Hva må til for å få like god mobil-dekning på toget som i bilen? En ny rapport viser at prisen for god mobil- og nettforbindelse rundt og mellom de fire største byene i Norge er tre milliarder kroner.
Ved å utnytte ny teknologi kan Bane NOR spare store beløp og bedre sikkerheten på norsk jernbane. Sivilingeniør-studentene Håkon, Kristoffer og Mathias høstet jubel da de presenterte sine kreative løsninger på NTNU nylig.
Nordlandsbanen: – Nei, f…, der har vi ei simle! utbryter lokfører Arve Foss, drar på bremsen og tuter hektisk. Vi har akkurat rundet en kurve, farten nærmer seg 100 km/t og i sporet 50 meter foran oss står en simle urørlig.
Norsk Jernbaneskole bruker ikke bare avanserte simulatorer i lokførerutdanningen. Nylig ble VR-briller tatt i bruk for å trene skifting.
I Mo i Rana har skarpe konkurrenter lyktes med smart samarbeid. Resultatet er mer gods på bane. Det sparer vegnettet for flere tusen vogntog i året.
Bonus for god oppstart, passasjervekst og økt kundetilfredshet er virkemidler som skal gi et bedre togtilbud gjennom konkurranse.
Flere og mer moderne tog, bedre baner og felles billetter kan bli virkelighet. – Hvis det nye handlingsprogrammet gjennomføres, vil jernbanen bli betydelig styrket som ryggraden i transportsystemet, mener strategidirektør Anita Skauge i Jernbanedirektoratet.
– Det er tragisk at det ikke fins elektriske tog nord for Trondheim. Lukter vondt, krenger og bråker gjør de også, disse dieseltogene, sier Kari E. Hansen.
Bane NOR har nå satt ned en overordnet arbeidsgruppe for å bedre punktligheten. Gruppen skal finne årsaker til togforsinkelsene og fremme forslag til tiltak som gir størst effekt. Til nå i år er togenes punktlighet vesentlig dårligere enn i fjor.
Rørosbanen: Da lokalavisen Arbeidets Rett på Røros nylig ba leserne si sin mening om Rørosbanen, var det langt mellom lovordene.
Når reisetiden fra Larvik til Porsgrunn nå kuttes fra 34 til 12 minutter, blir det endelig raskere å ta toget enn å sykle mellom disse to byene.
«Hvordan har jeg havnet her? Jeg sitter faktisk og kjører tog». Carina Vik (20) gikk ut av videregående skole i fjor, men er allerede ute i praksis og kjører tog i Oslo.