Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge om å drifte Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Trønderbanen i to år fra desember 2028.
I ruteplanen for 2026 får Svingen stasjon færre stopp på linje R14 på Kongsvingerbanen enn i 2025. Endringen gjøres for å bedre punktligheten på Kongsvingerbanen.
Jernbanedirektoratet har besluttet å ikke gjennomføre offentlig kjøp av drift på Flåmsbana når dagens avtale med Vy utløper i desember 2027. Det betyr at det blir kommersiell drift på den populære banestrekningen.
Trafikverket i Sverige har besluttet at det fra 13. april 2026 skal gå ett tog hver vei mellom Stockholm og Narvik, mot to i dag.
Et ekstra togstopp på Brakerøya kan medføre flere forsinkelser og følgefeil på jernbanen slik det er i dag. Når flytogets ruter blir innlemmet i en felles rutemodell for Østlandet om drøyt to år, gir det helt andre muligheter. Da vil forholdene ligge bedre til rette for flere togstopp på Brakerøya.
Fungerende jernbanedirektør Marit Rønning mener samarbeid og koordinering er viktig for jernbanesektoren, og svarer her på kritikken fra to tidligere konsernsjefer i Bane NOR.
Jernbanedirektoratet har fått varsel om at leveransen av nye lokaltog til Oslo-regionen kan bli forsinket fra juni til desember 2026. Det betyr at lokaltogtilbudet må driftes med gamle tog en stund til.
Anne Iren Fagerbakke er tilsett som ny direktør for Jernbanedirektoratet. Stillinga er eit åremål på seks år. Fagerbakke kjem frå stillinga som direktør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune.
Jernbanedirektoratet har besluttet at dagens togtilbud med SJ Norge fortsetter som planlagt mot 2028 etter elektrifiseringen av Meråkerbanen er ferdig vinteren 2025. Det skal nå benyttes bimodale tog på strekningen.
I 2025 har aktørene i jernbanesektoren arbeidet med 50 tiltak for å bedre driftsstabiliteten på jernbanen. Punktligheten har bedret seg noe sammenlignet med i fjor. – Vi ser effekt av flere av tiltakene som er gjennomført, sier avdelingsdirektør Solveig Paule i Jernbanedirektoratet.
Ofotbanen og Malmbanan går gjennom arktiske strøk med svært barske værforhold. Nå tester man fremtidens jernbaneteknologi på strekningen.
I tråd med Jernbanedirektoratet sine faglege råd, foreslår regjeringa å auke løyvinga til vedlikehald og fornying med éin milliard kroner neste år. Den auka satsinga er heilt nødvendig for å kunne tilby passasjerane og godsselskapa ein meir driftssikker jernbane.