ny terminal som skal stå ferdig tidlig neste år. – Vi vet at markedet er der, sier havnedirektøren og markedssjefen. De er overbevist om at havn og bane hører sammen i framtidas gods-Norge.