Ofotbanen og Malmbanan går gjennom arktiske strøk med svært barske værforhold. Nå tester man fremtidens jernbaneteknologi på strekningen.
I tråd med Jernbanedirektoratet sine faglege råd, foreslår regjeringa å auke løyvinga til vedlikehald og fornying med éin milliard kroner neste år. Den auka satsinga er heilt nødvendig for å kunne tilby passasjerane og godsselskapa ein meir driftssikker jernbane.
Etter jordraset i Levanger i august har Nordlandsbanen vært stengt for gjennomgående trafikk. Nå etableres en midlertidig løsning for vedlikehold av togmateriell nord for bruddet.
Jernbanedirektoratet har utviklet et styringsrammeverk som beskriver hvordan jernbanesektoren utvikler og gjennomfører tilbudsforbedringer på jernbanen. Rammeverket er utviklet sammen med Bane NOR og Norske tog.
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
Hvordan blir jernbanetilbudet fram mot 2050? Det skal Jernbanedirektoratet utrede gjennom tre strategier som omhandler markedsområdene godstog, fjerntog og region- og lokaltog på Østlandet.
Jernbanedirektoratet arrangerer fire seminarer på Arendalsuka 13. og 14. august. Kollektivstudie, utviklingen av fremtidens togtilbud, jernbanens rolle i sivil og militær beredskap og digitale tjenester for sømløse reiser er temaene vi tar opp.
Knut Sletta har sagt opp stillingen som leder av Jernbanedirektoratet for å starte i en ny jobb lokalt på Hadeland. Han jobber ut oppsigelsestiden, som er til 30. september.
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene er mer fornøyde enn sist kvartal. Undersøkelsen viser også at de som reiser med fjerntog er mer fornøyde med kvalitet og pris enn de som reiser med lokal- og regionaltog.
Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet mandat til å inngå ein kortsiktig, midlertidig trafikkavtale for Trafikkpakke 1 Sør. Her kan du lese grunngivinga til direktedelinga.
Tilgang til verkstadar og utvikling av desse er nødvendig for å ha eit godt og sikkert togtilbod. Jernbanedirektoratet skal difor utarbeide ein plan over nasjonale verkstadbehov slik at vi sikrar at vi har nok kapasitet i sektoren.