Investering i jernbanen virker
Etter snart et år med full drift gjennom Blixtunnelen, kan man slå fast at det går atskillig bedre på Østfoldbanens vestre linje. Punktligheten er god, og større kapasitet smitter også over på andre linjer.
Den nye Follobanen med dobbeltspor har kortet ned reisetiden betydelig, og ført til at hele Østfoldbanen er mer robust.
– Vi ser at investeringer på jernbanen gir resultater som kommer kundene til gode. Driftsstabiliteten på Østfoldbanens vestre linje er vesentlig bedre etter at tunnelen åpnet for fullt fra og med desember 2024. Det viser at investeringer i jernbanen gir gode resultater, og vil øke tilliten til norsk jernbane. Driftsstabiliteten har også påvirket østre linje positivt. Det er viktig for kundene at driften er stabil, og at togene kommer og går når de skal, kommenterer Margareth Norby-Kringli, regiondirektør for Vy tog Øst.
Østfoldbanen tåler mer enn før
Det er stor sammenheng mellom infrastruktur og driftsstabilitet.
– Driftsstabilitet får vi når alt går som det skal. Ny linje på Follobanen gir ny kapasitet, togene går ikke så tett som før. Da blir det også mer robust mot mindre avvik. Punktligheten har normalt et avvik på en-to prosentpoeng. Normalnivået bør være så høyt at vi tåler de små variasjonene, påpeker Iver Wien i seksjonen for strategi og portefølje i Jernbanedirektoratet.
Punktligheten er spesielt god der man kjører med ny infrastruktur som på Follobanen.
Foto: Oslo fotoDet samme har skjedd på strekningen mellom Bergen og Arna. I Jernbanedirektoratets rapport fra andre tertial kan vi lese at alle Østfoldbanens linjer ligger over 90-prosentsmålet for punktlighet
– Lokaltoget til Ski nyter også godt av Blixtunnelen, fordi det er bedre plass på den gamle banen der lokaltoget går, kommenterer Wien.
Tar grep for bedre driftsstabilitet
Bane NOR har tatt en rekke grep for å styrke driftsstabiliteten på jernbanen, og det handler ikke bare om ny eller oppgradert infrastruktur. For eksempel er flere tiltak gjennomført for å bedre vinterberedskapen og vedlikeholdskapasiteten har økt. Det er også gjort andre ting for å øke kundetilfredsheten, som fysisk tilrettelegging for alternativ transport ved flere stasjoner, og bedre sanntidsinformasjon til de reisende.
Det er i tillegg en hel del tiltak som pågår, for å gjøre både infrastrukturen mer robust og trafikkstyringen mer effektiv. På sikt vil også nye tog, dobbeltspor mellom Drammen og Tønsberg og mellom Oslo og Hamar, gjøre mye for driftsstabiliteten.
Fornøyd med NTP-prioritering
Foto: Anne Wennberg– Med en gammel infrastruktur er vi glade for at drift, fornyelse og vedlikehold er prioritert i Nasjonal transportplan i årene som kommer. Det er viktig å vedlikeholde den infrastrukturen vi har. Selv om det er kjedelig for kundene når banen er stengt for vedlikehold, gir det gevinster på lang sikt, sier Nordby-Kringli.
Jobbingen med ny mottaksbase for fjerntogene på Sundland verksted i Drammen er utfordrende for Vy nå. Verkstedkapasiteten er midlertidig mindre. Flirt-togene på Follobanen må noen ganger kjøres med enkelt togsett i stedet for dobbelt, og da blir det fullt på toget.
– Men vi samarbeider godt for å få tilbudet best mulig, til tross for jobbingen på Sundland. Vi skulle ønske vi hadde hatt bedre kapasitet på verkstedene, men arbeidet med å få det til er i gang. Vi har et konstruktivt samarbeid med Jernbanedirektoratet og Bane NOR, avslutter Margareth Norby-Kringli.
Les mer om hvordan jernbanesektoren jobber med driftsstabilitet:


